arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

دعاگو: دشمنان آزادی بیان، خودخواه، خودکامه، شیطان مدار و مریضند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام والمسلمین دعاگو، امام جمعه شمیرانات، در گفت و گویی با بازتاب، به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری، ضمن تشریح شخصیت علمی و اخلاقی استاد شهید، به بیان دیدگاه های خود درباره آزادی بیان پرداخت و این مهم را فرصت سازی برای انتقال سرمایه های فکری به اندیشه همگانی دانست، وی در آستان انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، همچنین به بیان جایگاه مجلس پویا و غیرفرمایشی در ایستادگی مقابل بیگانگان و همچنین جایگاه وکیل الدوله ها پرداخت. متن این گفتگوی کوتاه در ادامه می آید:


* ارزیابی شما از شخصیت اخلاقی، علمی، انقلابی استاد مطهری چیست؟

شهید مطهری شخصیتی با تقوا، انقلابی، دقیق، منضبط، متواضع، مردم دار و حق مدار بود، به لحاظ علمی، سیاسی و اجتماعی شخصیتی ممتاز داشت، تشکیل نظام دینی و اصلاح مناسبات اجتماعی بر مبنای آئین مدنی و پیام های آسمانی از آرزوهای بزرگش محسوب می شد(کتاب های پیرامون انقلاب اسلامی و پیرامون جمهوری اسلامی)، آفرینش شرایطی مطلوب و شایسته برای رشد و تکامل حوزویان، دانشگاهیان و دیگر اقشار ملت ایران و تعالی و شکوفایی امت اسلامی در همه نقاط جهان از آرزوهای برجسته این شهید بزرگوار بود. شهید مطهری الگوی بزرگ اندیشه ورزی، اندیشه سازی و مبارزه با تحریف، انحراف و خرافه گرایی در حوزه دین باوری و دینداری بود، در دنیایی که با کمال تأسف هجوم نگاه ها، گرایش ها و انگیزه ها به سمت و سوی ترجمه ها و بازگردان دانش های مدون و به ثبت رسیده در تاریخ تألیف ها و تنظیم ها است.

 شهید مطهری بسترساز انگیزه آفرینی برای اندیشه ورزی و نوآوری در حوزه فرهنگ دینی و ملی و ارائه آثار مکتوب ارزشمند به اندیشه های تشنه معرفت و مشتاق ابتکار و خلاقیت بود، با کمال تأسف بی هنران مدعی علم و معرفت که هنری جز جابجایی مطالب و پیام ها از میان نوشته ها ندارند، کم نیستند. در دنیای غربت اندیشه و اندیشه ورزی هنوز هم اندیشه های ژرف، بلند و ارزشمند آیت الله شهید مرتضی مطهری با شفافیت تمام می درخشد و به رغم همه ادعاهای بی مبنا تا کنون کمتر نمونه ای در جامعه اسلامی معادل آن استاد بزرگ به جهان اسلام و جامعه جهانی عرضه شده است. استاد شهید مطهری فیلسوفی بزرگ و روشن بین بود که پیچیده ترین مسائل فکری و علمی و فلسفی را با بیانی قابل فهم برای طالبان دانش و بصیرت دینی تبیین می فرمود(همانند کتاب های اصول فلسفه و روش رئالیسم در 5 جلد و حرکت در زمان و فلسفه اسلامی در 2 جلد و مقالات فلسفی در 3 جلد و فلسفه ابن سینا در 2 جلد.)

