arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

آخرین وضعیت شهرهای قرمز و بیمارستان‌های درگیر کرونا

هراس از بازگشت به شرایط پاییز سیاه، رنگ واقعیت به‌خود گرفت و امروز به‌طور رسمی، اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی، کلید خورد. با اینکه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از آن تحت عنوان تعطیلات سراسری یاد می‌کند، اما براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، به‌مدت 2هفته بازار بزرگ تهران و مشاغل گروه‌های 2، 3و 4و همچنین مدارس، آموزشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تعطیل‌ هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هراس از بازگشت به شرایط پاییز سیاه، رنگ واقعیت به‌خود گرفت و امروز به‌طور رسمی، اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی، کلید خورد. با اینکه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از آن تحت عنوان تعطیلات سراسری یاد می‌کند، اما براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، به‌مدت 2هفته بازار بزرگ تهران و مشاغل گروه‌های 2، 3و 4و همچنین مدارس، آموزشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تعطیل‌ هستند.

حسین قاسمی که دبیر کمیته اجتماعی - انتظامی این ستاد است، به ایسنا گفته، در این مدت، فعالیت‌های اجتماعی مثل نمازهای جمعه و روزانه، مساجد، مراسم‌های آیینی و مذهبی هم جزو دستورالعمل‌هاست. حالا در این مدت، تردد خودروهای شخصی در شهرهای قرمز، ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به دیگر شهرهای کشور و همچنین ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز هم ممنوع است. به‌گفته قاسمی، همچنین تردد خودروهای شخصی از ساعت 21تا 3صبح در سطح شهر ممنوع است.

آنها که از این قوانین سرپیچی کنند، به‌مدت 15روز پلمب می‌شوند. نگاهی به نقشه کشور، حکایت از قرمز شدن تمامی مراکز استان‌ها دارد. براساس اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون، 257شهر در وضعیت قرمز کرونایی به‌سرمی‌برند. وضعیت بحرانی کشور را از روی نقشه با افزایش رنگ قرمز شهرها به خوبی‌ می‌توان مشاهده کرد.

در این وضعیت متخصصان شرایط نامناسب‌تری را از نظر شیوع و مرگ‌های کرونایی پیش‌بینی می‌کنند و حتی می‌گویند ممکن است آمار فوتی‌ها به 500نفر هم برسد. مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گویند روند مرگ‌های 3رقمی فعلا ادامه دارد. از سیزدهم فروردین که آمار فوتی‌های روزانه 117مورد ثبت شد، تا‌کنون یعنی 8روز متوالی، آمار مرگ‌ومیرها، همچنان 3رقمی است و به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها هم روند نزولی داشته باشد.


وضعیت بیمارستان‌ها بحرانی است

وضعیت در بیمارستان‌ها دوباره به وضعیت بحران بازگشته است. عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید که تعداد بیماران بدحال بالا رفته و پیش‌بینی می‌کند تا 3هفته آینده، اوضاع وخیم‌تر می‌شود و پرمرگ. به‌گفته حمید عمادی، بیشتر بیماران بدحالند و شدت بیماری‌زایی بالا رفته. این را مسئولان 5بیمارستان هم می‌گویند.

یکی از آنها خسرو صادق‌نیت، رئیس بیمارستان امام‌خمینی (ره) است که در تشریح آخرین وضعیت مراجعه بیماران به این بیمارستان می‌گوید، تعداد مراجعه‌ها نسبت به 2، 3هفته پیش به‌طور تقریبی 4برابر افزایش پیدا کرده. از این تعداد حدود یک‌چهارم، نیاز به بستری در بخش آی‌سی‌یو دارند؛ به همین نسبت هم آمار مرگ‌ومیر در حال بالا رفتن است. او درباره تغییر نشانه‌های بالینی بیماران هم توضیح‌هایی می‌دهد.

به‌گفته او، نشانه‌های بالینی بیماران تفاوت چندانی نسبت به پیک‌های گذشته نداشته؛ هر چند که بررسی وضعیت بیماران نشان می‌دهد، ابتلا به‌صورت خانوادگی شده است: «تعداد قابل‌توجهی از بیمارانی که مراجعه می‌کنند مبتلا به کرونای انگلیسی‌اند. این نتیجه‌گیری پس از بررسی‌هایی که به‌صورت تصادفی روی برخی بیماران انجام شده به‌دست آمده، اما از آنجا که روش‌های بررسی بیماران متفاوت و هزینه‌بر است، امکان انجام آزمایش آن برای همه بیماران امکان‌پذیر نیست.»

او پیش‌بینی می‌کند پیک چهارم کرونا تا چند‌ماه آینده اوج‌گیری مجددی پیدا کند: «خیزی که با آن روبه‌رو هستیم به پیک سوم کرونا در پاییز سال گذشته شباهت دارد با این تفاوت که اوج‌گیری و شتاب افزایش مراجعه نسبت به پیک‌هایی که تا‌کنون از آن عبور کرده‌ایم بیشتر است.» به‌گفته او، یکی از مهم‌ترین عوامل میزان رعایت پروتکل‌هاست. تجربه نشان داده که در هر برهه زمانی که افراد پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند با کاهش روبه‌رو هستیم و در غیراین صورت آمار ابتلا و درگیری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

اینها تنها صحبت‌های صادق‌نیت از وضعیت بیمارستان‌ها نیست. حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا هم به همشهری می‌گوید، وضعیت نسبت به هفته‌های پایانی سال 99به شکل قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده و تخت‌های بیمارستان کاملا پر شده است: «سال گذشته با شروع موج‌های دوم و سوم شیوع کروناویروس بعضی بیمارستان‌ها همه ظرفیت خود را به بیماران کرونایی اختصاص دادند و هم‌اکنون هم به‌سوی شرایطی پیش می‌رویم که همه ظرفیت را به بیماران کرونا اختصاص دهیم.»

