arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۱ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰

پیام طبرسی: موج چهارم کرونا ۲ ماه طول می‌کشد / مجبوریم تهران را تعطیل کنیم

متخصص بیماری های عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، واکسیناسیون عمومی و اعمال محدودیت های کرونایی را رمز پیروزی دربرابر کرونا دانست و گفت: کشورهایی که همزمان در چند جبهه برای مبارزه با کرونا عمل می کنند می توانند در مبارزه با این بیماری موفق شوند. این متخصص با اشاره به گزارش منتشر شده در یکی از سایت های خارجی، مبنی بر پیش بینی وضعیت واکسیناسیون در ایران گفت: این سایت پیش بینی کرده است که اگر واکسیناسیون عمومی در ایران طبق روال کنونی پیش برود، ۱۰ سال طول می کشد تا این اقدام صورت گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متخصص بیماری های عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، واکسیناسیون عمومی و اعمال محدودیت های کرونایی را رمز پیروزی دربرابر کرونا دانست و گفت: کشورهایی که همزمان در چند جبهه برای مبارزه با کرونا عمل می کنند می توانند در مبارزه با این بیماری موفق شوند.

به گزارش  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر پیام طبرسی با بیان اینکه قرمز شدن تهران مسئله غیرقابل پیش بینی نبود، گفت: متاسفانه در شلوغی های بازار در آخر سال، مهمانی ها و دورهمی ها و برگزاری مراسم های مختلف انتقال بیماری صورت گرفت.

طبرسی با اشاره به پیامدهای منفی عدم جلوگیری از مسافرت های نوروزی و عدم اعمال محدودیت ها در شیوع بیماری، یادآور شد: اگر در دو هفته تعطیلات نوروز محدودیت ایجاد می شد مطمئنا وضعیت ما بهتر از شرایط کنونی بود.

این متخصص عفونی با بیان اینکه با قرمز شدن استان تهران، مجبور به تعطیلی هستیم، افزود: تعطیل کردن شهر ضربه های فراوانی به اقتصاد کشور و مردم می زند، اما در هر صورت سلامت مهم تر از هر مسئله ای است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه از اول فروردین شاهد هجوم بیماران به اورژانس بیمارستان ها بودیم، اضافه کرد: اگر در حال حاضر نیز محدودیت ها را اعمال کنیم اتفاق خاصی در این موج نخواهد افتاد و این موج دو ماه طول خواهد کشید، زیرا تجربه نشان داده است زمانی که یک موج شروع می شود دو ماه طول می کشد، تنها می توان با انجام برخی اقدامات ارتفاع موج را تا حدی کم کرد اما در خود موج نمی توان تغییری ایجاد کرد.

جولان کرونا در بیمارستان ها تا دو ماه آینده

وی با بیان اینکه حداقل تا دو ماه آینده آی سی یوها و بیمارستان ها پرخواهد بود و متاسفانه مرگ و میرها افزایش خواهد یافت، پیش بینی کرد که شاهد افزایش میزان مرگ و میرها خواهیم بود.

طبرسی درباره وضعیت بیمارانی که هم اکنون به بیمارستان ها مراجعه می کنند توضیح داد: با توجه به اینکه در حال حاضر گونه جهش یافته ویروس در حال چرخش است، میزان انتقال در آن بسیار بالاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد افراد در محیط هایی مانند محل کار که تجمع وجود دارد، حتما پنجره ها را باز بگذارند و به تهویه هوا توجه ویژه کنند.

وی نسبت به حضور در اماکن سرپوشیده مانند مراکز خرید و پاساژهای شلوغ هشدار داد و از مسئولان نیز درخواست کرد نسبت به تصمیم گیری برای اعمال محدودیت ها تاخیر نکنند.

طبرسی تصریح کرد: با هر ساعت تاخیر در تصمیم گیری های ما، ممکن است جان هزاران نفر در خطر بیفتد.

این متخصص درباره وضعیت واکسیناسیون در کشور توضیح داد: درباره واکسن ایرانی تحقیقات در حال انجام است و احتمالا محصول شرکت برکت در خرداد و تیرماه قابلیت دسترسی عمومی خواهد داشت، اما دسترسی به واکسن های دیگر احتمالا تا اواخر شهریور ماه طول خواهد کشید.

طبرسی از مسئولان وزارت بهداشت درخواست کرد که روند واکسیناسیون عمومی را تسهیل و تسریع کنند.

این متخصص با اشاره به گزارش منتشر شده در یکی از سایت های خارجی، مبنی بر پیش بینی وضعیت واکسیناسیون در ایران گفت: این سایت پیش بینی کرده است که اگر واکسیناسیون عمومی در ایران طبق روال کنونی پیش برود، ۱۰ سال طول می کشد تا این اقدام صورت گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بهتر است مکانیسمی در کشور ایجاد شود که بعد از ورود واکسن به کشور، ظرف کمتر از یک هفته واکسن بر اساس اولویت های وزارت بهداشت تزریق شود.

طبرسی یادآور شد: دسترسی به واکسن و تزریق واکسن دو مسئله مهم هستند که در حال حاضر در هر دوی آن ها ضعف وجود دارد.

ضرورت واکسیناسیون تمامی کادر درمان

وی با بیان اینکه برای واکسیناسیون کادر درمان، نباید بین پرسنل بخش های کرونا و بخش های غیر کرونا تفاوتی قائل بود، اظهار کرد: پزشکان بخش خصوصی که بیماران کرونایی را به صورت سرپایی ویزیت می کنند نیز کار بسیار با ارزشی انجام می دهند و اگر آن ها نتوانند این کار را انجام دهند، این بیماران به سمت بیمارستان ها سرازیر خواهند شد.