 


*مواضع شهید مطهری در برابر قدرت های استکباری و دو جریان متحجر و بیگانه گرا چگونه بود؟

استاد شهید بر اساس آموزه های اسلامی در برابر قدرت های استکباری و ظلم و زور و حق ستیزی موضعی سخت و نرمش ناپذیر داشت، در آگاهی بخشی و روشنگری با تمام وجود می کوشید، از سرمایه های دینی و ملی با تمام توان دفاع می کرد، فرهنگ ملی را در چارچوب پیام های دینی به تبیین و اصلاح آراسته می ساخت، از فرهنگ دینی به گونه ای شایسته، منطقی و مستدل دفاع می کرد، همسویی دیانت و ملیت را با مبنا قراردادن دیانت، شفاف و به باورها و اندیشه ها تبدیل می نمود و بهترین راهکارها را برای ظرفیت ها، فرصت ها و سرمایه های مادی و معنوی ملت برای پیشبرد اندیشه های دینی و ارتقاء سطح رشد و شکوفایی پیشنهاد می داد(کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام)، در برابر متحجران، خرافه گرایان و بیگانه گرایان با تمام توان می ایستاد(کتاب حماسه حسینی در سه جلد)، برای روشن سازی مسائل شرعی مورد نیاز جامعه مسائل پیچیده فقهی و تخصصی را با زبانی قابل فهم برای کسانی که مختصر آشنایی با مبانی شرعی و احکام فقهی دارند روشن می ساخت(کتاب های مسئله حجاب و نظری به نظام اقتصادی اسلام).


*شهید مطهری در تأسیس و حفظ نظام اسلامی چه نقشی برای مردم قائل بود؟

استاد شهید مردم را باور داشت، حقوق فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آنها را به رسمیت می شناخت به همین دلیل بخش عمده ای از عمر شریفش را در سخنرانی برای مردم و تهیه و تدوین متون قابل استفاده برای مردم سپری ساخت، در حقیقت خدامدار، مردم دار و حق معیار بود، اگر شهید مطهری برای حق و وقت مردم ارزش چندانی قائل نبود برای حل مشکلات فکری آنها رشد و شکوفایی و ارتقاء علمی و فکری آنان زمان و نیرو مصرف نمی کرد. مطهری در حقیقت شهید عرصه جهاد خدایی برای تمدن و تکامل انسانی است.


* به اعتقاد شما آزادی بیان و انتقاد چه اهمیتی دارد و آیا زمینه ساز تأمین امنیت ملی و حفظ نظام در برابر فشارهای خارجی است یا بالعکس؟

آزادی بیان فرصت سازی برای انتقال سرمایه های فکری به اندیشه همگانی است، کسانی که با آزادی بیان مبارزه می کنند، حق بهره وری مردم از سرمایه های معنوی مردم را خواسته یا ناخواسته نادیده می گیرند، خودخواه، خودکامه، زورگو، شیطان مدار، حق گریز و مریضند، نفی آزادی های طبیعی و قانونی از انسان ها چیزی جز مبارزه با انسانیت انسان و حقانیت تعبیه شده در سرشت انسانی نیست. تبادل اندیشه ها و فرصت سازی برای بهره مندی اقشار ملی از سرمایه های معنوی به آرامش عمومی و امنیت اجتماعی می انجامد و وحدت و امنیت ملی را بسترسازی می کند، هیچ جامعه ای با محرومیت از وحدت و امنیت ملی نمی تواند از حقوق واقعی اش بهره مند شود، دشمنان آزادی، دشمنان وحدت و امنیت ملی هستند و منافع و مصالح عمومی را قربانی آزمندی های شخصی و گرایش های شیطانی می کنند.

جامعه آزاد، هوشمند و دانا به توانایی دست می یابد، اقتدار و اعتبارش به گوهر تحکیم، تقویت و ثبات و پایداری آراسته می گردد، در برابر دشمنان خارجی با تمام توان می ایستد و با هیچ قیمتی هرگز منافع و مصالح کشور و ملتش را در برابر طمع ورزی ها، آزمندی ها و فریبکاری های بیگانگان به تاراج نمی دهد.


