arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰

روسیه: درصورت عمدی‌بودن حادثه نطنز، قویاً آن را محکوم می‌کنیم / امیدواریم این حادثه مشارکت در توافق هسته ای را خدشه دار نکند

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای نوشت: مسکو امیدوار است حادثه نطنز به "هدیه ای" برای مخالفان برجام تبدیل نشود. وزارت امور خارجه روسیه گفت ، مسکو امیدوار است که حادثه تاسیسات نطنز در ایران مشکلات مشارکت کنندگان برجام در توافق هسته ای با هدف احیای مجدد توافق نامه ها را خدشه دار نکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روسیه: درصورت عمدی‌بودن حادثه نطنز، قویاً آن را محکوم می‌کنیمایرنا: وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای نوشت: مسکو امیدوار است حادثه نطنز به "هدیه ای" برای مخالفان برجام تبدیل نشود.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: اگر حادثه نطنز عامدانه و از روی قصد صورت گرفته باشد لازم به محکومیت شدید است.

وزارت امور خارجه روسیه گفت ، مسکو امیدوار است که حادثه تاسیسات نطنز در ایران مشکلات مشارکت کنندگان برجام در توافق هسته ای با هدف احیای مجدد توافق نامه ها را خدشه دار نکند.

در این بیانیه نوشته شده است مسکو امیدوار است انفجار نطنز روند مذاکرات برجامی را از بین نبرد.

براساس این بیانیه مسکو اظهار نگرانی کرده است که حادثه هسته ای ایران بر تلاش ها برای احیای برجام تأثیر بگذارد.

در این بیانیه آمده است: متخصصان ایرانی توانستند بصورت حرفه ای از پس عواقب انفجار در تأسیسات هسته ای نطنز بر آیند.

حمله روز یکشنبه در تاسیسات اتمی نطنز در حالی رخ داده که قدرت های جهانی در حال مذاکره برای بازگرداندن ایران و آمریکا به توافق هسته ای ایران هستند. این حمله خرابکارانه، با هدف توقف و به عقب برگرداندن این مذاکرات است که باعث تشدید تنش ها در خاورمیانه خواهد شد.

تهران تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است. ایران درواکنش به خروج آمریکا در دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران همه محدودیت ها در غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از ماه ژانویه(بهمن) روی کار آمده است گفته که خواستار بازگشت دوباره به توافق هسته ای است. هفته گذشته مذاکرات در وین با هدف کمک به پیشرفت در این زمینه آغاز شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: اتفاق ناگواری که در نطنز رخ داد و بارها رژیم صهیونیستی از قبل می‌گفت و این روزها هم از منابع متعدد شنیده می‌شود که تأیید می‌کنند این رژیم پشت این داستان بوده است. البته خوشحالم که هیچ آسیب انسانی و محیط زیستی نبوده است اما این یک جنایت علیه بشریت است.

وی افزود: اگر هدف این بوده که توان ایران تضعیف شود، این‌طور نبوده است، تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند از نوع IR۱ بودند و با سانتریفیوژهای جدید جایگزین می‌شود، قطعاً به این هدف خود نخواهند رسید. رژیم اشغالگر قدس با این اقدام تلاش کرد که از مردم ایران انتقام صبر پر از حکمت خود را بگیرد. پاسخ ایران انتقام از رژیم صهیونیستی در مکان و زمان مناسب خود خواهد بود.

نظرات بینندگان