arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۳۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

وزیر سابق بهداشت: آثار مخرب و ویرانگر تحریم‌ها در حوزه پزشکی مشهود است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جامعه جراحان ایران با انتقاد از گسترش فروش نخ‌های جراحی تقلبی با برندهای اصلی گفت: طبق قانون، سازمان نظام پزشکی باید تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی را عهده‌دار شود و وزارت بهداشت قانوناً حقی در تعرفه‌گذاری ندارد، چه قبول داشته باشد و چه نداشته باشد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، ایرج فاضل، وزیر اسبق بهداشت و علوم در نشست خبری که ظهر امروز در جامعه جراحان ایران برگزار شد، اظهار داشت: ناتوانی بیمه‌ها در پرداخت تعهدات سبب به وجود آمدن پدیده زیرمیزی و تعرفه‌های غیرواقعی می‌شود از سوی دیگر شاهدیم کسانی تعرفه های خدمات پزشکی را تعیین می‌کنند که خود مصرف‌کننده خدمات هستند و این امر سبب تعیین تعرفه‌های غیر واقعی می‌شود.

زیرمیزی پاسخی به بی‌عدالتی در سلامت است

وی اذعان داشت: ثابت ماندن تعرفه‌های خدمات جراحی آن هم با مبالغ پایین جامعه پزشکی را به سمت زیرمیزی سوق می‌دهد اگر چه ما با این موضوع مخالفیم، اما زیرمیزی پاسخی به بی‌عدالتی در سلامت است. طی مطالعه‌ای که در کشورهای مختلف داشتیم متوجه شدیم پایین‌ترین تعرفه در یک کشور فقیر 3 تا 4 برابر تعرفه‌های ایران است.

رئیس جامعه جراحان تأکید کرد: با توجه به تورم و گرانی‌ها، هزینه پزشکان نیز افزایش یافته است و به طبع آ‌ن هم باید تجهیزات گرانتری تهیه کنند و هم هزینه نگهداری مطب‌ها بالا رفته است.

فاضل سر و سامان گرفتن بیمه‌ها را راه‌حلی برای حل مشکلات تعرفه و هزینه‌های درمانی چه برای مردم و چه برای جامعه پزشکی عنوان کرد و افزود: در کشورهای پیشرفته راه‌حل مسائل درمانی بیمه است. بیمه یک اصل مترقی است که یک نفر مبالغی را می‌پردازد و دیگر دغدغه‌ای ندارد و در مواقع لزوم از آن استفاده می‌کند و رابطه مالی بین بیمار و پزشک از بین رفته می‌رود.

وی ادامه داد: اما اکنون بیمه‌های ما ناتوان شده‌اند به طوری که بیشتر هزینه را بیمار از جیب خود می‌پردازد از طرفی دیگر سرانه‌ها ناکافی است و قرار نیست که هزینه یارانه‌ها را پزشکان مملکت بدهند.

به گفته فاضل تنوع بیمه‌های گوناگون یکی دیگر از مشکلات فراروی جامعه سلامت است و می‌توان با تبدیل تمام بیمه‌ها به یک بیمه قوی و کارآمد مشکلات را تا حد قابل قبولی برطرف کرد.

وی در پاسخ به اینکه تحریم‌ها چه تأثیری در عملکرد جامعه جراحی داشته است، گفت: آثار مخرب و ویرانگر تحریم‌ها به وضوح در تمام بخش‌های جامعه به خصوص پزشکی مشهود است چرا که بسیاری از لوازم مورد نیاز پزشکی از خارج تهیه می‌شود.

فاضل ادامه داد: به عنوان مثال همین الان نخ‌هایی را با برند معروف برای جراحی استفاده می‌کنیم اما متأسفانه به دلیل تقلبی بودن و اینکه معلوم نیست از کجا آورده می‌شود ممکن است یک بخیه ساده در شکم فرد پس از جراحی پاره شود که تمام کار ما را زیر سؤال می‌برد و هم بیمار و هم پزشک را با دردسرهایی مواجه می‌کند.

فاضل سطح دانش جراحان عمومی را با افرادی که در خارج از کشور کار می‌کنند یکسان دانست و افزود: از نظر علمی ما پیشرفته‌ترین بخش کشور را از آن خود کرده‌ایم و شاید بتوان گفت مشکل جامعه پزشکی این است که جلوتر از بقیه حرکت کرده و اکنون از همین موضوع لطمه می‌بینید چرا که بقیه بخش‌ها با آن هماهنگ نیستند.

سی و ششمین کنگره جامعه جراحان 16 تا 20 اردیبهشت در سالن همایش‌های رازی تهران با حضور جراحان 13 رشته عمومی و 3 رشته وابسته برگزار می شود و به گفته فاضل که رئیس این کنگره است برای اولین بار امسال از پرستاران جراحی نیز در این کنگره تقدیر می‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یکی
|
UNITED KINGDOM
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
22
کی میگفت تحریم ها هیچ اثری نداشته
پاسخ ها
سعيد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
چقدر بد است كه سرمان را در برف فروكنيم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
1
1
شما که می گویید تعرفه در یک کشور فقیر 3 تا 4 برابر تعرفه‌های ایران است.درآمد سرانه آنها چند برابر ایران است.تورم وگرانی کمر مردم بیچاره را خم کرده، زیرمیزی برابر شرع وعرف اسلام حرام ،حرام، حرام است. چرا پزشکان با درآمد بالای جامعه ایران حرام خوار شده اند؟دنیا درحال تمام شدن است .قیامت را دریابید.
نظرات بینندگان