arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / واکنش آمریکا به حادثه نطنز / واکنش غیرمستقیم نمکی به اظهارات رییس جمهور / صدور مجوز برگزاری مراسم شب‌های قدر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

شناسایی هویت عامل اختلال در سایت نطنز
ایسنا از قول یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات نوشت: هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است. او افزود: اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است.

مجوز برگزاری مراسم شب‌های قدر صادر شد
وزیر بهداشت اعلام کرده مراسم احیاء می‌تواند همچون سال گذشته با رعایت فاصله و تعداد محدود در فضای مناسب و باز در کلیه شهرها حداکثر به مدت ۲ ساعت اجرا شود.

پول‌های ایران در عراق امکان جابجایی پیدا کردند
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید با وجود شرط دشواری که دولت عراق بر سر راه شرکت‌ها گذاشته اما پول‌های بلوکه شده ایران در عراق امکان جابجایی پیدا کرده‌اند.

یک ادعا: دست کم ٩ ماه طول می کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود
روزنامه نیویورک تایمز با نقل قول از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل به ابعاد سانحه رخ داده در تاسیسات غنی سازی نطنز پرداخت. دو مقام اطلاعاتی که می خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند که این انفجار ضربه ای محکم به توان ایران برای غنی سازی اورانیوم وارد کرده است و دست کم نه ماه طول می کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود.

سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند از نوع IR1 بودند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سانتریفیوژهایی که دیروز در پی حادثه نطنز از مدار خارج شد از نوع IR1 بود و با سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین می‌شود.

واکنش غیرمستقیم نمکی به اظهارات رییس جمهور
نمکی وزیر بهداشت گفت: حرف دو صدایی و یک صدایی را باید لفظ دو صدا و یک صدا را ارزیابی کنیم. در زمینه حرف غیرکارشناسی از محل مورد اعتماد کارشناسی مردم، اگر انتظار تک صدایی داریم، اشتباه است. من نمی‌توانم با سلامت مردم مصالحه کنم. دیروز روحانی گفته بود در اطلاع رسانی در خصوص کرونا نباید چندصدایی باشد.

آخرین آمار کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت گفت متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۷۶۴ نفر رسید. فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم با اشاره به اینکه گمانه زنی ها نشان می دهد هفته آتی بسیار نگران کننده است، افزود: برای نخستین بار تمامی شهرهای استان تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

آمریکا: هیچ نقشی در حادثه نطنز نداشتیم
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» از واکنش یک مقام ارشد دولت آمریکا به حادثه نطنز خبر داد. یک مقام ارشد دولت «جو بایدن» در این خصوص گفت: ما گزارش‌ها درباره حادثه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ایران را مشاهده کرده‌ایم. وی افزود: ایالات متحده هیچ نقشی (در این حادثه) ندارد و ما چیزی برای افزودن به گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل این حادثه نداریم.

صالحی: سرنخ‌ها در حادثه نطنز پیدا شده
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سرنخ‌های خرابکاری در سایت نطنز پیدا شده است، گفت: سیستم برق اضطراری سایت همین امروز راه اندازی شده و بقیه امور هم پیش خواهد رفت.

 

نظرات بینندگان