arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰

پرستاران بخش غیردولتی و مراقبت در منزل واکسن کرونا دریافت می‌کنند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران فعال در بخش غیردولتی و مراکز مراقبت در منزل که تاکنون واکسن نزده‌اند، واکسن کرونا دریافت می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران فعال در بخش غیردولتی و مراکز مراقبت در منزل که تاکنون واکسن نزده‌اند، واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

به گزارش سازمان نظام پرستاری، محمد میرزابیگی افزود: با توجه به موافقت وزارت بهداشت با سازمان نظام پرستاری، تامین واکسن کرونا برای پرستاران فعال در بخش های غیر دولتی و هوم کر( مراقبت در منزل) که اطلاعات آنها در اختیار وزارت بهداشت نیست، انجام شده و پرستاران و کارکنان واجد شرایط می توانند برای دریافت واکسن در سازمان نظام پرستاری ثبت نام کنند.
وی با اشاره به فعالیت تعداد زیادی از پرستاران باتجربه، پیشکسوت و فعال در مراکز هوم کر یا مراقبت در منزل افزود: این نیروها در گمنامی کامل بار بسیار زیادی را از دوش نظام سلامت بر می دارند. به طوری که با ایثارگری های این آنان هنوز نیاز به نقاهتگاه برای بیماران کرونا معنا نیافته است. از طرفی با مراقبت از بیماران از گسترش بیماری و افزایش بار بیمارستانها جلوگیری می کنند و با توجه به خطر ابتلای آنان به کرونا، لازم است حتما و به سرعت به ویژه در موج سنگین چهارم تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گیرند تا با جرأت و انگیزه بیش از پیش ادامه خدمت بدهند.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: باید با واکسیناسیون پرستاران شاغل در مراکز مراقبت در منزل و بخش غیر دولتی کاری کرد که این نیروها با جرأت و رغبت بیشتری از بیماران کووید۱۹ مراقبت کنند و لازم است این پرستاران و کارکنان مراکز مراقبت در منزل به طور کامل ایمن شوند.
وی گفت: اهمیت واکسیناسیون پرستاران مراقبت در منزل در حد بیمارستانهاست و حتی از جهاتی ضروری تر هم هست زیرا کارکنان این مراکز به طور سازمان یافته از بسیاری از امکانات حفاظتی و لباس هایی که پرستاران در بیمارستانها استفاده می کنند، برخوردار نیستند و همین امر گاهی ممکن است تبعات زیادی را ایجاد کند.

وی درباره میزان سهمیه واکسن برای پرستاران بخش غیردولتی گفت: با توجه به توافقات انجام شده با وزارت بهداشت، همان گونه که با سازمان نظام پزشکی هم قبل از نظام پرستاری توافق شد. مشکلی در تامین واکسن پرستاران مراکز غیردولتی و مراقبت در منزل وجود ندارد و در صورتی که این مراکز، پرستاران و افراد واجد شرایط را ثبت نام کنند، واکسن مورد نیاز آنها تامین می شود.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: افراد واجد شرایط فقط شامل پرستاران و افرادی است که به عنوان نیروهای بهداشتی و درمانی شناخته می شوند. این نیروها پس از ثبت شماره ملی و ثبت شماره نظام پرستاری در سامانه نظام پرستاری برای دریافت واکسن به وزارت بهداشت معرفی می شوند.
میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری دریافت کننده، توزیع کننده و تزریق کننده واکسن نخواهد بود، بلکه پیگیری کننده؛ تسهیل گر، تسریع گر و هماهنگ کننده خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: پروتکل های واکسیناسیون کرونا مشخص و متولی آن هم وزارت بهداشت است. پرستاران مراکز غیردولتی برای دریافت واکسن به مراکزی که وزارت بهداشت مشخص کند، معرفی می شوند. در واقع سازمان نظام پرستاری برای دسترسی نیروهای پرستار که در بخش دولتی حضور ندارند و اطلاعات آنها در وزارت بهداشت نیست، اقدام کرده و تسهیلات لازم را برای دسترسی این افراد فراهم کرده است.
وی گفت: مساله دیگر افزایش رغبت فعالیت پرستاران در مراکز «هوم کر» و مراقبت در منزل است. لازم است هرچه زودتر کل قانون تعرفه گذاری اجرا و خدمات مراکز هوم کر نیز هر چه زودتر تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. البته این موضوع در دستور کار دبیرخانه شورای عالی بیمه قرار گرفته است و امیدواریم هر چه زودتر با مصوبه این شورا تعرفه خدمات مراقبت در منزل تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.
میرزابیگی با اشاره به لزوم اجرای هر چه سریعتر تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزود: سازمان نظام پرستاری با بهره گیری از نظرات تعداد بسیار زیاد صاحبنظران و مراکز تحقیقاتی روشی برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری تدوین کرده که در روزهای آینده در اختیار همه مجامع و انجمن های مرتبط با پرستاری قرار می گیرد. هر کس روش عملیاتی تر و بهتری دارد، می تواند وارد عمل شود و کار را پیش ببرد سازمان نظام پرستاری هم حمایت خواهد کرد. همه گروهها همکاری کنند تا اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بیش از این به تاخیر نیفتد.

 ایرنا 

نظرات بینندگان