arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۰

فارن پالسی: آمریکا تلاش همه جانبه ای را برای نجات برجام آغاز کرده است

مجله فارن پالسی بامداد جمعه نوشت: دولت بایدن تلاش همه جانبه ای را برای نجات توافق هسته ای ایران آغاز کرده به طوریکه رابرت مالی مذاکره کننده اصلی در حال ایجاد مصالحه میان ایران و تندروهای داخلی ایالات متحده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مایکل هریش نویسنده این مجله آمریکایی می نویسد که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به دنبال بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران است و با آغاز مذاکرات در وین پس از یک هفته تعطیلی، رابرت مالی مذاکره کننده اصلی وی، در حال تهیه نقشه راه برای رسیدن به این هدف است.

فارن پالسی در ادامه به نقل از منابع نزدیک به مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی نوشت: انتظار می رود مالی به تهران معامله ای به سبک گلدیلاکس (مدل مقدار درست) پیشنهاد دهد، به شکلی که فقط به اندازه کافی تحریم ها علیه ایران کاهش می یابد تا تهران بتواند به توافق برجام بازگردد اما نه آنقدر انعطاف پذیری که بایدن را در برابر حملات تندروها در داخل آمریکا آسیب پذیر کند.  

علی واعظ از گروه بحران بین المللی (ICG) که زمانی مشاور ارشد مالی بود گفت: تاکنون هیچگونه تحریم خاصی مورد بحث قرار نگرفته است، بلکه فقط رئوس مطالب گسترده برای ایجاد اعتماد مطرح می شود.

به گفته واعظ، آنچه آنها در این هفته انجام می دهند این است که لیستی از اقدامات هر دو طرف را برای مطابقت با توافق نامه نهایی می کنند، مرحله بعدی توالی این موارد است تا به هر دو طرف اجازه دهد راستی آزمایی خود را ثابت کنند.

سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با تاکید براینکه ما فرصتی برای مذاکرات فرسایشی نداریم و مایل به مذاکرات فرسایشی هم نیستیم، تصریح کرد: باید در عمل ببینیم که برای رسیدن به توافق یک شتاب مقبول و معقول وجود دارد.

عراقچی در ادامه افزود: جلسه امروز (پنجشنبه) حدود ۲ ساعت طول کشید و در نهایت توافق شد گروه‌های کاری، هم کارگروه رفع تحریم و هم کارگروه هسته‌ای، کار خود را از امروز بعد از ظهر از سر بگیرند.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: همه کشورها توافق داشتند که ما الان باید وارد کار جدی و عملی شویم و مجموعه تحریم هایی که آمریکا باید بردارد و اقداماتی که ایران باید انجام دهد به طور دقیق لیست شده و مشخص شود و توافق هرچه سریعتر انجام شود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان پیشرفت لیست تحریم‌هایی که باید رفع شود و اقدامات ایران گفت: لیست‌ها در حال آماده شدن است، موضع ما این است که همه تحریم ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می شود کامل باشد.

نظرات بینندگان