براساس اعلام کرمانپور، میزان مراجعه مبتلایان به بیمارستان‌ها، افزایش 100درصدی داشته است:«تا قبل از سال 1400شرایط به‌گونه‌ای بود که دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای خدمات‌دهی به دیگر بیماران زمینه‌ای در بیمارستان‌ها هم برنامه‌ریزی انجام دادند، اما در وضعیت جدید و پیک چهارم شیوع کرونا، بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان و... از دریافت خدمات محروم می‌شوند و ناگزیر ظرفیتی که باید به آنها اختصاص داده شود به بیماران کرونا اختصاص داده می‌شود.»

کرمانپور این را هم به صحبت‌هایش اضافه می‌کند که وضعیت فعلی نتیجه خریدهای پایان سال گذشته است و هنوز پیک اصلی که مربوط به دورهمی‌ها و سفرهای نوروزی است، اتفاق نیفتاده و تا 2هفته دیگر، شاهد نتایج تعطیلات عید نوروز خواهیم بود. او پیش‌بینی می‌کند تا اواخر اردیبهشت، با پیک چهارم مواجه خواهیم بود و درصورت بالارفتن میزان رعایت پروتکل‌ها، تا پایان خرداد، این پیک شکسته می‌شود.


کمبود تخت‌های بستری

از آن طرف، محمدرضا ساور، سوپروایزر بیمارستان یافت‌آباد هم درباره وضعیت بیمارستان‌ها با شروع موج چهارم شیوع ویروس کرونا به همشهری می‌گوید: «ما در روزهای اخیر با کمبود تخت مواجه شده‌ایم؛ تا جایی که تخت‌هایی که به‌صورت ایزوله تنفسی خالی شده بودند، دوباره وارد چرخه استفاده شده‌اند. همچنین در این شرایط، تعداد بیماران سرپایی و آنهایی که نیاز به بستری در بخش ‌آی‌سی‌یو دارند هم به‌طور قابل‌توجهی بالا رفته است.»

به‌گفته او، تفاوت این پیک با پیک‌های قبلی، شرایط سنتی مراجعه مبتلایان به این ویروس است، قبلا بیشتر مراجعه‌ها برای افراد بالای 50سال بود، حالا سن مراجعه به 35سال به بالا رسیده است. حمید صدیقیان، سوپروایزر بیمارستان شهدای هفت‌تیر هم کمبود تخت را تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «برای پیک چهارم باید تمهیدات جدی‌تری در نظر گرفت.»


وضعیت شبیه پیک‌های قبلی نیست

وضعیت در استان‌های دیگر هم نگران‌کننده است؛ مثل قم و اهواز که پیش از این در پیک‌های قبلی، به‌شدت درگیر کرونا بوده‌اند. نسرین خالدی، سوپروایزر بیمارستان رازی اهواز درباره وضعیت بیماران کرونایی این شهر می‌گوید که تقریبا تمام بیمارستان‌ها پر است. بیمارستان رازی هم شلوغ بوده و با مراجعه بالای بیماران کرونایی مواجه است؛ وضعیتی که شاید مشابه هیچ‌کدام از دوران قبل در فصل‌های پیش سال گذشته نیست.

حالا بیمارستان‌ها، وضعیت بدتر و سخت‌تری را نسبت به سال‌های قبل تجربه می‌کنند. خالدی می‌گوید، نشانه‌های بالینی بیماران مبتلا به کرونا، همان اختلالات گوارشی همراه با دل‌درد، بی‌حالی، تهوع و بدن‌درد است؛ البته در بسیاری از موارد ریه‌ها هم درگیر می‌شود.

به‌گفته او، شمار بیماران نسبت به فروردین سال قبل بیشتر شده، اما می‌توان گفت با وجود رعایت بیشتر مردم، شدت شیوع بیماری کرونا از بهمن‌ماه در اهواز بسیار بیشتر شده است. خالدی به امکانات بیمارستان‌ها اشاره می‌کند:«امکانات و تجهیزات بیمارستانی، متناسب با تعداد مراجعه‌کنندگان نیست و گاهی نمی‌تواند جوابگوی بیماران باشد. به علاوه کادر درمان خصوصا پرستاران بسیار خسته شده‌اند و امکانات رفاهی مورد نیاز برای آنها تامین نمی‌شود.»

از سوی دیگر، سرپرستار اورژانس یکی از بیمارستان‌های قم که نخواست نامش در گزارش بیاید، هم می‌گوید، شرایط از هفته پیش وخیم‌تر شده و می‌توان گفت مشابه فروردین سال گذشته است.مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند، سرعت شیوع کرونا در کشور بی‌سابقه است؛ تا جایی که سرعت موارد بستری بیماران در موج جدید بیماری حدود ۳.۷ برابر مدت مشابه در موج‌های دوم و سوم بیماری است. این را سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است. براساس اعلام او، باید همکاری جدی میان دستگاه‌های اجرایی برای اعمال محدودیت‌ها صورت بگیرد.


 روزنامه همشهری 

نظرات بینندگان