arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۲۹۹؛ لیره هم نسبت به پول ایران در تنزل است

صحبت از مارک و فرانک و لیره کردیم و از این‌که معمایی است این مسئله که بعد از ختم جنگ قیمت فرانک روز به روز تنزل می‌کند، هم نسبت به لیره و هم نسبت به پول ایران؛ و لیره هم نسبت به پول ایران در تنزل است و مارک که در تنزل بود و یکی دو ماه قبل به جایی رسیده بود که هر مارک سه پول ایران شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح میرزا محمدخان این‌جا آمده تحقیقاتی در باب میرزا حسین‌خان کرد و به اتفاق رفتیم به بانک. چهارصد و بیست مارک که به کاظم‌زاده در برلن مقروض بودم برات گرفته به او دادم که به برلن بفرستد و به این مناسبت صحبت از مارک و فرانک و لیره کردیم و از این‌که معمایی است این مسئله که بعد از ختم جنگ قیمت فرانک روز به روز تنزل می‌کند، هم نسبت به لیره و هم نسبت به پول ایران؛ و لیره هم نسبت به پول ایران در تنزل است و مارک که در تنزل بود و یکی دو ماه قبل به جایی رسیده بود که هر مارک سه پول ایران شده بود چند روز است به سرعت بالا می‌رود و حالا سه شاهی شده، در صورتی که همین روزها آلمان در تحت فشار فرانسه است و خاکش را اشغال کنند.

باری ناهار با میرزا حسین‌خان و انتظام‌الملک رفتیم به هوتل کاستیکلیون و بعد من و انتظام‌الملک رفتیم به مغازه پرنتان قدری پیراهن و جوراب و کراوات خریدیم و بردیم منزل و برگشتیم به هوتل موریس. چندان کاری هم نکردیم. با نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] در کار ممتازالسلطنه صحبت کردیم.

شب به اتفاق میرزا حسین‌خان و انتظام‌الملک رفتیم به هوتل ساووا شام خورده زودتر برگشتیم و من استحمام کردم.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، ص ۳۶۰.

نظرات بینندگان