arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

آثار برتر جشنواره فیلم ساباط در یزد معرفی شد

آثار برتر نخستین جشنواره ملی فیلم ساباط در یزد معرفی و از خالقان کارهای برتر با اهدای لوح سپاس و جایزه نقدی قدردانی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آثار برتر نخستین جشنواره ملی فیلم ساباط در یزد معرفی و از خالقان کارهای برتر با اهدای لوح سپاس و جایزه نقدی قدردانی شد.

به گزارش  کمیته اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم کوتاه ساباط یزد به ایرنا، جایزه بهترین کارگردانی به سید « مصطفی فخاری نیری » برای فیلم مستند «داستان عروسک‌ها » اهدا شد.

همچنین حمید سلمان برای بهترین صدابرداری و صداگذاری فیلم‌های «لیبرو»، «کاغذ بادبازی»، «بومرنگ» و «داستان عروسک‌ها» و احسان دادرس هم برای تصویربرداری فیلم‌های «لیبرو»، «کاغذبادبازی» و «خانه پنجم» به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.

لوح و جایزه نقدی بهترین تدوین به سعید سلمان روغنی برای فیلم‌های «داستان عروسک‌ها»، «زیرده»، «جوی استیک» و «لیبرو» و محمد طالبی کارگردان و تدوینگر فیلم «چوب‌بستنی» تعلق گرفت.

همچنین علی صادقیان، محمدرضا حاجی غلامی هر ۲ از یزد و سید مهدی موسوی از کاشان به عنوان برگزیدگان بخش داستانی معرفی شدند و در این بخش هم جایزه بهترین فیلم داستانی به همراه تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «ناهید» ساخته صمد علیزاده از آذربایجان شرقی اهدا شد.

جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری به همراه لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «گرگم و گله می‌برم» ساخته امیرهوشنگ معین از تهران و تندیس جشنواره هم به همراه لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «فرفره» ساخته شیوا ممتحن از استان تهران تعلق گرفت.

سعید توکلی فرد از مشهد، ایوب مردانی پور از خوزستان و علی محمد ناصر بافقی از یزد به عنوان برگزیدگان بخش مستند جشنواره معرفی شدند و جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند به همراه تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به سید وحید حسینی نامی از استان تهران اهدا شد.

جایزه ویژه شهر جهانی یزد همراه تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم مستند «عیار ۲۰» به کارگردانی محسن عباسی سرچشمه از استان یزد تعلق گرفت.

جشنواره یادشده با موضوع میراث جهانی، تاریخی و معنوی برگزار و بیشتر فیلم‌های منتخب از ۱۷ تا ۲۰ فروردین ماه جاری به صورت آنلاین( برخط) اکران شد.

مجموعا ۵۴۱ اثربه دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۵۷ مورد به مرحله نهایی راه یافت.

در بخش‌ فیلم‌های داستانی ۱۷ اثر، سایه روشن (ویژۀ فیلمسازان یزدی) ۱۳ اثر، مستند هم ۱۵ اثر، پویانمایی ۶ اثر و همین تعداد آثار نیز در بخش فرشتگان کسب‌ و کار با موضوع کارآفرینی مورد تأیید هیات‌های انتخاب جشنواره قرار گرفت.

ساباط» به معنی پوشش و سقف راه است که توالی سایه و نور در کوچه‌های خشتی را برای رهگذران فراهم می‌آورد، این میراث کهن معماری، همبستگی و آسایش را به مردم می‌بخشد، بر همین وجه تشابه، هنرسینما از توالی تصویر و آمد و شد نور و سایه شکل می گیرد و استعاره‌ای از مفهوم راستین زندگی را برای همدلی انسان‌ها بر پرده نقش می‌زند.

ایرنا 

نظرات بینندگان