arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / گاندو، نردبان دروغ و آنهایی که پول هنگفت ساختش را دارند / کرونا؛ نصف ایران قرمز یا نارنجی شد / رفع فیلتر یوتیوب ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

کرونا؛ نصف ایران قرمز یا نارنجی شد
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۳ هزار و ۸۹۰ مورد جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ خبر داد که دو هزار و ۴۸ نفر از آنها بستری شدند و مجموع به یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۶۴ نفر رسید. ۱۷۲ بیمار هم جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به ۶۳ هزار و ۳۳۲ نفر رسید. شهر‌های تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان هم از ۱۶ فروردین در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند. هم‌اکنون ۸۸ شهر قرمز، ۱۳۹ شهر نارنجی، ۱۹۸ شهر زرد و ۲۳ شهر آبی هستند و موج چهارم کرونا با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی به سمت نیمه شرقی کشور است. 

تکذیبیه شمخانی درباره وقایع آبان ۱۳۹۸
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهارات محمود صادقی، از نمایندگان سابق مجلس درباره سخنان علی شمخانی پیرامون حوادث آبان ۱۳۹۸ تکذیب کرد و آن را تماما کذب و عاری از واقعیت خواند. این نهاد اعلام کرد که «سوء نیت محمود ثادقی از بیان موضوعاتی از این دست محرز است» و از او شکایت خواهد کرد.

نایب رییس مجلس اعلام کاندیداتوری کرد
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس با بیان اینکه «من برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهم کرد»، تاکید کرد: «اگر کسی خودش را اصلح نمی‌داند نباید کاندیدا بشود.» نماینده مشهد گفت: روش اداره کشور باید تغییر بکند و برنامه کاملی برای این مسئله داریم. قاضی زاده هاشمی گفت: حقوق رسمی و ثابتم ۲۲میلیون تومان است.

اصحابِ «ما می‌توانیم» باید کار را در دست بگیرند
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس قوه قضائیه گفت: اگر انقدری که برخی آقایان جلسه گذاشتند که از غربی‌ها امتیاز بگیرند، اگر برای رفع موانع تولید وقت می‌گذاشتند خیلی از مشکلات حل شده بود و بسیاری از کارخانجات تعطیل فعال شده بود. ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم و می‌دانیم این فرهنگ بر فرهنگ ما نمی‌توانیم فائق خواهد آمد. اصحاب ما می‌توانیم باید بر بستر گام دوم انقلاب کار را در دست بگیرند.

ادعای سعودی: مساله موشکی ایران در مذاکرات گنجانده خواهد شد
«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در خصوص گفت وگوهایی که قرار است در وین درباره برنامه هسته ای ایران برگزار شود، مدعی شد: به ریاض اطمینان داده شده است که برنامه موشکی و رفتارهای منطقه‌ای ایران در توافق جدید با تهران گنجانده خواهد شد. وی مدعی شد: ما مطمئن هستیم که جامعه جهانی به جد کار خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که نقص های توافق هسته‌ای در نهایت مرتفع خواهد شد و به بی ثباتی در منطقه‌ که ناشی از فعالیت های ایران است، رسیدگی خواهد شد.

واشنگتن: درباره تسهیل تحریم‌ها بحث خواهد شد
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که لغو هیچ تحریم خاصی را پیش بینی نمی‌کنیم و در نشست وین فقط درباره تسهیل برخی تحریمها بحث و بررسی خواهد شد.

گاندو، نردبان دروغ و آنهایی که پول هنگفت ساختش را دارند
خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره سریال گاندو با تاکید بر اینکه با نردبان دروغ نمی توان به نام حقیقت رسید، گفت: مادامی که این سریال، یک سریال پلیسی- تخیلی حساب می‌شد، اصحاب هنر و رسانه و هنرمندانی که به هنر فاخر و ارزشمند آگاهی کامل دارند، باید اظهارنظر می‌کردند اما از این بابت که سازندگان این سریال اصرار زیادی بر این داشته و دارند که اینها مبتنی بر سند است و دوست داشتند این سریال را به عنوان یک مستند معرفی بکنند، من امروز به این سوال شما پاسخ می‌دهم. وی افزود: اگر سندی دارند حتماً به مراجع مربوط ارائه کنند وگرنه دون شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس سفارش و برای تخریب یکی از حرکات حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران پروژه‌ای ساخته شود. خطیب زاده تصریح کرد: مطمئن هستم آنچه دوستان عزیز من در صدا و سیما هم سریال را دون شأن خود می‌دانند. این که سریال ۱۴ روز پخش شود و بعد از تمام شدن تعطیلات عید یک مرتبه هم چنین موضوعی مطرح شود جای سوال دارد. او اضافه کرد: آنهایی که پول هنگفت ساخت این سریال را فراهم کردند و توان ساخت آن را داشتن حتماً توان ادامه آن را هم داشتند هیچ فشاری از دولت و وزارت خارجه نبوده و تک و توک اظهارنظرهایی که مثل آنچه که من امروز به سوال شما عرض کردم.

وزیر بهداشت: رهبری واکسن ایرانی می‌زنند
سعید نمکی وزیر بهداشت تصریح کرد: حتی یک نفر از مسؤولان جمهوری اسلامی تاکنون واکسن نزده و رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند که واکسن ایرانی می‌زنند، متأسفانه پولی را از ۱۰ درصد هدفمندی و یک درصد ارزش افزوده به ما ندادند، طرح شهید سلیمانی را دنبال کردم و معتقد بودم که باید از ظرفیت بسیج برای مبارزه با کرونا استفاده کرد.

رفع فیلتر یوتیوب ؟

«سجاد بنابی» نایب رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصمیم به رفع برخی از سایت‌ها از جمله یوتیوب برای افرادی چون خبرنگاران، استادان، دانشجویان گرفته است. اطلاع‌رسانی در این حوزه برعهده دادستانی کل کشور است.

نظرات بینندگان