arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۱ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۰

یک مقام اروپایی: انتظار داریم مذاکرات در وین برای چند روز دیگر ادامه یابد / به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ظرفیت تصمیم‌گیری به پایتخت‌ها باز می‌گردد / نسبت به هفته گذشته به توافق نزدیک‌تر هستیم

یک مقام اروپایی گفت که انتظار دارد مذاکرات در وین برای چند روز دیگر ادامه یابد و سپس دو هیئت مرتبط به خانه باز می‌گردند تا با پایتخت‌های خود برای دستورالعمل بیشتر رایزنی کنند. خبرنگار نشریه پولتیکیو با ادامه نقل قول از این مقام اروپایی نوشت که این مقام ادامه داد: «به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ظرفیت تصمیم گیری به پایتخت‌ها باز می‌گردد».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: یک مقام اروپایی گفت که انتظار دارد مذاکرات در وین برای چند روز دیگر ادامه یابد و سپس دو هیئت مرتبط به خانه باز می‌گردند تا با پایتخت‌های خود برای دستورالعمل بیشتر رایزنی کنند.

خبرنگار نشریه پولتیکیو با ادامه نقل قول از این مقام اروپایی نوشت که این مقام ادامه داد: «به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ظرفیت تصمیم گیری به پایتخت‌ها باز می‌گردد».

این مقام افزود: «حمله به نطنز و تصمیم بعدی ایران برای آغاز غنی‌سازی 60 درصد در بحبوحه گفت‌وگوهای هفته پیش و هفته جاری باعث شد که این دو موضوع مذاکرات را اندکی سخت‌تر کند اما در همان زمان، این موضوع ‌مذاکرات را مهم‌تر و ضروری تر کرده است».

وی درباره مذاکرات کنونی در وین اتریش میان اعضای برجام و ایران گفت: «دقیقا نمی‌دانم آنها چقدر (با رسیدن به توافق) فاصله دارند اما موضوع این است که نسبت به هفته گذشته نزدیک‌تر هستیم».

این مقام اروپایی گفت: «اگر این موضوع توسط تحقیق مستقلی ثابت شود چیزی که روز یکشنبه در نطنز اتفاق افتاد حمله‌ای متعمدانه بود،‌ ما آن را محکوم می‌کنیم. این بسیار غیرمسئولانه بوده و اقدامی با انگیزه سیاسی علیه مذاکرات وین به شمار می‌آید و اگر تایید مستقلی در این باره داشته باشیم،‌ آن را محکوم می‌کنیم».

در ادامه رایزنی‌های هیأت‌های ایران و ۱+۴ در وین، صبح امروز (جمعه) رؤسای سه هیأت اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) در جلسه‌ای مشترک با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌ کننده کشورمان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

علاوه بر این، امروز نشست دیگری بین عراقچی و «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

قرار است عصر امروز نشست‌های جداگانه‌ای بین عراقچی و رؤسای هیأت‌های روسی و چینی برگزار شود.

در پی برگزاری نشست دیروز (پنجشنبه) کمیسیون مشترک برجام، مقرر شد که گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم ها و مسائل هسته‌ای، ادامه یابد. نتایج نشست‌های این دو گروه کارشناسی به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود.

از سه شنبه تاکنون، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده کشورمان با روسای هیأت‌های چینی و روسی و همچنین «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

عراقچی سه شنبه ۲۴ فروردین ماه در رأس هیأتی از سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی و وزرات نفت وارد وین شد. قرار بود نشست کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه ۲۵ فروردین در وین برگزار شود که به دایل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا این نشست روز گذشته در وین برگزار و حدود دو ساعت به طول انجامید. عراقچی قبل از این نشیت در اظهاراتی گفت که هیأت ایرانی به دنبال مذاکرات فرسایشی نیست.

نظرات بینندگان