arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰

کریم بنزما چگونه از زیر سایه رونالدو و گرث بیل بیرون آمد؟

جف بزوس، بنیانگذار آمازون یک بار گفت: "همه موفقیت‌های یک‌ شبه نزدیک به ۱۰ سال طول می‌کشند. " کریم‌ بنزما، بازیکن شماره ۹ رئال مادرید مثالی حاضر و آماده برای تایید حرف اوست. بنزما دیگر در رئال مادرید نقش نیروی کمکی ستاره‌هایی مانند کریستیانو رونالدو و گرث بیل را بازی نمی‌کند. از وقتی رونالدو به یوونتوس رفته و گرث بیل به شکل قرضی به تاتنهام پیوسته، او به بازیکن کلیدی و نقطه کانونی تیم تبدیل شده است. بنزما دیگر "سلاح مخفی" رئال مادرید نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: جف بزوس، بنیانگذار آمازون یک بار گفت: "همه موفقیت‌های یک‌ شبه نزدیک به ۱۰ سال طول می‌کشند. " کریم‌ بنزما، بازیکن شماره ۹ رئال مادرید مثالی حاضر و آماده برای تایید حرف اوست.

۱۲ سال از حضور بنزما در رئال مادرید می‌گذرد و دنیای فوتبال تازه دارد متوجه موضوعی می‌شود که باشگاه اسپانیایی تمام این مدت از آن آگاه بود:‌ این که بازیکن ۳۳ ساله یکی از بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های دنیاست.

بنزما دیگر در رئال مادرید نقش نیروی کمکی ستاره‌هایی مانند کریستیانو رونالدو و گرث بیل را بازی نمی‌کند. از وقتی رونالدو به یوونتوس رفته و گرث بیل به شکل قرضی به تاتنهام پیوسته، او به بازیکن کلیدی و نقطه کانونی تیم تبدیل شده است.

بنزما دیگر "سلاح مخفی" رئال مادرید نیست.

بنزما چقدر خوب است؟

در تاریخ رئال مادرید، تنها ۴ بازیکن بیشتر از بنزما (۲۷۳) گل زده‌اند: رونالدو (۴۵۰)، رائول (۳۲۳)، آلفردو دی‌استفانو (۳۰۸) و سانتیانا (۲۹۰). به این ترتیب اگر او چند فصل دیگر هم به همین میزان گل بزند، می‌تواند خود را تا جایگاه دوم این فهرست برساند و بعد از رونالدو قرار بگیرد.

در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا فقط رونالدو، مسی و رابرت لواندوفسکی بیشتر از بنزما گل زده‌اند. او در ۴ دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا که با پیروزی رئال به پایان رسیده هم در ترکیب اصلی این تیم قرار داشته است.

این فصل او در مجموع رقابت‌ها ۲۵ گل برای رئال زده و در۱۱ بازی اخیر تیم، ۱۲ بار پایش به گل باز شده است.

اما نکته‌ اصلی اهمیت گل‌های بنزما در این فصل است. مقابل ختافه،‌ والنسیا، سلتا‌ویگو و البته در ال‌کلاسیکو مقابل بارسلونا، او زننده گل اول بازی بود. او به اتلتیکو مادرید یک گل زد تا بازی مساوی شود و رئال یک امتیاز حساس مقابل صدرنشین لالیگا به دست آورد. بنزما دو گل هم به الچه زد و در آخرین دقایق نتیجه را به نفع تیمش بازگرداند.

شروعی سرشار از مشکل
بنزما در منطقه‌ای محروم و فقیر‌نشین در ۱۰ کیلومتری شرق شهر لیون، دومین شهر بزرگ فرانسه، به دنیا آمد. این منطقه پر بود از انبوه ساختمان‌هایی که در دهه ۱۹۶۰ میلادی برای اقشار کم‌درآمد ساخته شده بود و عمده ساکنان آن را مهاجرانی تشکیل می‌‌دادند که بیشترشان در جریان جنگ استقلال الجزایر از کشور گریخته‌ بودند. منطقه‌ای که احتمالا در هیچ یک از کتاب‌های راهنمای گردشگری این شهر به عنوان "مکان دیدنی" معرفی نشده است.

