arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

اصولگرايان فيس‌بوكي چه کسانی هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اين گزارش انتساب صفحات فيس‌بوكي را به اشخاص تاييد يا تكذيب نمي‌كند تنها به معرفي اين صفحات پرداخته است

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، تا پيش از انقلاب‌هاي خاورميانه شايد فيس‌بوك و توييتر تنها به عنوان شبكه‌هاي اجتماعي شناخته مي‌شدند و مورد توجه سياستمداران قرار نگرفته بودند، هر چند كه اين شبكه‌هاي اجتماعي در برخي از كشورها هم فيلتر شده بودند و استفاده از آنها مجاز نبود اما با انقلاب هاي مصر و تونس مسوولان رده بالاي اين كشورها اعلام كردند فيس‌بوك و توييتر در اين انقلاب‌ها سهمي بزرگ داشته‌اند. اين نظريه‌يي بود كه انقلابيون در اين كشورها هم آن را باور داشتند و به آن معتقد بودند. به همين دليل دولت‌ها سرعت اينترنت را كم كرده و شبكه‌هاي اجتماعي را فيلتر كرده‌اند. اما مارك زاكربرگ، بنيانگذار فيس‌بوك در واكنش به اين اظهارنظرها اعلام كرد نقش شبكه‌هاي اجتماعي در انقلاب‌هاي خاورميانه ناچيز است و اهميت شبكه‌هاي اينترنتي در انقلاب‌هاي مردمي كشورهايي مانند مصر و تونس را ناچيز دانسته و مي‌گويد آنچه در تحولات دموكراتيك اهميت دارد، اراده و خواست مردم است نه اينترنت.

به هر حال اين روزها حتي در كشورهاي جهان سوم هم كسي نيست كه از فيس‌بوك يا شبكه‌هاي اجتماعي و نوع عضويت در اين شبكه‌ها -كه رايگان هم هست – بي‌اطلاع باشد. در كشور ما هم با اينكه از سال 88 تاكنون فيس‌بوك با فيلترينگ مواجه بوده اما تعداد بالايي از كاربران اين شبكه اجتماعي را ايراني‌ها تشكيل مي‌دهند. اين در حالي است كه پليس جرائم اينترنتي استفاده از فيلترشكن را براي دسترسي به اين شبكه اجتماعي جرم خوانده است. با اين حال شبكه‌هاي تلويزيوني جام جم برون‌مرزي كه تحت نظر صدا و سيما فعاليت مي‌كنند داراي صفحات فيس‌بوكي براي برقراري ارتباط با مخاطبان خود هستند و بسياري از جنگ‌ها و برنامه‌هاي خبري و تحليلي اين شبكه‌ها از فيس‌بوك براي برقراري ارتباط با مخاطبان خود استفاده مي‌كنند.

برخي سياستمداران و علما هم كه اين روزها هر كدام از نعمت وب‌سايت يا پايگاه اينترنتي برخوردارند از غافله عقب نمانده و در شبكه‌هاي اجتماعي هم صفحاتي براي خود ايجاد كردند. در نخستين گام به سوي تكنولوژي شبكه‌‌هاي اجتماعي صفحه فرند فيد اسفنديار رحيم‌مشايي حاشيه‌ساز شد تا جايي كه وي اعلام كرد در اين پايگاه اجتماعي عضو نيست. با اين حال با شدت گرفتن محبوبيت فيس‌بوك نزد كاربران اينترنتي تعدادي از اعضاي شوراي شهر، علما و روحانيون يا نمايندگان مجلس و فعالان سياسي داراي صفحاتي در فيس‌بوك شدند. هرچند كه در بيشتر موارد اين افراد اعلام كردند اين صفحات متعلق به آنها نيست اما در برخي موارد خبرها و عكس‌ها و متون نوشته شده بر روي ديوار شخصي آنها در اين پايگاه اجتماعي تاكيدي برنام آنهاست. در ادامه به معرفي و بررسي برخي از افراد سرشناسي كه در فيس‌بوك داراي صفحاتي هستند مي‌پردازيم.


امير رضا خادم

امير رضا خادم از قهرمانان ورزشي است و شهرتش را مديون موفقيت‌هايش در اين حوزه است. او بعدها به مجلس هفتم رفت و به عضويت فراكسيون اصولگرايان درآمد. اما زماني‌كه از حضور براي مجلس هشتم باز ماند به شوراي شهر تهران رفت و در ساختمان شهرداري مشغول به كار شد. او در فيس‌بوك صفحه‌يي با 2928 دوست دارد كه عموما به انتشار عكس‌ها وكاريكاتورهايي با موضوعات سياسي اجتماعي مي‌پردازد و 2928 دوست او نظراتشان را درباره عكسي كه وي به اشتراك گذاشته بيان مي‌كنند.



