arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰

واشنگتن پست: جان کری برای گفتگو درمورد تغییرات آب‌وهوایی به چین سفر می‌کند

جان کری قرار است با محوریت بحران تغییرات اب و هوایی جهان و برقراری همکاری‌های نزدیک تر میان واشنگتن- پکن به چین سفر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: جان کری قرار است با محوریت بحران تغییرات اب و هوایی جهان و برقراری همکاری‌های نزدیک تر میان واشنگتن- پکن به چین سفر کند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، انتظار می رود که "جان کری" نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور آب و هوایی ظرف روزهای آینده با هدف افزایش همکاری ها در حوزه تغییرات آب و هوایی میان واشنگتن- پکن در بحبوحه تشدید تنش ها به چین سفر کند.

منابع آگاه در آمریکا اعلام کردند که وزیر خارجه سابق آمریکا قرار است برای مذاکره با مقامات چینی به شهر شانگهای سفر کند که اولین سفر یک مقام دولت جو بایدن به این کشور اسیایی محسوب می شود.

وزارت خارجه چین هنوز در مورد این سفر واکنش نشان نداده است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که جان کری قرار است با "ژی ژنهوا" همتای چینی خود مذاکراتی داشته باشد. پیشتر گفته می شد که این دو مقام آمریکایی و چینی مذاکراتشان را در زمینه همکاری‌های دو کشور در مسئله تغییرات آب و هوایی آغاز کرده اند.

این سفر جان کری نشان دهنده عزم دولت جو بایدن در همکاری و همزمان رقابت آمریکا با چین در حوزه های مختلف بوده است.

جان کری پیش از این بارها گفته بود که کشورها باید بحران تغییرات آب و هوایی در جهان را مسئله ای جدا از ماهیت روابط با یکدیگر ببینند و همچنین خواستار همکاری آمریکا و چین به عنوان دو تولیدکننده بزرگ گازهای گل خانه ای در جهان برای حل این بحران شده است.

مقامات امریکایی اعلام کردند که سفر جان کری به چین بخشی از یک تور آسیایی وی پیش از اجلاس مجاری روز کره زمین در روزهای ۲۲ و ۲۳ آوریل بوده است. جان کری چند روز پیش در هند گفته بود که وی امیدوار است بتواند بر روی همکاری های چین در مسئله تغییرات آب و هوایی حساب باز کند.

کارشناسان معتقدند که مسئله تغییرات آب‌وهوایی در جهان یکی از چند حوزه اندکی است که منافع آمریکا و چین می تواند از طریق همکاری های دوجانبه تامین شود.

نظرات بینندگان