arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
تحلیل الخلیج آنلاین از خرابکاری در نطنز؛

هدف اسرائیل، جلوگیری از هر گونه توافقی بین ایران و آمریکاست / نتانیاهو می‌داند که مسیر گفت‌وگو و توافق، باعث توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران نمی‌شود

در حالی که دولت‌های غربی تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای را احیا کنند، اسرائیل حمله‌ای را به تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران ترتیب داد که تحلیلگران آن را اقدامی یک جانبه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم أشرف کمال نوشت: در حالی که دولت‌های غربی تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای را احیا کنند، اسرائیل حمله‌ای را به تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران ترتیب داد که تحلیلگران آن را اقدامی  یک جانبه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: برق نیروگاه نطنز، که مهمترین نیروگاه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود، روز یکشنبه ۱۱ آوریل، قطع شد؛ تهران این اقدام را تروریسم هسته‌ای خوانده است که طبق قانون بین المللی حق پاسخ دادن به آن را دارد.

این حمله همزمان شد با حضور وزیر دفاع آمریکا در اسرائیل، سفری که در نوع خود اولین سفر رسمی یک مسئول آمریکایی بلند پایه از زمان ورود بایدن به کاخ سفید بود.

علاوه بر اینکه حمله به نظنز همزمان با تلاش‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای صورت گرفت. در همین رابطه، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در ۱۲ اپریل تاکید کرد که مخالف تمام تلاش‌هایی است که برای تعطیلی مذاکرات جاری در خصوص احیای توافق هسته‌ای با ایران صورت می‌گیرد.

این حمله همچنین یک هفته پس از هدف گرفتن کشتی ساویز ایران، صورت گرفت.

تهدید ایران و تاکید بر ادامه مذاکرات
در این میان، ایران اعلام کرده که هویت شخصی که در اجرای حمله به نطنز دست داشته را مشخص کرده. محمد جواد ظریف نیز اسرائیل را متهم این اقدام خرابکارانه دانست که هدف از ان، ایجاد تشویش در مذاکرات وین است.

به گفته ظریف، این حمله نتوانست ظرفیت‌های هسته‌ای ایران را به عقب بازگرداند و تهران به مذاکرات فعلی در خصوص توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد، اما وی تاکید کرد که در زمان و مکان مناسب پاسخ حمله اسرائیل داده می‌شود.

وزارت خارجه ایران همچنین در بیانیه‌ای گفت که هدف از حمله به نطنز، که در فاصله ۴۰۰ کلیومتری جنوب تهران قرار دارد، به عقب بازگرداندن صنایع هسته‌ای ایران بوده، اما این حمله موفق نبوده است.
در حالی که گزارش‌های اسرائیلی از وارد آمدن ضرر زیادی به نطنز خبر می‌دهند، ایران این حمله را تروریستی دانست که به غنی سازی اورانیوم در نطنز آسیبی نرسانده و به زودی سانتریفیوژ‌های پیشرفته جایگزین سانتریفیوژ‌های قدیمی و اسیب دیده می‌شوند.

اهداف حمله
به عقیده تحلیلگران، هدف اول این حمله، منتفی کردن هر گونه توافقی بین ایران و ایالات متحده است، در حالی که رسانه‌های عبری تصریح می‌کنند نتانیاهو سعی دارد ایران به یک مقابله نظامی بکشاند تا هر گونه توافقی منتفی شود.

محجوب الزویری، تحلیلگر مسائل ایران در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: دولت اشغالگر می‌داند که مسیر گفتگو، باعث توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران نمی‌شود، به همین دلیل است که از سال ۲۰۱۰ گزینه حمله نظامی را انتخاب کرده است.

به گفته الزویری، اسرائیل حدود ۳۰ حمله نظامی علنی به طرح هسته‌ای ایران کرده، که ترور دانشمندان هسته‌ای و عملیات خرابکاری سایبری یا حملات مادی در ضمن ان جای می‌گیرد و ظاهرا تل آویو قصد دارد این استراتژی را ادامه دهد.

الزویری معتقد است که اسرائیل احساس می‌کند در معرض هیچ محکومیت بین المللی آشکاری به دلیل این اقدامات خود قرار نمی‌گیرد، گذشته از اینکه از حمایت آمریکا نیز برخوردار است و تمام تلاش خود را می‌کند تا ایران را در یک شرایط سیاسی بد قرار دهد.

الزویری صحبت هایش را اینگونه خلاصه کرد که اسرائیل برای تعطیل کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران روی مذاکره حساب نمی‌کند و به همین دلیل چشم روی مذاکرات جاری وین بسته و به تنهایی نقشه خود برای تعطیلی برنامه‌های ایران را عملی می‌کند.

نظرات بینندگان