arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰

نیویورک تایمز: همزمانی مشکوک حادثه نطنز با مذکرات وین

نیویورک تایمز در گزارشی درباره حادثه نظنز، به همزمانی این حادثه با مذاکرات برجامی در وین اشاره کرد و نوشت این موضوع شک و تردیدها را در مورد برخی توطئه ها برای تحت تاثیر قرار دادن سرنوشت دیپلماسی هسته ای مضاعف کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: نیویورک تایمز نوشت: حادثه نظنز همزمان با آن رخ می دهد که تلاش های دیپلماتیک برای فعال سازی توافق برجام در جریان است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلام ایران امروز با اشاره به توطئه صهیونیست ها برای انتقام گرفتن از موفقیت ها در مسیر لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران، گفت: صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام موفقیت ها در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.

ظریف گفت که مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی صراحتا گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد و اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند. ولی صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت.

حمله روز یکشنبه در حالی رخ داده که قدرت های جهانی در حال مذاکره برای بازگرداندن ایران و آمریکا به توافق هسته ای ایران هستند. این حمله خرابکارانه، با هدف توقف و به عقب برگرداندن این مذاکرات است که باعث تشدید تنش ها در خاورمیانه خواهد شد.

تهران تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است. ایران درواکنش به خروج آمریکا در دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران همه محدودیت ها در غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از ماه ژانویه(بهمن) روی کار آمده است گفته که خواستار بازگشت دوباره به توافق هسته ای است. هفته گذشته مذاکرات در وین با هدف کمک به پیشرفت در این زمینه آغاز شد.

نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود نوشت: حادثه نطنز دقیقا همزمان با روزی اتفاق افتاد که صبح همان روز "لوید آوستین" وزیر دفاع آمریکا مشغول دیدار از اسرائیل بود.

"هنوز نمی توان قضاوت کرد آیا دولت "بایدن" در جریان عملیات نطنز قرار داشته است یا نه. "

"به هر حال یک واقعیت کاملا واضح است. اسرائیل به هیچ وجه از اراده بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای ایران راضی و خوشحال نیست. "

این رسانه آمریکایی افزود: سایت نطنز فوق العاده قوی و مستحکم محافظت می شود. اما همین سایت قبلا هم بارها هدف خرابکاری قرار گرفته است و اسرائیل علناً از تأیید یا رد هرگونه مسئولیت در تمام این خرابکاریها طفره می رود.

مقامات اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل می گویند که حادثه روز یکشنبه کار اسرائیل بوده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ایران در دوران سخت اقتصادی خود و با وجود همه تنگناهایی که کشور در این روزها با آن دست به گریبان است و در انزوای اقتصادی بسر می برد، سانتریفیوژهای پیشرفته اش را تولید کرده است و از این دستاورد جدید هسته ای اش رونمایی می کند.

به گزارش نیویورک تایمز، "آمریکا و اسرائیل سابقه طویلی در عملیات های سری برای مخدوش کردن برنامه هسته ای ایران دارند و مبداء آن به دولت جورج بوش پسر بر می گردد.

نظرات بینندگان