arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۴۲۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۰

ژان کلود مورلوا برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۱ شد

ژان کلود مورلوا، نویسنده‌ فرانسوی، برگزیده جایزه آسترید لیندگرن سال ۲۰۲۱، یکی از مهم‌ترین جوایز جهانی ادبیات کودک و نوجوان شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: ژان کلود مورلوا سال ۱۹۵۲ در شهر آمبر به دنیا آمد. وی پس از دریافت دیپلم دبیرستان تحصیلات عالی را ادامه داده و موفق به کسب دیپلم حرفه‌ای تدریس زبان آلمانی شد. بعد از چند سال از تدریس دست کشید و فقط به تئاتر و نوشتن رمان پرداخت. نخستین رمان وی با عنوان «داستان کودک و تخم‌مرغ» در سال ۱۹۹۷ منتشر شد و پس از آن به اغلب کارهایش از جمله رمان «نبرد زمستانی» جوایز متعددی تعلق گرفت. 

 مورلوا تا انتشار داستان «صورت زخمی» در سال ۱۹۹۸ وارد عرصه‌ ادبیات کودک نشده بود. این کتاب با موفقیت کامل روبه‌رو و انگیزه‌ای شد تا او خودش را تمام‌وقت، وقف نوشتن برای کودکان کند. وی به گفتن قصه‌های ماجراجویانه علاقه‌مند است و برای نگارش آثارش جادو، داستان علمی و حکایت را در هم می‌آمیزد. مورلوا آثارش را که تاکنون بیش از ٣٠ کتاب بوده و به ٢٠ زبان ترجمه شده را بر بستری از دانش، افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه می‌سازد و با برداشتی جدید روایت‌های خودش را پدید می‌آورد. زبان نوشتاری او نیز بسیار موزون و آهنگین است. «رودخانه واژگون» و «کودک دریا» از دیگر آثار او در زمینه کودک و نوجوان به شمار می‌آید. 

جایزه جهانی آسترید لیندگرن، از بزرگترین جایزه‌های جهانی ادبیات کودک و نوجوان است که از سوی دولت سوئد به مناسبت گرامی‌داشت آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون «پی‌پی جوراب بلند» و «کارلوس روی پشت‌بام» اهدا می‌شود. هدف از اهدای این جایزه تقویت سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای حقوق کودکان در جهان است که هرساله بیش از ۶۰ کشور از سراسر دنیا در این مسابقه شرکت می‌کنند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک، هیات‌های معرفی نامزدهای جایزه سال ٢٠٢١ از ایران را تشکیل می‌دهند. 

 از ایران حمیدرضا شاه‌آبادی به خاطر رمان‌های تأثیرگذار، ساختن جهان‌های داستانی متنوع، شخصیت‌سازی و زبان مؤثر در روایت و جایزه‌های متعدد به همراه عبدالحکیم بهار  و نادر موسوی از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان نامزد این جایزه برای سال ٢٠٢١ معرفی شده بودند. حمیدرضا شاه‌آبادی گزینه انتخابی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دریافت این جایزه در سال ٢٠٢١ نیز بود که به همراه کتابخانه‌های سیار کانون به عنوان نامزد این جایزه جهانی معرفی شد.

شورای کتاب کودک نیز جمشید خانیان را در بخش نویسندگان، فرشید شفیعی را در بخش تصویرگران و عبدالحکیم بهار را در بخش ترویج خواندن، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن ٢٠٢١ معرفی کرده بود. از سوی مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز هوشنگ مرادی کرمانی برای جایزه این دوره آسترید لیندگرن معرفی شده بود. 

سال گذشته جایزه ۴۰۰ هزار دلاری آسترید لیندگرن ـ به عنوان گران‌ترین جایزه ادبیات کودک جهان ـ به بیک هینا ۴۸ ساله رسید که یک خانم تصویرگر اهل کره جنوبی است. او علاوه بر حوزه فیلم‌های انیمیشن به دلیل ساخت مجسمه‌های مینیاتوری دست‌ساز و عکاسی از آنها برای استفاده در تصویرگری نیز شناخته شده است.

 

نظرات بینندگان