arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۰

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، جمعه ۱۳ فروردین ۱۲۹۹؛ دیروز ممتازالسلطنه به حضور احمدشاه رفته است

دیروز ممتازالسلطنه [وزیرمختار برکنارشده ایران در پاریس] به حضور [احمد] شاه رفته و گفته است «رئیس تشریفات ریاست‌جمهور می‌خواهد به حضور بیاید.» شاه پرسیده است: «درباره خودت هم می‌خواهد حرف بزند.» گفته است: «شاید.» جواب داده است: «پس نباید بیاید، چون اولا او باید با حضور وزیر خارجه نزد من بیاید، ثانیا این عمل گذشته است و من نمی‌توانم برگردانم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح خیلی دیر برخاسته به اتفاق میرزا حسین‌خان رفتیم به رستوران گران‌کافه غذا خوردیم. معلوم شد دیروز ممتازالسلطنه [وزیرمختار برکنارشده ایران در پاریس] به حضور [احمد] شاه رفته و گفته است «رئیس تشریفات ریاست‌جمهور می‌خواهد به حضور بیاید.» شاه پرسیده است: «درباره خودت هم می‌خواهد حرف بزند.» گفته است: «شاید.» جواب داده است: «پس نباید بیاید، چون اولا او باید با حضور وزیر خارجه نزد من بیاید، ثانیا این عمل گذشته است و من نمی‌توانم برگردانم.»

باری بعدازظهر یحیی‌خان آمد و با او و میرزا حسین‌خان رفتیم به رمپلمایر چای خوردیم. محمدحسین میرزا و تقی‌خان هم آن‌جا آمدند و همین صحبت‌ها را کردند. ضمنا از طرف پالئولوگ نیز می‌گفتند.

شب میرزا حسین‌خان مسیو مینورسکی و زنش را که تازه از ایران آمده دعوت کرده بود به شام و بعد هم به تئاتر. چون امروز جمعه مقدس است اکثر تئاترها تعطیل بود. به ادئون رفتیم. بازی «استر» بود که سابقا در تئاتر فرانسه دیده بودم. درست به خاطرم نبود که بتوانم مقایسه کنم. روی هم رفته تاثیر چنین بود که در تئاتر فرانسه جلوه و شکوه و جان بیش‌تر است.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، ص ۳۵۳.

برچسب ها: محمدعلی فروغی
نظرات بینندگان