arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۱ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰

شاه اردن: فتنه خوابیده و امان در امنیت است / حوادث روزهای اخیر دردناک‎ترین اتفاقات برای من بود

شاه اردن در پیامی در خصوص وقایع روزهای گذشته این کشور خطاب به مردم گفت که فتنه خوابیده و امان در امنیت است. شاه اردن افزود: چالش روزهای گذشته سخت ترین و خطرناک ترین چالش‌ها برای ثبات سرزمین مادری ما نبود، اما برای من دردناک ترین بود، زیرا طرفین فتنه از درون خانواده ما و خارج آن بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: شاه اردن در پیامی در خصوص وقایع روزهای گذشته این کشور خطاب به مردم گفت که فتنه خوابیده و امان در امنیت است.

به گزارش روزنامه الدستور اردن، ملک عبدالله دوم چهارشنبه شب در پیامی خطاب به مردم کشورش بیان کرد: به شما اطمینان می‌دهم که این فتنه خوابید و اردن در امنیت و آرامش در کشور برقرار است.

شاه اردن تأکید کرد که هیچ کس و هیچ چیزی بالاتر از امنیت و ثبات این کشور نیست و لازم بود که اقدامات ضروری برای تحقق این امانت -که به من محول شده- انجام شود.

وی اظهار داشت که شاهزاده حمزه، خود را ملزم به پیروی از مسیر پدران و آباء و اجدادش کرده و باید نسبت به رسالت آنها وفادار باشد و مصلحت اردن، قانون اساسی و قوانین آن را بالاتر از هر ملاحظات دیگری بداند.

عبدالله دوم اضافه کرد: تحقیقات مطابق قانون در حال انجام است و نتایج آن در چهارچوب نهادهای دولتی با شفافیت و به صورت عادلانه بررسی می‌شود.

شاه اردن افزود: چالش روزهای گذشته سخت ترین و خطرناک ترین چالش‌ها برای ثبات سرزمین مادری ما نبود، اما برای من دردناک ترین بود، زیرا طرفین فتنه از درون خانواده ما و خارج آن بودند.

او خطاب به مردم اردن چالش‌های پیش آمده برای خود را شوک کننده، دردناک و تلخ توصیف کرد و ادامه داد: کشور به مواجهه با چنین چالش‌هایی عادت کرده است و ما به پیروزی بر این چالش ها نیز عادت کرده‌ایم، بنابراین همه تلاش‌ها برای تضعیف اردن با شکست مواجه شد.

وی در مورد حمزه برادر ناتنی خود یادآور شد: امروز او در کنار خانواده‌اش در کاخ خود تحت حمایت من است.

عبدالله دوم تصریح کرد: اردن با چالش‌های اقتصادی دشواری روبرو بوده که با شیوع بیماری همه گیر کرونا تشدید شده است و از سنگینی دشواری‌هایی که شهروندان ما با آن روبرو هستند آگاه هستیم. ما با این چالش و سایر چالش‌ها روبرو هستیم، همانطور که همیشه با هم متحد بودیم، خانواده بزرگ اردن و خانواده هاشمی، برای اعتلای سرزمین مادری‌مان و ورود به صدمین سالگرد تولد کشورمان، با اتحاد و همبستگی آینده‌ای را که شایسته کشورمان است، می‌سازیم.

دیوان سلطنتی اردن دیروز (سه شنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شاهزاده حمزه که متهم به تلاش برای بی‌ثبات کردن اردن بوده، با امضای نامه‌ای تعهد داد که به خاندان پادشاهی و قانون کشورش پایبند می‌ماند. این نامه تعهد در جریان جلسه‌ای امضا شده که با حضور شماری از شاهزادگان از جمله شاهزاده «حمزه بن الحسین» ولیعهد سابق این کشور برگزار شده بود.

شاه اردن خاطر نشان کرد: تصمیم گرفتم مساله شاهزاده حمزه را در داخل خاندان هاشمی حل و فصل کنم و این مساله را به شاهزاده حسن بن طلال واگذار کردم.

اردن شنبه شب از بازداشت شاهزاده حمزه بن حسین برادر ناتنی شاه این کشور به همراه ۲۰ نفر دیگر از مقام‌های امنیتی و به اتهام کودتا خبر داده بود.

حمزه بن حسین برادر ناتنی عبدالله دوم، شاه اردن، به دلیل اقداماتی که گفته می‌شد امنیت و ثبات اردن را هدف گرفته است در حبس خانگی به سر می‌برد.

عبدالله دوم شاه اردن بر اساس خواسته پدرش در سال ۱۹۹۹ شاهزاده حمزه را به عنوان ولیعهد معرفی کرد اما در سال ۲۰۰۴ وی را برکنار و پسرش شاهزاده حسین را به عنوان ولیعهد معرفی کرد.

نظرات بینندگان