arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰

ربیعی: فشار تولیدکنندگان داخلی بر دولت برای نخریدن واکسن خارجی صحت ندارد

سخنگوی دولت گفت: اینکه گفته شده شرکتهای تولید کننده واکسن ، دولت را تحت فشار گذاشته اند، تا خرید خارجی صورت نگیرد یک امر کاملا نادرست است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت گفت: اینکه گفته شده شرکتهای تولید کننده واکسن ، دولت را تحت فشار گذاشته اند، تا خرید خارجی صورت نگیرد یک امر کاملا نادرست است.

مهمترین اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز در خصوص واکسن کرونا، به شرح زیر است:

دفاع و حفاظت از جان شهروندان یک اصل بنیادین برای دولت بوده است. و خرید واکسن کرونا نیز دقیقا مشمول این قاعده است.

بنابراین اینکه گفته شده شرکتهای تولید کننده واکسن ، دولت را تحت فشار گذاشته اند، تا خرید خارجی صورت نگیرد یک امر کاملا نادرست است.

مجموعه دولت، ستاد ملی کرونا و شخص رئیس جمهور از ابتدا به خرید واکسن خارجی آنهم بطور انبوه معتقد بودند‌. به خاطر همین، ما جزو اولین کشورهایی بودیم که برای خرید واکسن از کوواکس ، ثبت‌نام کردیم، منابع ارزی‌اش هم تهیه شد اما در مرحله انتقال پول، بخاطر محدودیتها و تحریم‌های بانکی، با مشکل مواجه شدیم و نوبت‌مان را از دست دادیم وگرنه امروز ۱۶ میلیون دوز واکسن از طریق کوواکس وارد کشورمان شده بود.

البته با رایرنی‌های فراوان و تلاش وزارت خارجه مان، این مشکل بالاخره رفع شد و تحویل واکسن ها آغاز شده است و به زودی همه آن واکسنها وارد میشوند.

موضوع خرید واکسن برای دولت بسیار مهم است و دکتر روحانی دستور داده از همه ظرفیتهای ملی برای واردکردن واکسن ، استفاده شود‌‌ برای همین ضمن آنکه بخشی از وزارت خارجه، به طور مشخص در راستای دیپلماسی سلامت فعال شده است، اعلام شد که بخش خصوصی هم میتواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند.

امروز هم برخی در بخش خصوصی موفق شده‌اند و خبر دارم که اقدامات خوبی صورت گرفته است.

در همین زمینه طبق اعلام مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تا کنون سه شرکت از بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا را از سازمان غذا و دارو دریافت کردند و قرار شده واکسن را وارد کنند.

همچنین بخشى از پولهایمان در عراق به خرید واکسن اختصاص یافته و انتظار داریم دولت عراق اهتمام بیشتری برای انتقال بقیه پول ایران داشته باشد. امیدواریم که بهانه مجوز اُفَک هم برداشته شده باشد.

این روزها سفرای ما در کشورهای روسیه، هند،سوئیس، چین و کره جنوبی تماما فعالند.

مردم عزیز ما بدانند ما با نابرابری مضاعف روبرو بودهایم، یکی نابرابری جهانی در توزیع واکسن میان کشورها ه و دیگری نابرابری مضاعف ناشى از تحریم ها. با اینحال مطمئنم تلاش های صورت گرفته، به زودی به ثمر می نشیند.

علاوه بر آن، سفیرمان در روسیه خبر داده قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک_وی نهایی شده و از خرداد وارد کشور میشود.

همچنین تولید واکسن مشترک با کوبا شروع شده و به زودی فاز سوم آزمایش انجام میشود. البته از آنجا که دولت معنا و ماهیت تحریم را به خوبی می داند و به مشکلات و تبعات آن واقف است ، تولید واکسن داخلی را هم مورد اهتمام جدی قرار داده است و خبرهای خوبی هم در این‌ خصوص منتشر شده . ما لحظه ای واردات واکسن را معطل تولید داخلی نکردیم.

نظرات بینندگان