arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
القدس العربی:

آیا سند همکاری ایران و چین، آمریکا را تحریک کرد تا برای تحریم‌های تهران اعلام آمادگی کند؟

به نظر می‌رسد گام اخیر ایران در توافق با چین، تاثیر زیادی روی تصمیم و وعده‌های محکم آمریکا برای رفع تحریم‌ها داشته است، همچنانکه مسئولان آمریکایی حتی امتیاز بیشتری به تهران داده و از رفع تحریم‌های در تعارض با توافق هسته‌ای سخن گفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

القدس العربی نوشت: جنگی بین ایالات متحده و ایران وجود ندارد و دو طرف در حال مذاکره غیر مستقیم در خصوص توافق هسته ای هستند. در این شرایط، صحبت از قدرت آمریکا در مقایسه با قدرت جمهوری اسلامی برای ارائه تفسیری از آنچه جریان دارد، سودی ندارد و تنها می‌توان در مورد اشاره‌های مثبتی سخن گفت که در نتیجه نشست وین مطرح شد؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده واشنگتن اماده رفع تحریم‌ها از ایران است، به ویژه آن بخش که در تعارض با توافق هسته‌ای است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: طبق معمول، رئیس جمهور ایران حسن روحانی در مقابل اظهارات آمریکا، خواستار بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای به همراه رفع تحریم‌ها شد.

موضع واشنگتن تغییر غافلگیر کننده‌ای محسوب نمی‌شود، چرا که رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن از زمان ورود به کاخ سفید، سلسله اقداماتی را در خصوص خاورمیانه و بویژه ایران آغاز کرد. اولین این اقدامات، حذف نام انصارالله از لیست تروریسم بود، در حالی که واضح است حوثی‌ها هم پیمانان مورد اعتماد ایران و دشمنان سرسخت عربستان سعودی هستند.

ایران درباره پرونده هسته‌ای موضع قاطعی را اتخاذ و اعلام کرده تهران در حال حاضر مقدار زیادی اورانیوم ۲۰ درصد فراتر از محدودیت وضع شده در برجام دارد. پیش از این نیز مجلس ایران دولت را ملزم کرده بود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنی سازی بیست درصد ذخیره کند. علاوه بر این، مجلس ایران خواستار توقف بازرسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

افزون بر تهدید ایران در مورد ادامه برنامه‌های هسته‌ای و اقدامات نیرو‌های نزدیک به آن در منطقه، تهران هفته گذشته یک سند همکاری استراتژیک و اقتصادی و امنیتی ۲۵ ساله را با چین امضا کرد که از جمله مفاد آن، تعهد پکن در مورد خرید مقادیر زیادی نفت و گاز ایران است، که باعث می‌شود چین ذخایر انرژی زیادی داشته باشد و در مقابل، پول زیادی به ایران سرازیر شود، اقدامی که تا حد زیادی باعث تضعیف محاصره اقتصادی آمریکا علیه تهران می‌شود.

به نظر می‌رسد گام اخیر ایران در توافق با چین، تاثیر زیادی روی تصمیم و وعده‌های محکم آمریکا برای رفع تحریم‌ها داشته است، همچنانکه مسئولان آمریکایی حتی امتیاز بیشتری به تهران داده و از رفع تحریم‌های در تعارض با توافق هسته‌ای سخن گفتند.

با این حال، مشخص است که تصمیمات دولت آمریکا نیازمند موافقت کنگره است، جایی که مخالفت گسترده‌ای با ایران دارد، اما نشانه های می گوید بازگشت به توافق هسته ای، نزدیک‌تر شده و دلیل آن احتمال بازگشت به درگیری‌های خطرناک با تهران است.

نظرات بینندگان