با وجود همه مشکلات و تعصبات شغلی و اجتماعی که ساکنان این منطقه با آن روبرو بودند، بنزمای جوان مدرسه رفت، بازی کرد و بزرگ شد. او ۸ خواهر و برادر دارد و پدر و مادرش اصالتا الجزایری هستند.

بنزما خیلی زود عاشق فوتبال شد و وقتی برای تیم محلی "برون ترایون" بازی می‌کرد، در بازی مقابل تیم زیر ۱۰ سال آکادمی لیون دو گل زد و نظر این باشگاه را به خود جلب کرد.

در چنین مکان‌هایی پیوندهایی محکم و ارزشمند شکل می‌گیرد که در طول زندگی شما را قوی نگه می‌ دارد و در هر لحظه به یادتان می‌آورد که به کجا تعلق دارید.

او سال‌ها بعد گفت: "خانواده‌ام الهام‌بخش من هستند. ارزش‌ها و اصول اخلاقی که از پدر و مادرم آموختم به من کمک کرد همیشه خودم باقی بمانم. دینم [بنزما مسلمان است] هم به من کمک می‌کند هر روز تمرکزم را حفظ کنم. مذهب به من سود زیادی می‌رساند و برای خودم، خانواده‌ام، همین‌طور کارم و به معنای واقعی کلمه برای همه چیز به من قدرت می‌دهد."

الگوی فوتبالی دوران کودکی بنزما، رونالدوی برزیلی بود: "به خاطر او بود که عاشق فوتبال شدم." بازیکنی که بنزما توانست رکورد مجموع گل‌هایش در رئال مادرید را پشت سر بگذارد. بنزما می‌گوید: "او همه ویژگی‌هایی که یک بازیکن آرزو می‌کند را دارد. او به من انگیزه داد تا خودم را به چالش بکشم. "

اما زندگی در چنین محله‌ای با خطرات زیادی همراه بود. به همین دلیل او در ۱۴ سالگی تصمیم گرفت برای در امان ماندن از وسوسه‌هایی که مانع از پیشرفتش می‌شدند، در مدرسه فوتبال لیون زندگی کند.

بنزما در رده‌های مختلف سنی آکادمی لیون حضور یافت تا این که در نهایت پل لوگن، مربی وقت لیون او را به تیم اصلی باشگاه دعوت کرد. تیمی که مایکل اسین، سیلوین ویلتورد، فلورن مالودا و اریک آبیدال را در خود جای داده بود.

به عنوان بخشی از فرایند آموزشی، بنزما مجبور بود گاهی اوقات جلوی هم‌تیمی‌هایش بایستند و حرف بزند. او موقع انجام این کار خجالت زیادی می‌کشید و همین باعث می‌شد بیشتر اوقات مورد تمسخر هم‌تیمی‌هایش قرار بگیرد. او هم به آن‌ها می‌گفت:‌ "نخندید، من آمده‌ام تا جای‌ شماها را بگیرم."

او در ۱۸ سالگی برای اولین بار با پیراهن تیم اصلی لیون به زمین رفت. بعد از ۴ قهرمانی لیگ فرانسه و زدن ۶۶ گل در ۱۴۸ بازی، سر و کله رئال مادرید پیدا شد.

فلورنتینو پرس فقط یک بار برای راضی کردن یک بازیکن برای پیوستن به رئال مادرید به خارج از کشور سفر کرده و آن هم در رابطه با بنزما بوده است. در آن زمان منچستر یونایتد هم که الکس فرگوسن را روی نیمکت مربیگری خود داشت، به خرید این بازیکن علاقمند بود و حتی حاضر بود برای قطعی شدن قرارداد پول بیشتری به او و باشگاه بپردازد.

