arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۸ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۰

لاوروف: گفت‌وگو با ناتو را رد نمی‌کنیم؛ جنگ جدید نابودی اوکراین را به‌دنبال خواهد داشت

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، کشورش حاضر است با اعضای «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) مذاکره کند. وی افزود: «اوکراین به ناتو ربطی ندارد. با این حال هنگامی که بحث شورای روسیه-ناتو پیش می‌آید، همواره اصرار دارند اولین بحث، اوکراین باشد. چند باری با آن‌ها پای مذاکره نشستیم و گوش کردیم، همه ما این را می‌دانیم».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس،: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، کشورش حاضر است با اعضای «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) مذاکره کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، لاوروف در واکنش به اظهارات اخیر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: «همکارمان آقای استولتنبرگ اعلام کرده که روسیه از همکاری با شورای روسیه-ناتو امتناع می‌کند. ما از همکاری امتناع نمی‌کنیم ولی آنجا نمی‌نشینیم که درباره اوکراین بشنویم».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «اوکراین به ناتو ربطی ندارد. با این حال هنگامی که بحث شورای روسیه-ناتو پیش می‌آید، همواره اصرار دارند اولین بحث، اوکراین باشد. چند باری با آن‌ها پای مذاکره نشستیم و گوش کردیم، همه ما این را می‌دانیم».

لاوروف در ادامه گفت: «بنابراین احیای ارتباط بین ارتش‌هایمان را پیشنهاد کردیم تا توافق‌های پیچیده‌ای که قبلاً امضا کرده‌ایم حفظ شوند».

این دیپلمات ارشد روس هشدار داد، هرگونه تلاش جدید برای به راه انداختن جنگ در منطقه «دونباس» ممکن است به نابودی اوکراین ختم شود.

لارورف همچنین با تأکید بر رسیدن روابط روسیه و آمریکا به پایین‌ترین سطح گفت:‌ «چیزهایی که در مصاحبه [جو] بایدن رئیس جمهور آمریکا با شبکه اِی‌بی‌سی شنیدیم لفاظی‌هایی بی‌سابقه و شوکه‌کننده بود».

وزیر امور خارجه روسیه افزود، روابط روسیه و آمریکا از زمان روسای جمهور پیشین این کشور نیز رو به تیرگی گراییده بود.

بایدن اخیراً در مصاحبه با این شبکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را قاتل خطاب کرده و تهدید کرد که مسکو به‌خاطر تلاش جهت مداخله در انتخابات آمریکا تاوان خواهد داد.

لاوروف گفت:‌ «گاهی گمانه‌زنی‌هایی درباره اتحاد نظامی روسیه و چین صورت می‌گیرد. اولاً، یکی از مهم‌ترین سندهای [مشترک] ما تأکید دارد که اتحادمان جنبه نظامی نداشته و چنین هدفی را دنبال نمی‌کند».

او با اشاره به اینکه روسیه و چین به اتحادی نظامی مشابه ناتو نیازی ندارد، چنین اتحادی را برای دوره جنگ سرد مناسب دانست.

نظرات بینندگان