arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

بلینکن: بایدن معتقد است بدون رهبری آمریکا جهان دچار "قانون جنگل" می‌شود!

بلینکن در خلاصه‌ای که از سیاست خارجی بایدن به واشنگتن پست مطرح کرد، تصویری از یک رئیس جمهور با یک جهان بینی به طرزی قاطع سنتی، اما همچنین عملگرا ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با "واشنگتن پست" اظهار کرد، جو بایدن، رئیس جمهور این کشور معتقد است این که آمریکا به عنوان یک رهبر جهانی عمل کند "به نفع جهان است."

به گزارش بیزینس اینسایدر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: چیزی که او پی در پی می‌بیند این است که زمانی که ما رهبری نکنیم کشور دیگری و به احتمال زیاد چین، برای اینکه به جای ما به کرسی بنشیند، تلاش خواهد کرد و این می‌تواند برای منافع آمریکا زیانبار باشد یا اینکه هیچ جایگزینی ظاهر نشده و این منجر به "آشوب و قانون جنگل" می‌شود.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا رویکرد کاملا متفاوتی در قبال امور خارجی داشت و سیاست "اول آمریکا" را دنبال می‌کرد.

بلینکن در خلاصه‌ای که از سیاست خارجی بایدن به واشنگتن پست مطرح کرد، تصویری از یک رئیس جمهور با یک جهان بینی به طرزی قاطع سنتی، اما همچنین عملگرا ارائه کرد.

بایدن معتقد است که آمریکا باید در زمینه رهبری جهانی در صدر قرار بگیرد که این شامل به چالش کشیدن چین و روسیه می‌شود اما همچنین همکاری و سازش را نیز از جوانب ضروری یک سیاست خارجی موثر در نظر می‌گیرد.

بلینکن به واشنگتن پست اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا درباره دو چیز دیدگاهی روشن دارد. او باید روسیه را در ازای هرگونه اقدام "بی‌ملاحظه یا خصمانه‌ای" که اتخاذ می‌کند پاسخگو کند در حالی که همزمان پذیرای حوزه‌هایی باشد که در آن همکاری با روسیه در چارچوب منفعت دوجانبه است.

اخیرا بایدن از ولادیمیر پوتین که اغلب منتقدانش یا زندانی شده و یا شدیدا آسیب می بنند با لفظ "قاتل" یاد کرد که این باعث خشم کرملین شد.

بلینکن که ماه گذشته میلادی با دیپلمات ارشد دولت چین در آلاسکا بعد از مطرح ساختن مساله سواستفاده‌های حقوق بشری دولت چین، مشاجره علنی کرد همچنین گفته که هدف آمریکا این نیست که "چین را مهار کند، آن را عقب براند و تحت فشار بگذارد."

این برآمده از یک سری پیام‌های اخیر بایدن درباره چین است. رئیس جمهور آمریکا اخیرا در یک سخنرانی به عنوان مثال گفت اجازه نخواهد داد چین تبدیل به ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور جهان شود.

بایدن درباره چین گفت: آنها این هدف کلی را دارند که تبدیل به کشور رهبری کننده و ثروتمندترین کشور و قدرتمندترین کشور در جهان شوند. چنین اتفاقی قرار نیست در دوره من رخ دهد.

بایدن چند روز پیش همچنین در سخنرانی خود گفت: فکر می‌کنید چین برای سرمایه گذاری در زیرساخت دیجیتالی یا تحقیق و توسعه منتظر می‌ماند؟ من به شما قول می‌دهم که آنها منتظر نمی‌مانند. اما آنها روی کندی بیش از حد، محدودیت بیش از حد و چند دستگی بیش از حد در دموکراسی آمریکا حساب باز می‌کنند تا سرعت پیشرفت را حفظ کنند.

دولت بایدن در روزهای اخیر همچنین گام‌هایی برای منحرف کردن تلاش چین جهت ساخت سریعترین ابرکامپیوتر جهان اتخاذ کرد که برای توسعه تقریبا توقف ناپذیر موشک‌های مافوق صوت و دیگر تسلیحات پیشرفته لازم است.

نظرات بینندگان