arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰

شاخص کل بورس، امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز بالاخره روند رو به رشد به خود دید و در پایان معاملات با افزایش ۲۸۲۵ واحد رو برو شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز بالاخره روند رو به رشد به خود دید و در پایان معاملات با افزایش ۲۸۲۵ واحد رو برو شد.

بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با رشد ۲۸۲۵ واحد به رقم یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۶۹۹ واحد رسید، اما شاخص کل با معیار هموزن امروز ۹۹ واحد عقب نشینی داشته و به رقم ۴۳۱ هزار و ۶۷۳ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۸۶۹ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله گران در بورس تهران بیش از ۵.۶ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۲۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۵۰۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند. اگر ارزش معاملات امروز فرابورس را هم در نظر بگیریم که به بیش از ۵۰۰۱ میلیارد تومان رسیده بود، در نتیجه ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از ۹۵۰۵ میلیارد تومان رسیده است.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۲۳ صدم درصد رشد کردند. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن ۲ صدم درصد کاهش یافت. شاخص آزاد شناور ۲۳ صدم درصد تقویت شد، شاخص بازار اول بورس ۳۴ صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس تنها ۹ صدم درصد افزایش یافت.

امروز نماد‌های شستا، بانک ملت، ملی مس، پتروشیمی پردیس، بانک تجارت و بانک پارسیان به ترتیب بیشترین اثر تقویتی بر رشد شاخص بورس را داشتند و نماد‌های پتروشیمی خلیج فارس یک تنه در کاهش شاخص بورس اثرگذار بودند.

نماد‌های پرتراکنش در بورس شامل دارویی برکت، ایران خودرو، سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، بانک تجارت، سایپا، پالایش نفت اصفهان و بانک ملت بودند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل ۴ درصد رشد کرده و به رقم ۱۷ هزار و ۷۸۴ رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز در بورس تهران بیش از ۷۹۵ میلیون اوراق، سهام و حق تقدم در قالب ۸۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۰۰۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

وضعیت امروز پالایش یکم

خریداران پالایش یکم هنوز با ۳۰ درصد ضرر همراه هستند، هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق ۱۰ هزار تومان فروخته شد، اما امروز هر واحد پالایشی ۷۰۸۹ تومان شده است.

امروز نماد‌های هلدینگ معدنی خاورمیانه، آریاساسول، بیمه پاسارگاد و فولاد هرمزگان به ترتیب بیشترین اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشتند و در سوی دیگر نماد‌های ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

نماد‌های پرتراکنش در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، برق و انرژی پیوند گستر پارس، پتروشیمی تندگویان، پلیمر آریا ساسول، توسعه مسیر برق گیلان، سرمایه گذاری صبا تأمین و مولد نیروگاهی جهرم بودند.

به گفته مدیرعامل بورس بازار از نظر بنیادی مناسب شده و اکثر سهام ارزنده شده و به قیمت کف رسیده است، اما اکنون نوبت تزریق نقدینگی توسط شرکت‌های حقوقی و صندوق‌ها به بازار است که اگر نقدینگی جدید مانند خون جدید وارد بازار شود، رونق می‌گیرد.

نظرات بینندگان