پرس معتقد بود در بنزما همان ویژگی‌هایی را دیده که قبلا در زین‌الدین زیدان دیده بود. به همین دلیل برای دیدن این بازیکن و خانواده‌اش به خانه‌شان رفت در نهایت هم توانست او را راضی کند، به اسپانیا برود. البته این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که بنزما چندان علاقه‌ای به حضور در منچستر نداشت و ترجیح می‌داد در تیمی بازی کند که نه تنها موفق است بلکه در بین خانواده و دوستانش جایگاه افسانه‌ای دارد.

صحبت‌های انگیزه‌بخش رونالدو و مشکل با مورینیو
دو ماه بعد از ورود بنزما به برنابئو، کریستیانو رونالدو که خودش هم تازه به تیم پیوسته بود، به او گفت: " گوش کن کریم. اینجا فرانسه نیست. اینجا رئال مادرید است و اگر می‌خواهی در این تیم بازی کنی باید بیشتر مایه بگذاری."

بنزما همیشه کارهایی که از او خواسته می‌شد را انجام می‌داد و رونالدو- که در یاد دادن وسواس زیادی داشت - شکی برای او باقی نگذاشت که باید بیشتر تلاش کند.

بنزما در آن زمان به شدت احساس غربت می‌کرد، غمگین بود و از غذاهای اسپانیایی که به نظرش بسیار چرب بودند،‌ نفرت داشت. او برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم هم باید با گونسالو ایگواین رقابت می‌کرد. در نهایت با مصدوم شدن این بازیکن آرژانتینی چنین فرصتی برایش بوجود آمد. اما وقتی ژوزه مورینیو، مربی آن زمان تیم به رسانه‌ها گفت "بدون ایگواین مشکل داریم"، او به شدت آزرده خاطر شد.

مربی پرتغالی به این بسنده نکرد و با جملات بعدی‌اش نمک به زخم او پاشید:‌ "اگر به جای سگی که بتوانید با آن به شکار بروید، یک گربه دارید،‌ مجبورید این گربه را با خود ببرید، چون نمی‌توانید تنها به شکار بروید."

اما بنزما به بهترین شکل ممکن جواب این حرف مربی را داد. او در ۱۸۰۰ دقیقه حضور خود در زمین تا پایان آن فصل، ۲۵ گل برای تیم زد: هر ۷۲ دقیقه یک گل. بنزما در ۱۳ بازی آخر فصل ۱۵ گل زد، ۶ گل در لیگ قهرمانان اروپا و ۵ گل در جام حذفی اسپانیا که رئال با غلبه بر بارسلونا در آن قهرمان شد.

با این حال مورینیو باز هم راضی نشد و و در سال ۲۰۱۱، در هیچ یک از بازی‌های رفت و برگشت فینال جام حذفی و نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل رقیب دیرینه‌شان بارسلونا، او را در ترکیب اصلی قرار نداد.

کمی بعد او در هتل تیم به اتاق مورینیو رفت و پرسید چرا به اندازه‌ای که باید، به او فرصت بازی نمی‌دهد. این بهترین کاری بود که می‌توانست انجام دهد. مورینیو تا آن زمان فکر می‌کرد این بازیکن انگیزه و جرات کافی را برای مبارزه ندارد.

مربی پرتغالی برای اولین بار متوجه شد بازیکن آرام و بی‌دردسری که در اختیارش بود، برای مبارزه آماده است. در آن لحظه او هم احترام مورینیو را به دست آورد و هم جایگاهی ثابت در ترکیب اصلی همه بازی‌های مهم تیم.

رابطه با آنچلوتی و زیدان
بنزما در نهایت یاد گرفت به کاری که مورینیو برای رئال می‌کند احترام بگذارد هرچند هیچ وقت شخصا به او علاقمند نشد. اما اوضاع برای دو مربی که بعد از مورینیو روی نیمکت مربیگری نیم نشستند متفاوت بود:‌ اول کارلو آنچلوتی که بلافاصله پس از مربی پرتغالی هدایت رئال را برعهده گرفت و پس از او زین‌الدین زیدان که بعد از رافا بنیتس مربی تیم شد.