سيدمحمود صادقي

سيدمحمود صادقي، از طلاب سطح خارج حوزه علميه قم و از شاگردان آيت‌الله جوادي‌آملي است. او در وبلاگش دليل پيوستن به فيس‌بوك را نوگرايي و خوشامدگويي‌اش به پديده‌هاي مدرن عنوان كرده است و در اين شبكه عظيم اجتماعي، با ديگران آشنا مي‌شود و افكارش را با آنها در ميان مي‌گذارد.



جواد جهانگيرزاده نماينده مردم اروميه

جهانگير‌زاده علاوه بر اينكه صفحه شخصي در فيس‌بوك دارد و از طريق آن به بيان ديدگاهش درباره منطقه و سياست خارجي ايران مي‌پردازد، از وجود يك صفحه طرفداران هم سود مي‌برد و از اين طريق با آنها در ارتباط است.


عبدالرضا مرادي

‏نايب رييس كميسيون قضايي مجلس عضو اصلي كميسيون تلفيق بودجه كشور و نماينده شهرستان‌هاي ممسني و رستم در مجلس هم داراي صفحه طرفداران و هم صفحه شخصي است و هر آنچه در پايگاه اطلاع‌رساني وي قابل مشاهده است در صفحه فيس‌بوكش به اشتراك گذاشته شده است.



سيدمحمدحسن مخبر

مخبر از روحانيون عضو فيس‌بوك است كه محل كار خود را فرهنگسراها عنوان كرده و دانش‌آموخته حوزه علميه قم و در اين شهرستان ساكن است.

او در صفحه شخصي خود به بيان ديدگاه‌هاي فرهنگي و مذهبي‌اش مي‌پردازد و نقدهايي هم بر عرصه سياسي كشور دارد كه با دوستانش در اين صفحه به اشتراك مي‌گذارد.



احمد نجمي

نجمي از طلاب حوزه علميه قم نيز همانند ديگر دوستانش در فيس‌بوك صفحه‌يي دارد و دغدغه‌هاي روزانه خود را با دوستانش درباره سياست و مذهب به اشتراك مي‌گذارد و از اين طريق با آنها در ارتباط است.



حاج شيخ محمد هدايتي

هدايتي دبيركل جمعيت روحانيون سنتي ايران معاصر و از طلاب مدرسه علميه رضويه قم است كه براي برقراري ارتباط مستقيم با ج وانان و مخاطبانش به فيس‌بوك روي آورده است.

وي در اين صفحه با به اشتراك گذاشتن مباحث علمي و مذهبي سعي در ايجاد اتاق فكر و اتاق بحث بين جوانان با تفكر اسلامي دارد.


دكتر سبحاني‌نيا

هواداران عضو هيات رييسه مجلس هم در فيس‌بوك صفحه‌يي با نام ايشان ايجاد كرده‌اند و در آن مصاحبه‌ها و نظرات سبحاني‌نيا را به اشتراك مي‌گذارند.



حميد سيد مهدوي

سيد مهدوي روحاني تبريزي است كه در صفحه شخصي خود راهكاري‌هاي تحقق جهاد اقتصادي و توليد ملي و همچنين سند چشم‌انداز را بررسي كرده و از نظرات كاربران فيس‌بوكي مطلع مي‌شود.



محمدرضا زارعي

زارعي روحاني‌اي است كه هر از چند گاهي اظهارنظرهايش جنجالي مي‌شود و برنامه حوض فيروزه به سبب يكي از همين اظهارنظرها مدتي پخش نشد.

او در فيس‌بوك صفحه‌يي دارد كه ديدگاهش را با مخاطبانش از طريق پرسش و پاسخ به اشتراك مي‌گذارد.


گروه مجلس

مجلس شوراي اسلامي هم صفحه‌يي در فيس‌بوك دارد كه براي عضويت در آن نوشته: ‌شما به عنوان نماينده منتخب مردم تريبون مجلس شوراي ملي ايران در اختيارتان قرار گرفته است تا به نمايندگي از مردم مطالبات مردمي را منعكس نماييد.

خواهش مي‌كنيم از تريبون مجلس تنها مطالبي را مطرح كنيد كه در شأن مجلس و نماينده آن است. اين گروه بيش از هزار نفر عضو دارد.

اين گزارش انتساب صفحات فيس‌بوكي را به اشخاص نام‌برده تاييد يا تكذيب نمي‌كند تنها به معرفي اين صفحات پرداخته است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
چه جوری میرن به فیس بوک؟؟؟؟؟؟؟؟
نظرات بینندگان