arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

لاوروف: همه تحریم‌ها علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود / اگر آمریکا این کار را نکند ممکن است گرفتار اقدام خطرناکی شود / اعمال تحریم‌های اروپا علیه ایران در اوج مذاکرات برای حفظ برجام اشتباه بزرگی است؛ حتی بدتر از یک جرم است

وزیر خارجه روسیه گفت: موضع ما در مورد برجام کاملا روشن است و همه تحریم‌ها علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزیر خارجه روسیه گفت: موضع ما در مورد برجام کاملا روشن است و همه تحریم‌ها علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود.

سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف در پاسخ به اینکه روسیه به عنوان یکی از اعضای اصلی برجام چه موضعی درخصوص مذکرات وین و بازگشت آمریکا به تعهدات برجام دارد، گفت: موضع ما کاملا روشن است و همه تحریم‌های علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود و امیدوارم با برداشتن تحریم‌ها علیه ایران فضای همکاری بیشتری ایجاد شود.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: تنها راه احیای برجام این است که آمریکا به صورت کامل به تعهدات خود بازگردد و طبق قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل عمل کند. اگر آمریکایی‌ها این کار را نکنند ممکن است گرفتار اقدام خطرناکی شوند پیامدهای ناگواری می‌تواند داشته باشد.

لاوروف با تاکید بر اینکه راه حفظ برجام این است که طرفین کاملا و بی چون و چرا به برجام بازگردند، گفت: تلاش ما این است که کمک کنیم آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و ایرانی‌ها نیز بازگردند.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: روحیه طرف ایرانی را در این زمینه مثبت می‌دانیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضوردر تهران گفت: امروز مذاکرات خوبی با همتاری ایرانی خود داشتم و مذاکرات میان طرفین در فضای دوستانه و پر از اعتماد برگزار شد.

وی تاکید کرد: ما خواهان احترام متقابل میان طرفین هستیم همچین دیالوگ‌های سیاسی بین دو کشور در این نشست بسیار پرمحتوا بود.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد: ما در راستای همکاری دوجانبه در زمینه حمل و نقل، ادارات، و موضوعات فرهنگی گفت و گوهای خوبی داشتیم و توافقنامه فرهنگی میان دو کشور امضا شد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه امیدواریم همکاری دو کشور افزایش یابد، اظهار کرد: ما همچنین درباره مبارزه با کرونا و تامین واکسن اسپوتنیک که به گفته کارشناسان ایرانی از کارآمدترین و بهترین واکسن هاست، گفت و گو کردیم و بنا شد تلاش کنیم در خاک ایران با استفاده از کارشناسان دو کشور این واکسن را تولید کنیم.

این دیپلمات ارشد روسیه عنوان کرد: بسیاری خوشحالیم در ایران علاقه‌مندی به فرهنگ زبان روسی گسترش یافته و متقابلا در روسیه هم به همین منوال است. ما در زمینه امنیت بیولوژیک نیز سندی امضا کردیم که زمینه همکاری دو کشور بیشتر شود.

لاوروف اضافه کرد: ما در موضوع سوریه گفت وگوهای خوبی با طرف ایرانی داشتیم، ما توافق کردیم در چارچوب مذاکرات آستانه کار کنیم و این موضوع مورد توافق دو طرف قرار گرفت همچنین روسیه در مورد اختلافات در خلیج فارس معتقد است باید از طریق مکانیزم گفت وگو این اختلافات حل شود .

وی ضمن استقبال از طرح صلح هرمز گفت: ما از این طرح حمایت می کنیم و تاکید داریم این طرح در راستای حمایت از خلیج فارس است.

وزیر خارجه روسیه درباره مساله قره باغ نیز اظهار داشت: ما خواهان این هستیم که این موضوع از طریق گفت وگو حل و فصل شود، همچنین در موضوع افغانستان ما مواضع نزدیکی به ایران داریم.

لاوروف درباره اینکه این روزها اروپا در وین نقش هماهنگ کننده مذاکرات بین ایران و ۱+۴ در چارچوب برجام را بر عهده دارد، اما همزمان تحریم‌هایی را علیه تعدادی از مقامات ایرانی و همچنین علیه روسیه اعمال کرده است، گفت: بسیار از شنیدن این خبر تعجب کردم، این رویکرد اتحادیه اروپا نشان می‌دهد آن‌ها نمی‌دانند در زمینه حقوق بشر چه اتفاقی در اروپا می‌افتد.

وی با بیان اینکه اعمال این تحریم‌ها در در اوج مذاکرات برای حفظ برجام اشتباه بزرگی است، افزود: این اقدام حتی بدتر از یک جرم است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: هر گونه تلاش برای بر هم زدن روند برجام را محکوم می‌کنیم.

نظرات بینندگان