arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰

گزارش نیویورک تایمز از نقش اسرائیل در سانحه نطنز / ادعای دو مقام اطلاعاتی: دست کم ٩ ماه طول می کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود

روزنامه نیویورک تایمز با نقل قول از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل به ابعاد سانحه رخ داده در تاسیسات غنی سازی نطنز پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه نیویورک تایمز با نقل قول از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل به ابعاد سانحه رخ داده در تاسیسات غنی سازی نطنز پرداخت.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، مقامات ایرانی قطعی برقی که روز یکشنبه در تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز رخ داد و معلوم شد با انفجاری عمدی و برنامه ریزی شده بوده است را یک اقدام خرابکارانه تلقی کردند که از نظر آنها توسط رژیم صهیونیستی انجام شده.

به نوشته ایسنا ایران به طور مستقیم نگفت که چه چیزی موجب قطعی برق در این تاسیسات مستحکم شده است و رژیم صهیونیستی نیز از تایید یا تکذیب علنی این موضوع خودداری کرده است. اما مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی گفتند که رژیم صهیونیستی در این سانحه نقش داشته است.

این دو مقام اطلاعاتی که درباره آسیب رخ داده توضیحاتی به آن ها داده شده بود، گفتند که این سانحه با انفجاری بزرگ رخ داده است که کاملا سیستم برق مستقل و شدیدا تحت حفاظت داخلی را که تامین کننده برق سانتریفیوژهای زیرزمینی است تخریب کرده.

این مقامات که می خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند که این انفجار ضربه ای محکم به توان ایران برای غنی سازی اورانیوم وارد کرده است و دست کم نه ماه طول می کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود.

بر اساس این گزارش، اظهارات این دو مقام اطلاعاتی در حالی مطرح می شود که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: بامداد روز یکشنبه حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز (مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن) رخ داده است. بر اساس اطلاع ما خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است.

وی درباره علت این حادثه و جزییات بیشتر آن گفت: علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

او همچنین با اشاره به حادثه بامداد روز یکشنبه در سایت غنی سازی نطنز اعلام کرد: حادثه ای داشتیم در بخشی از قسمت‌های برق سایت نطنز و در آنجا برق قطع شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: علت این حادثه در دست بررسی است که متعاقبا اعلام می کنیم.

کمالوندی در پاسخ به این که تجهیزات آسیب دیدن یا خرابکاری بوده است؟ گفت: الان اطلاعات بیشتری نداریم.

نظرات بینندگان