arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

وزیر راه: حتی یک درخواست وزارت بهداشت در خصوص لغو پروازها نبوده که اجرا نکرده باشیم

وزیر راه و شهرسازی اسلامی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر درخواست وزارت بهداشت مبنی بر لغو پرواز‌های خارجی گفت: حتی یک درخواست وزارت بهداشت در خصوص پرواز نداشته‌ایم که اجرا نکرده باشیم که البته این مصوبات در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: وزیر راه و شهرسازی گفت: حتی یک درخواست وزارت بهداشت در خصوص پروازها نبوده که اجرا نکرده باشیم.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم کلنگ زنی پروژه یک هزار واحدی واوان که بنیاد مسکن متولی احداث آن است در جمع خبرنگاران گفت: در وزارت راه و شهرسازی طرح مسکن ملی را با برنامه‌ریزی برای شناسایی متقاضیان واقعی در بافت شهری آغاز کردیم.

او ادامه داد: فرایند شناسایی متقاضیان، تامین زمین، اخذ آورده‌های مردمی و در نهایت تسهیلات بانکی انجام و عملیات اجرایی این طرح آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا به امروز در همه شهر‌های کشور طرح مسکن ملی را تعریف کرده‌ایم که در ۳ وضعیت تامین زمین به متقاضیان و ساخت فردی، مجتمع سازی در شهر‌های که محدودیت زمین داریم، احداث پروژه مشارکتی در شهر‌هایی که زمین گران‌تر است اجرای این طرح آغاز شده است.

اسلامی با بیان اینکه از ۵۳۰ هزار واحد فعال که عبور کرده‌ایم، گفت: پروژه‌هایی که آماده افتتاح هستند به ترتیب افتتاح می‌کنیم و از این ماه به بعد پروژه‌ها یکی یکی افتتاح خواهند شد و مردم باید هرچه سریعتر آورده‌های خود را واریز کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در دولت‌های نهم و دهم ساخت ۲ میلیون و۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر برنامه ریزی شده بود، گفت: از سال ۹۱ تحویل این واحد‌ها آغاز شده و در حال حاضر کم‌تر از ۳۰ هزار واحد داریم که به زودی تحویل داده می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی پروژه‌های تعاونی مسکن مهر که در محاکم قضایی پرونده دارند، هم باقی مانده که ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارند و امیدواریم تا پایان دولت ۱۲ پرونده مسکن مهر بسته شود.

این مقام مسئول درباره سامانه املاک و اسکان گفت: در مقابل تهاجمی که برخی به صورت ناآگاهانه و یا برخی آگاهانه و همگام با ضد انقلاب در خصوص بازار مسکن داشتند، اما استقبال از سامانه املاک و اسکان خوب بود و آمار ثبت روزانه را داریم، اما الان وقت ارزیابی نیست.

اسلامی ادامه داد: این موضوع در جهت مصالح مردم است و مزیتی برای دولت ندارد، اما دولت و مجلس باید کاری می‌کردند تا جریان پولی که در مسکن التهاب ایجاد می‌کرد از سر مردم رخت بربندد؛ منافع سرمایه گذاران مسکن در این طرح به مخاطره نمی‌افتد بلکه برای خارج کردن پول‌هایی که در بازار مسکن سفته بازی ایجاد می‌کند، موثر است.

او با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی شناسایی کرده‌ایم و فهرست آن در اختیار سازمان امور مالیاتی است، افزود: در همه جای دنیا سیستم اسکان رصد می‌شود وضعیت هویت و مالکیت افراد مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

اسلامی با تاکید بر اینکه ثبت املاک در این سامانه برای برنامه ریزی موثر است، افزود: ما طرح جامع مسکن داریم و نباید براثر مفروضات ذهنی برنامه ریزی کنیم.

او بیان کرد: برخی می‌گویند با پروانه ساختمانی می‌توان برنامه ریزی کرد، اما پروانه ساختمانی ملاک نیست و هزاران پروانه ساختمانی صادر شده، ولی ساخت و ساز نشده است. دیگر دوران برنامه ریزی با مفروضات ذهنی گذشته است.

اسلامی افزود: تا کی بگویم ۲۵ میلیون خانوار و ۲۷ میلیون مسکن داریم برخی می‌گویند ۱۰ میلیون واحد عقب ماندگی مسکن داریم و برخی می‌گویند یک میلیون مسکن باید بسازیم، کمبود ما برطرف می‌شود و این ها همه ذهنی است.

این مقام مسئول درباره قرارداد‌های اجاره تصریح کرد: هر زمان موعد تمدید قرارداد‌های اجاره برسد، برای تعیین سقف نرخ اجاره و پرداخت وام ودیعه مسکن تصمیم خواهیم گرفت، مصوبه‌ای که در حال حاضر داریم مصوبه قبلی پرداخت وام ودیعه است که تا پایان دوران کرونا معتبر است.

اسلامی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر درخواست وزارت بهداشت مبنی بر لغو پرواز‌های خارجی گفت: حتی یک درخواست وزارت بهداشت در خصوص پرواز نداشته‌ایم که اجرا نکرده باشیم که البته این مصوبات در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است.

او با بیان اینکه وقتی پرواز‌های بین المللی راه اندازی می‌شود، دو طرف معاهدات بین المللی دارند و به سرعت نمی‌توان توافقات را باطل کرد، افزود: پیش از نوروز به ما گفتند پرواز انگلیس متوقف شود، اما سه روز قبل اعلام کردند وضعیت انگلیس بهتر شده و مسافر می‌تواند بیاید.

این مقام مسئول ادامه داد: در هیچ کجای دنیا شیوه نامه‌های بهداشتی ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما در پرواز‌ها انجام نمی‌شود، اما ما هم در حوزه ریلی، جاده‌ای و هوایی محدودیت ظرفیت گذاشته‎ایم در حالی که شرکت‌ها خسارت سنگینی داده‌اند، ولی ما پای این مصوبه ایستاده‌ایم.

اسلامی با تاکید بر برخورد با تخلفات به موضوع مسافران بدون ماسک در اتوبوس اشاره کرد و گفت: فیلمی منتشر شد که مسافران ماسک نداشتند و یک روحانی هم تاکید می‌کرد که نباید ماسک بگذارید ما با راننده و شرکت متخلف برخورد کردیم و امیدواریم مراجع ذیربط هم با آن روحانی که تبلیغ علیه ماسک می‌کرد برخورد کند.

او همچنین در باره پرواز آبادان به مشهد که روز جمعه ۲۰ فروردین انجام شد، گفت: خانمی که فیلم گرفته بود می‌گفت صندلی‌ها پر است در حالی که هواپیما با ۱۲ صندلی خالی پرواز کرد و قرار بود با ایرباس ۳۲۰ این پرواز انجام شود، اما هواپیمای RG به دلیل نقص فنی ایرباس جایگزین شد و این در حالی است که در فرودگاه هم به مسافران التماس می‌کنند که سوار نشوند، اما متاسفانه تعداد کمی می‌پذیرند و مابقی سوار می‌شوند و پرواز هم با ۸۰ درصد ظرفیت انجام شد که البته تذکر به قشم ایر انجام شد.

نظرات بینندگان