arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۰

واکنش سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس به شایعه لابی‌گری بوریس جانسون به نفع بن‌سلمان برای خرید باشگاه نیوکاسل: او مداخله‌ای نکرده

نخست‌وزیر انگلیس لابی‌گری برای خرید یک باشگاه فوتبال انگلیسی توسط کنسرسیوم وابسته به ولی‌عهد عربستان سعودی را رد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: با داغ شدن بحث لابی‌گری‌های غیرقانونی نخست‌وزیران انگلیس، دولت این کشور مداخله در یک قرارداد به سود «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی را تکذیب کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «مکس بلاین» سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس با رد گزارش رسانه‌ها در این زمینه گفت: «نخست‌وزیر از لُرد [ادی] لیستر [دستیار ارشدش] درخواست کرد پیشرفت این مذاکرات را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری خارجی بالقوه در بریتانیا بررسی کند».

سخنگوی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس افزود: «او درخواست نکرد مداخله‌ای صورت گیرد. نخست‌وزیر مداخله‌ای نکرد. دولت در هیچ نقطه‌ای از این مذاکرات دخالت نکرد».

یک کنسرسیوم سعودی وابسته به بن‌سلمان، سال گذشته قصد داشت باشگاه «نیوکاسل» انگلیس را خریداری کند که با موافقت ریاست این باشگاه نیز همراه شد. با این حال اعتراضات گسترده علیه فروش این باشگاه به شخصی که در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی دست داشته، نهایتاً موجب شد این معامله صورت نگیرد.

لیگ فوتبال انگلیس با رد فروش باشگاه نیوکاسل به این کنسرسیوم، آن را بازوی دولت عربستان سعودی توصیف کرد.

روزنامه «دیلی میل»، به تازگی در گزارشی آورده است، بن سلمان از طریق پیام‌رسان «واتس اپ» از بوریس جانسون خواسته بود از لیگ فوتبال انگلیس درخواست کند «در تصمیم خود تجدید نظر کرده و جمع‌بندی اشتباه خود را تصحیح کند».

لابی‌گری جانسون برای بن‌سلمان پس از آن زیر ذره‌بین رسانه‌ها رفت که پیش‌تر روزنامه «سان» انگلیس از آغاز تحقیقات دولت لندن علیه «دیوید کامرون» نخست وزیر پیشین این کشور در ارتباط با لابی‌گری وی در زمان تصدی نخست وزیری برای «لکس گرینسیل» یک تاجر و سرمایه گذار خبر داد.

براساس این گزارش، درحالیکه کامرون بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نخست وزیر انگلیس بوده، این بانکدار استرالیایی را به عنوان مشاور دولت تعیین کرده است. در عوض بعد از ترک دولت، شرکت مالی و سرمایه گذاری گرینسل، کامرون را به عنوان مشاور خود منصوب کرده است.

نخست وزیر اسبق انگلیس در اولین واکنش به این افشاگری گفته، در دوران نمایندگی دولت، هیچ قانون رفتاری و هیچ قانون دولتی را نقض نکرده است.

نظرات بینندگان