arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۰

اختلالات خواب، عامل افزایش وزن دوران یائسگی است

بر اساس نتایج تحقیق جدیدی که در جلسه سالانه مجازی ENDO ۲۰۲۱ ارائه شد، توجه به علائم خواب در دوران یائسگی ممکن است استعداد افزایش وزن در زنان یائسه را کاهش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بر اساس نتایج تحقیق جدیدی که در جلسه سالانه مجازی ENDO ۲۰۲۱ ارائه شد، توجه به علائم خواب در دوران یائسگی ممکن است استعداد افزایش وزن در زنان یائسه را کاهش دهد.

به نقل از پارمسی تایمز، دکتر لیلا گرانت از بریگام و بیمارستان زنان بوستون ایالات‌متحده گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که نه تنها استروژن، بلکه اختلالات خواب در دوران یائسگی ممکن است در بدن زنان تغییراتی ایجاد و زنان میانسال را مستعد افزایش وزن کند. بهتر خوابیدن زنان در هنگام یائسگی از احتمال افزایش وزن پیشگیری کرده و به نوبه خود خطر ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های مرتبط را نیز کاهش می‌دهد.

محققان ۲۱ زن سالم قبل از یائسگی را مورد مطالعه قرار دادند تا نقش اختلالات خواب و تغییرات هورمونی در افزایش وزن یائسگی را بهتر درک کنند. این گروه برای بررسی تاثیر کم‌خوابی و استفاده از چربی بدن، با یک مدل آزمایشی شبیه‌سازی اختلال خواب تجربه شده در دوران یائسگی بررسی شدند.

شرکت‌کنندگان دو شب خواب بدون وقفه و سه شب خواب با وقفه داشتند که در آن هر ۱۵ دقیقه و هر بار دو دقیقه بیدار می‌شدند. محققان با تجویز دارویی به نام لوپرولید که به‌طور موقت استروژن را سرکوب می‌کند، به زیر گروهی از ۹ شرکت‌کننده مجددا شاهد وقفه در خواب بودند.

محققان، در افراد پس از سه شب خواب آشفته، میزان قابل توجهی استفاده از چربی بدن در مقایسه با یک شب خواب معمولی را مشاهده کردند. هنگام سرکوب استروژن، حتی در خواب طبیعی نیز کاهش مشابهی در استفاده از چربی ایجاد شد.

نتایج این تحقیق نشان داد، ترکیبی از استروژن کم و اختلال خواب در زنان یائسه باعث کاهش استفاده از چربی شد.

گرانت در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار کرد: «علاوه بر استروژن، اختلالات خواب باعث کاهش استفاده از چربی می‌شود و ممکن است احتمال ذخیره چربی و افزایش وزن در دوران یائسگی را افزایش دهد.»

ایسنا

نظرات بینندگان