آنچلوتی اولین مربی تیم بود که اعتماد زیادی به بنزما داشت. مربی ایتالیایی یک بار گفت:‌ "چقدر شانس آورده‌ام که کریم را دارم؟ بدون او هیچ چیز درست پیش نمی‌رود."

بی‌شک مهم‌ترین نتیجه این اعتماد شکل‌گیری مثلث خط حمله رئال معروف به "بی‌بی‌سی" (بیل، بنزما، کریستیانو) بود که قهرمانی لیگ قهرمانان فوتبال اروپا و جام حذفی ۱۴-۲۰۱۳،‌ همین‌طور سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها در ۲۰۱۴ را برای این تیم به همراه داشت. آنچلوتی همیشه در جمع‌های خصوصی از بنزما به عنوان قطعه‌ای یاد می‌کرد که ادامه کار تیم را تضمین می‌کند. بازیکنی که با از خود گذشتگی و درک بالایش از فوتبال، به بهتر شدن هم‌تیمی‌هایش کمک می‌کند.

بنزما آشکارا از زین‌الدین زیدان، مربی حال حاضر تیم تعریف و تمجید می‌کند. مربی فرانسوی همیشه و به ویژه در مشکلاتی که اخیرا خارج از زمین برایش پیش آمده، از او حمایت کرده است.

زیدان پیش‌زمینه‌ای مشابه بنزما دارد و مثل او از مناطق محروم و فقیر‌نشین آمده است. بنزما در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود با خنده‌ای بر لب گفت زیدان "هم‌زبان" اوست و بی شک منظورش چیزی فراتر از صرف صحبت کردن به زبان مشترک یعنی فرانسوی بود. او گفت: "زیدان برای من حکم برادر بزرگ‌تر را دارد و بیرون از زمین هم همیشه راهنمایی‌ام می‌کند."

در مقابل، زیدان هم در قدردانی از بازیکن فرانسوی‌اش چیزی کم نگذاشته است. او یک بار گفت:‌ "بنزما همیشه وقتی به او نیاز داری، به کمکت می‌آید. از نظر من او بهترین مهاجم تاریخ فوتبال فرانسه است."

رابطه این دو به سال‌ها پیش برمی‌گردد و در واقع به دلیل توصیه زیدان بود که پرس در ۲۰۰۹ برای خرید بنزما هر کاری از دستش برمی‌آمد، انجام داد. اگر زیدان را بزرگ‌ترین هوادار بنزما بدانیم، نفر بعدی در فهرست هواداران او احتمالا فلورنتینو پرس، رییس‌ رئال مادرید است.

وقتی بنزما با اتهام تلاش برای اخاذی روبرو شد، کشورش او را رها کرد اما رئال مادرید و در راس آن زیدان و پرس در همه این مسیر دست از حمایت او برنداشته‌اند.

اما حمایت و احترام بی‌قید و شرط زیدان از بنزما رابطه او با برخی از ستارگان دیگر تیم از جمله وینسیوس جونیور و به ویژه بیل را تحت تاثیر قرار داد. ستایش افراط‌آمیز مربی از بنزما کاملا با بی‌تفاوتی‌اش نسبت به بازیکن ولزی در تضاد بود.

دوران پس از رونالدو
همانطور که خیلی‌ها در رئال مادرید ممکن است تصور کنند درخشش بنزما در سال‌های اخیر با جدایی کریستیانو رونالدو از رئال مرتبط بوده. این بازیکن هم همیشه با دیدی بسیار مثبت نسبت به این موضوع حرف زده است. او یک بار گفت: "تنها چیزی که می‌گویم این است که رفتن کریستیانو به من اجازه داد نقشی متفاوت در کناره زمین داشته باشم. "

