arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۰

وزیر بهداشت: رنگ سیاه به رنگ ‌بندی کرونایی شهرهای کشور اضافه نشده / از استاندارد‌های قرمز در بسیاری از کشور‌ها عبور کرده ایم؛ هفته آینده هفته سخت تری را پیش رو داریم

دکتر نمکی با بیان اینکه وضعیت کشور را هفته آینده سنگین‌تر از این هفته می‌بینم، بیان کرد: هفته گذشته اشاره‌ای به این موضوع کردم که در این هفته بعضی از شهر‌های ما سیاه می‌شوند این سیاه به این معنی نیست که در نقشه رنگ بندی جدیدی به نام سیاه و بالاتر از قرمز داریم یعنی اینکه بالاتر از سیاهی رنگی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: نمکی گفت: در این هفته بعضی از شهر‌های ما سیاه می‌شوند این سیاه به این معنی نیست که در نقشه رنگ بندی جدیدی به نام سیاه و بالاتر از قرمز داریم.

سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا در کرمانشاه با اشاره به اهداف سفر به این استان اظهار کرد: کرمانشاه در آذرماه گذشته اولین نقطه کشور در اجرای طرح بیماریابی و مدیریت بیماری کووید ۱۹ با نام شهید سلیمانی بود، به همین دلیل امروز به این استان آمدیم تا منطقه را ارزیابی کنیم؛ همینطور تصمیم گرفتیم با توجه به شیوع گسترده بیماری با ویروس موتاسیون یافته و ایجاد پیک چهارم، وضعیت بیماری را در استان‌های غربی که اولین محل عبور این ویروس هستند، بررسی کنیم.

او با اشاره به اینکه خوشبختانه به دلیل همدلی و وفاقی که بین مدیران استانی وجود دارد نگرانی عمده‌ای از استان نداریم، بیان کرد: گرچه در ماه و هفته آینده پیک سنگین تری را باید در استان تجربه کنیم، اما خوشبختانه همکاران ما به جد ایستاده اند که بیماری پشت در هیچ بیمارستانی نماند.

کلینیک‌های سرپایی به خوبی فعال هستند

نمکی با تاکید بر اینکه کلینیک‌های سرپایی به خوبی فعال هستند و دارو به اندازه کافی به استان ارسال شده است، ابراز امیداری کرد که با دعای روزه داران در ماه مبارک رمضان این پیک را هم با سرافرازی پشت سر بگذاریم.

وزیر بهداشت در ادامه به روند واکسیناسیون در کشور اشاره و عنوان کرد: قرار بود براساس سند ملی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر (کادر بهداشت و درمان بیماران خاص و صعب العلاج و گروه‌های آسیب پذیر) در فاز اول تا پایان اسفند واکسینه شوند که به دلیل بدعهدی کسانی که با ما قرارداد داشتند، این موضوع با دو تا سه هفته تاخیر مواجه شد؛ امیدوارم تا اواسط هفته آینده واکسیناسیون این مجموعه را تمام خواهیم کرد؛ یعنی واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر با دوز‌هایی که در فروردین به جای اسفند به دستمان رسید انجام خواهیم داد.

فاز دوم واکسیناسیون را با سرعت بیشتری انجام خواهیم داد

او ادامه داد: فاز دوم واکسیناسیون را که در اردیبهشت قول داده بودیم با سرعت بیشتری با کمک دوستانمان در تزریق در قالب جزئی از طرح شهید سلیمانی دنبال خواهیم کرد.

نمکی با اشاره به اینکه با دستور رییس جمهور قرار شده است بخش خصوصی هم درخصوص واردات واکسن با ارز نیمایی برای گروه‌هایی که خارج از جدول ما بوده و مایل هستند با قیمت بالاتری واکسن بزنند اقدام کنند، گفت: کاملا موافق این امر هستیم، اما به شرط آنکه شیوه‌نامه‌هایی که برای واردات واکسن و استاندار‌های آن نیاز است، برآورده شده ببینیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از اردیبهشت به بعد با مجموعه‌ای از واکسن‌ها که برنامه ریزی کرده ایم؛ امیدوارم سرعت بسیار بالاتری را در رابطه با تزریق واکسن در کشور خواهیم داشت.

از استاندارد‌های قرمز در بسیاری از کشور‌ها عبور کرده ایم

او در ادامه با بیان اینکه وضعیت کشور را هفته آینده سنگین‌تر از این هفته می‌بینم، بیان کرد: هفته گذشته اشاره‌ای به این موضوع کردم که در این هفته بعضی از شهر‌های ما سیاه می‌شوند این سیاه به این معنی نیست که در نقشه رنگ بندی جدیدی به نام سیاه و بالاتر از قرمز داریم یعنی اینکه بالاتر از سیاهی رنگی نیست.

نمکی با اشاره به اینکه ما از استاندارد‌های قرمز در بسیاری از کشور‌ها عبور کرده ایم و به حدی رسیده ایم که در تاریخ سه پیک قبلی چنین میزانی را مشاهده نکرده بودیم، اظهار کرد: در استان‌های کرمانشاه، همدان و زنجان متاسفانه میزان بیماران سرپایی به شدت در حال افزایش است؛ این میزان بیمار سرپایی در چند روز آینده به بیمار بستری تبدیل می‌شوند.

وزیر بهداشت بیان کرد: همکاران خود را آماده کرده ایم؛ هفته آینده هفته سخت تری را پیش رو داریم، اما این به این معنا نیست که ما و همکارانمان آمادگی مدیریت این موج را نداریم، همه ما خوشبختانه با لطف خدا بر کار سوار هستیم و نخواهیم گذاشت که این موج جدید عاملی برای سرگردانی مردم شود. دارو به اندازه کافی به استان‌ها ارسال شده است و دارو‌های ضد ویروس تحت پوشش بیمه هستند.

او با اشاره به اینکه درمانگاه‌های ۱۶ ساعته راه اندازی و مجدد ایجاد می‌شوند، گفت: تخت‌های بیمارستانی را هم به گونه‌ای آماده می‌کنیم که مردم اضطراب کمبود تخت نداشته باشند؛ رعایت شیوه‌نامه‌های و سختگیری در اجرای قاطعانه فاصله گذاری‌ها در نقاط قرمز بزرگترین عاملی هستند که می‌توانند سبب کاهش بستری و مرگ و میر شوند.

نمکی مطرح کرد: امیدواریم با همکاری استاندار، مردم و صدا و سیما با ستاد استانی مقابله با کرونا بتوانیم گام‌های موثری در این خصوص برداریم.

نظرات بینندگان