* نقش مجلس پویا و غیرفرمایشی در ایستادگی برابر قدرت های بیگانه چیست؟

نهاد قانونگذاری از نمایندگان حقیقی ملت تشکیل می شود که منافع و مصالح ملی را نمایندگی و نگهداری می کنند، همه قوانین کشور و مشروعیت و رسمیت نهاد اجرایی برخاسته از مجلس شورای اسلامی است، مجلس به نمایندگی از ملت می تواند رئیس جمهور و اعضای دولت را استیضاح و از کار برکنار کند و جامعه ای یکپارچه و مقاوم را در برابر خصومت ورزی های داخلی و دشمنان کینه توز خارجی بسیج نماید. برای مقابله با دشمنان خارجی و برای خنثی سازی توطئه های نظام های بیگانه علیه جمهوری اسلامی تصمیمات، قانونگذاری ها و پیگیری های مجلس شورای اسلامی نقشی اساسی دارد و در حقیقت بی هیچ اغراقی مجلس در رأس امور قرار دارد و مجلس ستیزان جز نفرت و نفرین ملت دستاوردی ندارند. هیچکس در چارچوب قانون اساسی نمی تواند مدعی قانونگذاری به جای ملت و حفظ حقوق ملی با آزمندی، قدرت طلبی، خودخواهی و جناح مداری شود.

کسانی که با چماق غرور و به انگیزه تحقیر به نهاد قانونگذاری حمله می کنند باید حقارت، رسوایی و ذلت خودشان را در نگاه و رفتار ملت پیش بینی کنند و آینده سیاه و تباهشان را به تماشا بنشینند.


* وکیل الدوله و یا وکیل جناح بودن نمایندگان مجلس، چه آثاری در پی دارد؟

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی حافظ حقوق ملت و مستظهر به دفاع اقشار ملی اند و وکالت هیچ جریان سیاسی و هیچ شخصت حقیقی و حقوقی خارج از چارچوب قانون اساسی در شأن آنان نیست، هرگز نباید حقوق ملت برای حفظ منافع و مصالح فردی، گروهی، حزبی و جناحی شود . کسانی که از خانه ملت سنگ جناح ها و گروه ها و گرایش های زیاده خواه و معارض را بر سینه می زنند، باید برای مجازات سختی که ملت هوشمند ایران برایشان منظور کرده اند آماده باشند.


*با توجه به مبانی انقلاب اسلامی،  ارزیابی شما از مواضع منتقدان دولت چیست؟

انتقادگری و انتقادپذیری روح تحرک سیاسی ملت ها، حکومت ها و گروه ها و گرایش ها است. کسانی که با اندیشه ورزی و نقد تحولات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به تقویت خردورزی می پردازند، متصدیان و مجریان را به تأمل، دقت و تحرک سودمند برای ملت وادار می کنند، نخبگان حقیقی هر کشور و دلسوزان حقیقی ملتند، اگر نقادی با فرهنگ دینی ناسازگار بود، نصیحت ائمه مسلمین از وظایف مسلمانان نبود و نقادی را گناه می دانستند و نقد منصفانه و واقع بینانه را به رسمیت نمی شناختند. نهاد قانونگذاری، اجرایی و قضایی شایسته کسانی است که زحمت مطالعه، انتقاد، شفاف سازی و آگاهی بخشی را می کشند و تحمل پیامدهای آن را وظیفه دینی و ملی خود می دانند.


* به نظر شما دفاع به سبک افراطیون از رهبر انقلاب موثرتر است یا دفاع سازنده، منطقی و عاقلانه از رهبری؟

دفاع منطقی، مستدل و نافذ از رهبری نظام وظیفه همه میثاق گرایان است. تندروی و کندروی و دفاع از ارزش ها و ساختارها با افراطی گری و آلوده به گناهکاری و جرم گرایی، نتیجه فریب خوردگی، حریم و حرمت شکنی، معصیت گرایی و معصیت کاری است. تندروان سربازان حقیقی شیطان و دشمنان ناخودآگاه اسلام و قرآن و منافع و مصالح مسلمانانند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
AUSTRIA
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
1
شما راست میگین!
نظرات بینندگان