arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۱ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰

افشاگری رئیس مجلس اعیان اردن: داماد ترامپ در فتنه اخیر کشور نقش داشت

رئیس مجلس اعیان اردن در گفت‌وگو با برنامه نیوز میکر شبکه تلویزیونی راشاتودی با اشاره به دخالت طرف های خارجی در حوادث اخیر اردن گفت: شاه اردن بهای مواضع قومی خود در مخالفت با معامله قرن و آرمان فلسطین را داده است. او افزود: وقتی که ترامپ از طریق کوشنر طرح معامله قرن را به شاه اردن ارائه داد که بر اساس آن ۱۵ درصد از مرزهای تاریخی فلسطین به فلسطینی‌ها تعلق می‌گرفت. آنها خواستند مشکل فلسطین را به زیان اردن حل کنند؛ اما پادشاه صریح و شفاف بود و تاکید کرد که وطن جایگزینی برای فلسطینی‌ها در کار نخواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رئیس مجلس اعیان اردن در گفت‌وگو با برنامه نیوز میکر شبکه تلویزیونی راشاتودی با اشاره به دخالت طرف های خارجی در حوادث اخیر اردن گفت: شاه اردن بهای مواضع قومی خود در مخالفت با معامله قرن و آرمان فلسطین را داده است.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، «فیصل الفایز» با اشاره به شفاف عمل کردن شاه اردن در قبال حوادث اخیر اردن گفت: این قضیه در چارچوب خاندان پادشاهی اردن مورد رسیدگی قرار گرفت و شاهزاده حمزه هم با صدور بیانیه‌ای بر وفاداری خود به شاه و ولی‌عهد تاکید کرد.

او افزود: عوامل قضیه اخیر اردن به دادستانی کل تحویل داده شده‌اند و بازجویی‌ها جریان دارد و در جریان محاکمه به خیلی از سوال‌ها پاسخ داده می‌شود و روند تحقیقات و محاکمه منتشر خواهد شد.

رئیس مجلس اعیان اردن با بیان اینکه برخی از وضعیت اقتصادی اردن برای فتنه انگیزی میان مردم این کشور و هرج و مرج سوء استفاده کردند، گفت: اما مردم اردن پشت پادشاه ایستادند، با وجود اینکه عده اندکی درصدد فتنه انگیزی و هرج و مرج افکنی برآمدند اما دولت اردن با درایت به موضوع رسیدگی کرد .

او در عین حال تاکید کرد که بر اساس خیلی از گزارش‌های نهادهای اروپایی کشورهایی از منطقه و دولت آمریکا و جراد کوشنر مشاور رئیس جمهور اسبق آمریکا در اردن وجود دارد.

الفایز نثش کشورش را در ثبات منطقه مهم ارزیابی کردو گفت: اگر اردن دچار هرچ و مرج شود در باقی منطقه نیز هرج و مرج گسترش پیدا خواهد کرد و حتی غربی‌ها از وضعیت ژئوسیاسی و جایگاه و اهمیت ثبات اردن باخبرند، اما دولت ترامپ به ثبات اردن اهمیتی نمی ‌داد و حساب این را نمی‌کرد که این ثبات برای کشورهای غربی، اتحادیه اروپا، جنوب شرق آسیا چین و ژاپن اهمیت دارد.

او افزود: وقتی که ترامپ از طریق کوشنر طرح معامله قرن را به شاه اردن ارائه داد که بر اساس آن ۱۵ درصد از مرزهای تاریخی فلسطین به فلسطینی‌ها تعلق می‌گرفت. آنها خواستند مشکل فلسطین را به زیان اردن حل کنند؛ اما پادشاه صریح و شفاف بود و تاکید کرد که وطن جایگزینی برای فلسطینی‌ها در کار نخواهد بود و نباید فلسطینی‌ها جای دیگری اسکان داده شوند، قدس خط قرمز است و قیمومیت خاندان هاشمی اردن بر مقدسات فلسطین نیز خط قرمز است.

رئیس مجلس اعیان اردن با بیان اینکه روابط میان دولت آمریکا و اردن خوب نیست، گفت: این روابط در دوران ترامپ سرد شد و شاه اردن همه سیاست‌های ترامپ در قبال خاورمیانه را رد کرد و مخالف الحاق قدس و اراضی کرانه باختری به اسرائیل است.

الفایز گفت: ضعیف شدن اردن به نفع اسرائیل است و از همین رو اسرائیل در سیاست خصمانه خود علیه اردن و فلسطینی‌ها روابط خوبی با ترامپ داشت.

پیامدهای بحران اخیر در اردن با فاش شدن جزئیات بیشتر و خوانش‌های متناقض و متفاوت در مورد آنچه واقعاً اتفاق افتاده است، هنوز به قوت خود باقی است.

اخیرا با متهم شدن شاهزاده حمزه به دست داشتن در توطئه‌ای برای بی ثبات کردن اردن بحرانی در این کشور پدید آمد و دولت اردن این ولی‌عهد سابق و دیگر شخصیت‌هایی اردنی را به توطئه علیه اردن برای ایجاد بی ثباتی متهم کرد و به دنبال آن چندین نفر را بازداشت کرد و شاهزاده حمزه را هم در حبس خانگی قرار داد.

این در حالی است که شاهزاده حمزه اتهام تلاش برای کودتا را تکذیب کرد و سپس با میانجیگری عموی شاه اردن در نامه‌ای وفاداری خود را به کشور اردن و پادشاه آن اعلام کرد.

نظرات بینندگان