arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۲ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰

ديدار وزیر خارجه اتریش با عراقچی و رابرت مالی / استقبال وین از گام‌های دیپلماتیک در راستای حفظ برجام

«الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش روز چهارشنبه با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که برای شرکت در گفت‌وگوهای کارشناسی پیرامون رفع تحریم‌ها علیه ایران در وین به سر می‌برد دیدار و از «تلاش‌های فشرده دیپلماتیک» در راستای حفظ برجام استقبال کرد. شالبرگ پیشتر هم با سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت کشورمان در نشست کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا:  «الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش روز چهارشنبه با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که برای شرکت در گفت‌وگوهای کارشناسی پیرامون رفع تحریم‌ها علیه ایران در وین به سر می‌برد دیدار و از «تلاش‌های فشرده دیپلماتیک» در راستای حفظ برجام استقبال کرد.

وزارت امور خارجه اتریش در توئیتی با اعلام این خبر، برجام را بهترین سازوکار برای جلوگیری از رقابت تسلیحات اتمی در خاورمیانه توصیف کرد و خواستار احیای دیپلماسی برای حفظ این توافق شد.

شالبرگ پیشتر هم با سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت کشورمان در نشست کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد.

در این ملاقات که در فضایی دوستانه برگزار شد، روابط دوجانبه مرور و ضمن تاکید بر اراده دو طرف برای تعمیق همکاری های فیمابین در حوزه های مختلف، در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین رایزنی شد.

در این دیدار همچنین آخرین وضعیت گفت و گوهای نشست کمیسیون مشترک برجام در وین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این رابطه، دکتر عراقچی ضمن تشکر از تلاش ها و میهمان نوازی های دولت اتریش، مواضع کشورمان در این خصوص و لزوم رفع کامل تحریم ها و گام های عملی که دولت آمریکا باید برای بازگشت به برجام بردارد را تبیین کرد.

آقای شالنبرگ نیز ضمن تاکید بر آمادگی دولت اتریش برای ارائه تسهیلات لازم و بذل هرگونه تلاش برای ایجاد فضایی مناسب به منظور برگزاری این گفت و گوها در وین تاکید و ابراز داشت، برجام و تداوم آن به نفع همه ماست.


وین به عنوان میزبان مذاکرات برجام نسبت به ماهیت این توافق «حس قوی» دارد. شالنبرگ پیشتر به ایرنا گفته بود: این توافق در وین مذاکره و توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد. از این منظر ما به رغم این که عضو این توافق نیستم اما یک حس قوی به آن داریم.

وی بیان داشت: برجام موید عالی‌ترین سطح نظام چندجانبه‌گرایی و گواهی است که در نتیجه حضور تمام طرف‌ها پشت یک میز و مذاکره با حسن نیت، چه دستاوردی حاصل می‌شود.

وزیر امور خارجه اتریش تاکید کرد که این کشور به برجام متعهد می‌ماند و از تمام طرف‌ها هم می‌خواهد به اجرای کامل آن بازگردند.

دیروز اعضای برجام پس از ساعت‌ها بحث‌وبررسی در چارچوب هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام توافق کردند تا رایزنی ها پیرامون رفع یکباره تحریم‌ها علیه ایران، در سطح کارشناسی ادامه پیدا کند.

این جلسات قرار است در چارچوب دو کارگروه جداگانه پیرامون جنبه‌های فنی رفع تحریم ها و اجرای کامل برجام تشکیل و نتیجه بحث ها به کمیسیون گزارش شود.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام قرار است روز جمعه تشکیل شود تا روند مذاکرات کارشناسی ارزیابی شود.

نماینده ایالات متحده در امور ایران برای شرکت در جلسات کارشناسی رفع تحریم‌ها علیه ایران در هماهنگی با دستورکار کمیسیون مشترک برجام در وین به سر می‌برد. «مالی» پیشتر با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، میخائیل اولیانوف و وانگ چون سفرای روسیه و چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم دیدار کرد.

او دیروز در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا سیاست فشار حداکثری ترامپ را شکست خورده خواند و گفت که بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به نفع آمریکا و شهروندان آن است. وی در این پیوند تصریح کرد: ما با هر کسی که در ایران قدرت داشته باشد مذاکره خواهیم کرد.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسؤولیت پذیر بارها تاکید کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره‌مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

نظرات بینندگان