arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

علي لاريجاني: مرجع رفع ابهام از قانون مجلس است

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيش‌رو بودن مذاكرات بغداد تاكيد كرد: از هم‌اكنون نمي‌خواهم قضاوت دقيقي از روند و نتيجه مذاكرات داشته باشم ولي به طور عقلايي بايد همه مسائل مطرح شود اما بايد ديد مسير مذاكرات چگونه است و يا آنها غربي‌ها تنها مي‌خواهند وقت‌گذراني كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيش‌رو بودن مذاكرات بغداد تاكيد كرد: از هم‌اكنون نمي‌خواهم قضاوت دقيقي از روند و نتيجه مذاكرات داشته باشم ولي به طور عقلايي بايد همه مسائل مطرح شود اما بايد ديد مسير مذاكرات چگونه است و يا آنها غربي‌ها تنها مي‌خواهند وقت‌گذراني كنند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، علي لاريجاني در نشست مطبوعاتي كه در حاشيه دومين نشست مجمع عمومي نمايندگان مجالس آسيايي و اقيانوسيه برگزار شد، گفت: مذاكرات مقدماتي درباره اينكه مذاكرات استانبول به عنوان طرح آماده‌اي براي مذاكرات بغداد باشد، هنوز انجام نشده اما اميدوارم مسئولان در مذاكرات آتي نقشه‌اي را ترسيم كنند.

وي با تاكيد به اينكه نبايد خيلي زود درباره مذاكرات قضاوت كرد افزود: تا اينجا از نظر شكلي حركت مثبتي انجام شده است اما بايد از نظر محتوايي ببينيم چقدر گام‌هاي درستي برداشته مي‌شود، مشكل فعلي، مشكل ظاهري مذاكرات نيست، بلكه مشكل اين است كه غربي‌ها از يك سو پشت صحنه تحريم مي‌كنند و در جلوي صحنه لبخند مي‌زنند و اين رفتار دوگانه با هم سازگار نيست اما كشورهاي غربي بايد گام‌هاي عملي مثبت بردارند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه درباره تفسير مجري از قانون و عمل به آن پرسيد، پاسخ داد: فكر نمي‌كنم مشكل سر تفسير قانون باشد، قوانين تا حدود زيادي شفاف است و اگر ابهامي هم وجود داشته باشد، بايد از مجلس سوال شود تا تفسير شود، مجلس مرجع رفع ابهام از قانون است، مشكل سر اين است كه گاهي برخي از بخش‌ها مي‌خواهند قانون را دور بزنند.

وي افزود: مشكلي كه ناظريني مثل ديوان محاسبات دارند، تخلفات دستگاه‌هاي اجرايي است به طور مثال در اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها به صراحت گفته شده است كه درآمد حاصل از اجراي قانون بايد صرف پرداخت نقدي يارانه‌ها شود ولي ديديم كه اينطور نشد.

لاريجاني در پاسخ به پرسشي، توهين به آيت‌الله مصباح را تقبيح كرد و گفت: نبايد چنين ادبياتي در كشور وجود داشته باشد، ايشان حكيم و فيلسوف بزرگي است و فرد برجسته‌اي از نظر اخلاقي است، اينكه در هر انتخاباتي تمام آورده‌هايمان را در ديگي جوشان درآوريم كار اشتباهي است البته همه كانديداها بايد به اين مساله توجه داشته باشند.

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: بايد از آيات عظام، مهدوي كني، مصباح و يزدي با نهايت ادب و اخلاق ياد شود حتي نسبت به سايرين و رجال سياسي نيز بايد همين‌طور عمل شود، حال چه عضو جبهه پايداري باشند چه عضو جبهه متحد، فرقي ندارد. دليلي ندارد چنين تخريب‌هايي عليه آنان انجام شود اين كار آثار بدي در پي دارد.

وي در توصيه‌اي به كانديداهاي دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: بهترين راه اين است كه مجلس از كارآمدي برخوردار باشد و بتواند اين موضوع را حلاجي كند، يعني به جاي غوغاگري‌هاي سياسي و مسائل حاشيه‌اي، به متن نيازهاي مردم بپردازد، اين مساله اقتضا مي‌كند كه انتخاب افراد با حضور پررنگ مردم انجام شود، در اين صورت انتخاب دقيق‌تري از نظر كارآمدي اتفاق خواهد افتاد، بنابراين به حضور در انتخابات اهتمام ورزيد.

لاريجاني در توصيه‌اي خطاب به كانديداها گفت: خوب است كه تلاش كنند توانمنديشان را بيان كنند، در تبليغات نيز بي‌جهت هزينه زياد مصرف نكنند ولي خودشان را درست مطرح كنند چرا كه تا حدي افراد شناخته شده‌اي هستند.

وي تاكيد كرد: حتما دعواها و مباحث چالشي را مطرح نكنند تا مردم احساس نكنند آنان در پي پست و مقام‌ هستند چرا كه اين مسائل مردم را مايوس مي‌‌كنند، مردم بايد احساس كنند كه كانديداها با آنان رو راست هستند و از حق آنها صيانت مي‌كنند، با درد آنان آشنايند و كارآمدي براي حل مشكلاتشان را دارند،اين نكات بايد در نوع تبليغات كانديداها منعكس شود.

رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم با اشاره به سفر عنان به منطقه براي حل موضوع سوريه، گفت: اكنون نمي‌شود در اين باره قضاوت كرد چون رفتارهايي كه برخي از كشورهاي منطقه با مساله سوريه داشته‌اند جنسي ستيزجويانه داشته است.

وي افزود: لزومي ندارد كه اكنون از مذاكرات عنان نااميد شويم، فكر مي‌كنم كوفي عنان بايد مطابق برنامه‌اش درباره خلع سلاح گروه‌هاي تروريست گام بردارد چون نيروهاي نظامي از شهرها خارج شده‌اند.

لاريجاني تاكيد كرد: طرح كوفي عنان بايد با پيوست سياسي، كامل شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي در واكنش به اظهارات اخير وزير امور خارجه امارات گفت: به طور اصولي مبناي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، استحكام در حفظ حقوق ملي است، همچنين همكاري با همسايگان و رويكرد همگرايي از ديگر اصول مبنايي‌مان است.

وي افزود: اينكه برخي از همسايگان تحريك مي‌شوند دود آن به چشم خودشان مي‌رود، دعواي شيعه و سني و فرقه‌گرايي نيز گاهي از سوي غربي‌ها دامن زده مي‌شود.

لاريجاني تاكيد كرد: مسئولان امارات بايد گام‌هاي عاقلانه‌اي بردارند و بي‌خود، خود را آلت دست تبليغات ديگران نكنند.

نظرات بینندگان