طبرسی افزود: بنابر این همه کادر درمان باید واکسینه شوند تا با قدرت بیشتری در این دو ماه که درگیر موج جدید خواهیم بود وظایف خود را انجام دهیم.

امیدواریم در ماه رمضان چرخش ویروس کاهش یابد
این متخصص با اشاره به اینکه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از ترددهای مردم کاسته می شود، اظهار کرد: امیدواریم در آن زمان چرخش ویروس نیز کاهش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین توصیه کرد که بهتر است آزمون وکالت نیز با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونا در تهران به تعویق بیفتد.

احتمال ابتلای مجدد به کرونا را جدی بگیرید

طبرسی با هشدار نسبت به ابتلای مجدد به کرونا حتی دو ماه پس از بهبود، توضیح داد: تست پی سی آر بسیاری از همکاران ما در بیمارستان دو و یا حتی سه بار مثبت شده است، در مردم عادی نیز اگرچه احتمال ابتلای فردی که یکبار کرونا گرفته نسبت به فردی که تا کنون مبتلا نشده کمتر است، اما این افراد نیز حتما باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و خود را در معرض خطر ابتلای مجدد قرار ندهند.

طبرسی احتمال بروز جهش ویروس در کشور را خیلی دور از انتظار ندانست و افزود: همچنین فردی که شش ماه پیش به کرونا مبتلا شده ممکن است هم اکنون مجددا به ویروس جهش یافته مبتلا شود.

وی درباره عوارض واکسن های اسپوتنیک و برکت توضیح داد: در فاز اول واکسن برکت تا کنون هیچ عارضه خاصی مشاهده نشده، درباره واکسن اسپوتنیک نیز که به بخشی از پرسنل بیمارستان مسیح دانشوری تزریق شده است، خوشبختانه تا کنون عارضه خاصی مشاهده نشده است.

مردم از واکسیناسیون عمومی استقبال کنند
این متخصص با بیان اینکه البته عوارضی همچون تب، لرز و بدن درد از عوارضی است که به همه واکسن ها مربوط می شود، به مردم توصیه کرد در صورت آغاز واکسیناسیون عمومی، از آن استقبال کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه معمولا مرگ و میر در افرادی که برای بار دوم به کرونا مبتلا می شوند کمتر مشاهده شده است، افزود: خوشبختانه عموما افراد در بار دوم به صورت خفیف تر بیمار می شوند، اما از آنجایی که با مثبت شدن احتمال انتقال به اطرافیان وجود دارد، از این نظر باید بیماری را جدی بگیرند.

طبرسی درباره احتمال انتقال بیماری از طریق سطوح توضیح داد: هم اکنون مشخص شده است که راه اصلی جلوگیری از انتقال بیماری استفاده از ماسک، شست و شوی دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

برای بهبود اختلال بویایی ناشی از کرونا تا یک سال صبر کنید
وی درباره کسانی که پس از بهبود کرونا، هنوز دچار اختلال بویایی هستند، اظهار کرد: افرادی که دچار این اختلال شده اند باید تا یک سال صبر کنند، البته معمولا این اختلال پس از یک تا دو ماه بهبود می یابد.

طبرسی با بیان اینکه ریزش مو یکی از عوارض کروناست، گفت: معمولا پس از آنکه بیمار فاز التهابی بیماری را طی می کند، یعنی پس از یک تا دو ماه این عارضه متوقف می شود.

این متخصص با تاکید نسبت به الزام رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، بر ضرورت اعمال محدودیت ها از سوی مسئولان تاکید کرد.

طبرسی تصریح کرد: در حال حاضر کرونا در تمام دنیا دوباره اوج گرفته است و این مسئله نشان داد این ویروس، ویروسی نیست که با حرف و بدون عمل بتوان با آن مقابله کرد.

واکسیناسیون و اعمال محدودیت های کرونایی؛ رمز به زانو در آوردن کرونا
وی ادامه داد: کشورهایی که همزمان در چند جبهه برای مبارزه با کرونا عمل می کنند می توانند در مبارزه با این بیماری موفق شوند که یکی از نمونه های آن، کشور انگلیس است که به صورت همزمان درحال واکسیناسیون و اعمال محدودیت است و با این اقدامات در حال حاضر میزان مرگ و میر را از ۱۵۰۰ نفر به صفر رسانده است.

طبرسی یادآور شد: این درحالی است که ما نه محدودیت اعمال می کنیم و نه واکسیناسیون را انجام می دهیم، پس نباید انتظار داشته باشیم که بیماری خود به خود کنترل شود.

احتمال انتقال واریانت های آفریقایی و برزیلی با سفرهای خارجی
وی با اشاره به موج شدید بیماری و مرگ و میر در ترکیه، گفت: در حال حاضر واریانت انگلیسی در کشور ما غالب است و اگر خدای ناکرده واریانت آفریقایی و برزیلی از طریق سفر در کشور ما غالب شود، واکسن های فعلی نیز دیگر برای آن ها موثر نخواهد بود.

طبرسی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر در برزیل بر اثر کرونا فوت می کنند، گفت: این مسائل نشان دهنده آن است که علاوه بر لزوم اعمال محدودیت در داخل کشور، باید برای ورود به کشور نیز محدودیت اعمال شود.

نظرات بینندگان