arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۲ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۰

کاخ سفید: هدف از تحریم‌ها علیه مسکو افزایش تنش نیست؛ دعوت از پوتین پابرجا است / روسیه درباره خبر اقدام به پرداخت پول برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان توضیح دهد

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه‌شب به وقت تهران گفت، دعوت آمریکا از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پابرجا است. ساکی در نشستی خبری گفت، فردا (جمعه) «یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن وارد آمریکا می‌شود تا با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دیدار کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه‌شب به وقت تهران گفت، دعوت آمریکا از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پابرجا است.

ساکی در نشستی خبری گفت، فردا (جمعه) «یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن وارد آمریکا می‌شود تا با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دیدار کند.

سخنگوی کاخ سفید افزود: «البته که رویکرد ما در برابر چین و هماهنگی و همکاری ما در این زمینه و تعهد ما به خلع سلاح اتمی کره شمالی، بخشی از گفت‌وگوها خواهد بود».

سخنگوی کاخ سفید درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: «تصمیم رئیس جمهور بر اساس توصیه‌های ارائه شده از سوی مشاوران امنیت ملی صورت گرفت که حاکی از این است که اکنون برای مقابله تهدیدات تروریستی یا خیزش دوباره القاعده نیازی به حضور در افغانستان نداریم».

او در پاسخ به سوالی درباره ادعای امروز کاخ سفید درخصوص اقدام روسیه به پرداخت پول برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: «اول باید بگویم گزارش مربوط به این مسئله به قدری موجب نگرانی بود که از جامعه اطلاعاتی بخواهیم آن را بررسی کند. آن‌ها صحت [این ادعا] را با اطمینان ضعیف تا متوسط ارزیابی کردند. این اطلاعات باری بر دوش دولت روسیه می‌گذارد تا در مورد آن توضیح دهد».

ساکی مدعی شد: «هدف از تحریم‌ها علیه روسیه افزایش تنش نیست بلکه ایجاد هزینه برای اقداماتی است که از دید ما قابل قبول نیستند. نمی‌توانیم پیش بینی کنیم تأثیر آن‌ها چه خواهد بود اما همچنان معتقدیم اقدامات غیر قابل قبول باید عواقبی داشته باشند».

با وجود تحریم‌های امروز آمریکا علیه ۳۲ فرد و نهاد روس و تکرار ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه شرکت‌های آمریکایی، ساکی گفت، دعوت بایدن از پوتین همچنان پابرجا است و گام خوبی برای ایجاد ثبات در روابط دو کشور است.

علاوه بر ساکی، یک مقام آمریکایی امروز (پنجشنبه) گفت که رئیس جمهور کشورش معتقد است که داشتن نشستی با رئیس جمهور روسیه برای جلوگیری از تشدید تنش‌ میان دو کشور اهمیت دارد.

با این حال «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «تحریم‌های تازه آمریکا موجب می‌شود درباره برگزاری هر نشستی میان پوتین و بایدن جای تردید وجود داشته باشد».

دولت آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۲ فرد و نهاد روسی اعمال کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام تحریم‌های جدید که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شده‌اند، ده دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرده و از آن‌ها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند.

این تحریم‌ها بر اساس دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا با محور اعلام «وضعیت اضطراری ملی» علیه روسیه وضع شده‌ که از ۱۴ ژوئن امسال اجرایی می‌شوند و علاوه بر موارد ذکر شده، ۶ شرکت روس فعال در زمینه تکنولوژی را نیز در بر می‌گیرند.

کاخ سفید اعلام کرد بر اساس این تحریم‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا از تبادل مالی شرکت‌های آمریکایی با نهادها و افراد تحت این تحریم‌ها ممانعت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که به تحریم‌های آمریکا و اقدام این کشور در اخراج ۱۰ دیپلمات روس پاسخ خواهد داد. این وزارتخامه همچنین «جان جی. سالیوان»، سفیر ایالات متحده در روسیه را فراخواند.

کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که بایدن و پوتین به صورت تلفنی با هم درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کردند و بایدن برگزاری دیداری طی ماه‌های آتی در یک کشور ثالث را به پوتین پیشنهاد کرد.

نظرات بینندگان