او در ادامه گفت: "بیل مثل یک گلوله بود، کریستیانو رونالدو گل‌های زیادی می‌زد و من قطعه‌ای بودم که ما سه نفر را به هم پیوند می‌زد. رونالدو سالی ۵۰، ۶۰ گل می‌زد و به همین دلیل من باید خودم را با بازی او وفق می‌دادم. او یکی از بهترین بازیکنان دنیاست و از بازی در کنارش بسیار خوشحال بودم. اما چون پیراهن شماره ۹ را می‌پوشم، مردم انتظار داشتند گل‌ها را من بزنم. من بازیکنی هستم که با وجود پوشیدن پیراهن شماره ۹، وظایف بازیکن شماره ۱۰ را انجام می‌داد. "

جنجال خارج از زمین
بازیکنانی که در کلاس جهانی هستند بیشتر به دلیل درخشش در تورنمنت‌هایی نظیر جام جهانی یا جام ملت‌های اروپا با تیم‌های ملی کشورشان، در دنیا مورد توجه قرار می‌گیرند تا هنرنمایی در باشگاه‌هایشان.

شاید یکی از دلایل بی‌توجهی یا به رسمیت شناخته نشدن استعداد بی‌چون و چرای بنزما در خارج از رئال مادرید، محرومیت او از بازی در تیم ملی فرانسه از نوامبر ۲۰۱۵ بوده؛ وقتی متهم شد که در تلاش برای اخاذی از بازیکن هم‌وطنش، متیو والبوئنا در رابطه با انتشار ویدئوی رابطه جنسی او مشارکت داشته است.

بنزما این اتهام را رد کرده و تیم حقوقی‌‌ او هم اقدامات قانونی که علیه‌اش در جریان است را " بیهوده" خوانده‌اند. او قرار است در ماه اکتبر به اتهام مشارکت در اخاذی در دادگاه حاضر شود.

در پی این اتهامات، مسئولین فرانسوی موضع کاملا مشخصی گرفتند، از جمله مانوئل والس، نخست وزیر وقت فرانسه که گفت: "یک ورزشکار بزرگ باید انسانی نمونه باشد . اگر او این‌طور نیست پس در تیم ملی فرانسه هم جایی ندارد."

این اتفاق برای بنزما احتمالا به معنای از دست دادن قهرمانی جام جهانی است،‌ همین‌طور پایان دوران حضورش در تیم ملی فرانسه که ۸۱ بار با پیراهن آن به زمین رفته است.

در میان ادعاهایی که او را قربانی نژادپرستی و اسلام‌هراسی می‌دانستند، یک نظرسنجی که آن زمام انجام شد نشان داد بیش از دو سوم مردم فرانسه با تصمیم دیدیه دشان، مربی تیم ملی و نوئل لو گرائت، رییس فدراسیون فوتبال کشور مبنی بر محرومیت او از بازی در تیم ملی موافق هستند.

او در نهایت جام جهانی ۲۰۱۸ را پای تلویزیون و در کنار خانواده‌اش در لیون تماشا کرد.

بنزما در این باره گفت: "خوشحال بودم چون با واران رابطه نزدیکی دارم. دوست داشتم آنجا باشم و این برای هر بازیکن عاشق فوتبال، کاملا طبیعی است. خوشحالم که آن‌ها قهرمان جام جهانی شدند و هیچ حسرتی هم ندارم."

در همین حال پرونده او همچنان در جریان است و تکلیفش در اکتبر مشخص خواهد شد. بنزما خیلی فوری به این خبر واکنش نشان داد: "بله، بیاید بالاخره به این تظاهر و ریاکاری برای همیشه پایان بدهیم. "

بنزما در زندگی‌ خصوصی‌اش به آرامش رسیده. او در ۲۰۱۶ با کورا گوتیه، مدل فرانسوی ازدواج کرد و دو فرزند هم دارد: یک پسر به اسم ابراهیم و یک دختر به اسم ملیا که از رابطه قبلی‌اش است.

با توجه به درخشش بیشتر بنزما بعد از رفتن رونالدو و بیل، موفقیت رئال مادرید در فصل جاری می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چطور پسری از مناطق فقیر‌نشین حومه شهری در فرانسه توانسته در میان بزرگ‌ترین فوتبالسیت‌های دنیا جایی برای خود دست و پا کند.

نظرات بینندگان