arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۷۴۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰

نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران

نشست امروز کمیسیون مشترک برجام که قرار بود ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران برگزار شود، یک ساعت زودتر و در ساعت۱۶:۳۰ به وقت تهران برگزار خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: در ادامه رایزنی‌های جاری در وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام و به منظور بررسی نتایج مذاکرات و رایزنی‌های کارگروه‌ها در دو حوزه رفع تحریم‌ها و هسته‌ای، قرار است نشست معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) ساعت۱۴ به وقت وین (۱۶:۳۰ به وقت تهران) گردهم بیایند.

پیش از این اعلام شده بود که این نشست ساعت ۱۵ به وقت وین (۱۷:۳۰ به وقت تهران) برگزار می‌شود ولی براساس اعلام اتحادیه اروپا این نشست یک ساعت زودتر از اعلام قبلی برگزار خواهد شد.

ریاست هیأت ایرانی را در این نشست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه بر عهده دارد و ریاست نشست هم بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

حاضران در نشست امروز قرار است وضعیت مذاکرات و رایزنی‌ها در سطوح مختلف از جمله در سطح کارشناسی را که طی روزهای گذشته در جریان بوده، با نگاه به بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی تمام طرف‌ها را بررسی کنند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین در اظهاراتی با بیان اینکه فقط درباره گام نهایی به منظور رفع تحریم‌ها گفت‌وگو می‌کنیم، شایعات مطرح‌شده در رسانه‌های غربی تحت عنوان طرح گام به گام یا توافق موقت را بی‌پایه و اساس خواند.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا برداشته شدن تحریم‌ها در زمان کوتاه محقق شود؟ گفت: به لحاظ فنی امکان رفع کلیه تحریم‌های ناقض برجام و احیای کامل این توافق در مدت زمان کوتاه وجود دارد. ما امیدواریم که مذاکرات سازنده‌ای که در آن قرار داریم به این نتیجه مطلوب برای همه طرف ها دست پیدا کند، اما در عین حال ما عجله‌ای هم نداریم و برای احقاق حق بدیهی خودمان، حاضر به سپردن هیچ امتیاز خارج از چارچوب برجام نیستیم.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند. آخرین جلسه نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی ها در سطوح کارشناسی و کارگروه ها ادامه داشت.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از نشست روز شنبه در اظهاراتی اعلام کرد: به نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است. مذاکرات الان به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. هیأت ایرانی متن مورد نظر خود را آماده و به همه طرف‌ها ارائه کرده است.

نظرات بینندگان