arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

مامور پلیس مینیاپولیس در قتل جورج فلوید گناهکار شناخته شد

هیات منصفه دادگاهی در شهر مینیاپولیس آمریکا دریک شوین، مامور سابق پلیس این شهر را در کلیه اتهامات وارده در پرونده قتل جورج فلوید گناهکار شناخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: هیات منصفه دادگاهی در شهر مینیاپولیس آمریکا دریک شوین، مامور سابق پلیس این شهر را در کلیه اتهامات وارده در پرونده قتل جورج فلوید گناهکار شناخته است.

هیات منصفه پس از محاکمه سه هفته ای شوین، روز دوشنبه وارد شور شده بود که حکم خود را دقایقی پیش در دادگاه قرائت کرد.

دِریک شُوین به قتل غیرعمد از طریق یک فعل مجرمانه (قتل درجه دوم)، قتل عمد از طریق ارتکاب یک اقدام خطرناک (قتل درجه سوم) و آدم کشی غیرعمد درجه دوم متهم بود. او در هر سه مورد گناهکار شناخته شد.

قاضی دادگاه گفته است که حکم مجازات دریک شوین هشت هفته بعد مشخص خواهد شد.

جورج فلوید، یک مرد سیاه پوست از ایالت مینه سوتا سال گذشته پس از بازداشت به اتهام ارائه یک اسکناس تقلبی به یک فروشگاه، جان خود را از دست داد.

تصاویر منتشر شده از لحظه بازداشت فلوید که یک مرد سیاه پوست بود، دریک شوین را نشان می داد که زانوی خود را به مدت نه دقیقه و ۲۹ ثانیه بر گردن فلوید که بر روی زمین دراز کشیده شده، قرار داده بود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه پس از گفت و گو با خانواده جورج فلوید، ابراز امیدواری کرده بود که نظر هیات منصفه عادلانه باشد.

در آستانه اعلام حکم دادگاه، شهر مینیاپولیس در آماده باش قرار گرفت و بسیاری از فروشگاه ها و ساختمان های اطراف دادگاه پنجره های خود را برای جلوگیری از آسیب احتمالی پوشاندند. شهردار واشنگتن هم از وزارت دفاع آمریکا خواسته بود تا با اعزام سربازان گارد ملی، به حفظ امنیت پایتخت در صورت برگزاری تظاهرات کمک کند.

با این حال با اعلام حکم کسانی که در برابر دادگاه جمع شده بودند ابراز شادی کرده اند.

انتشار تصاویر لحظه مرگ فلوید که در بیست و پنجم مه سال ۲۰۲۰ رخ داد، با تظاهرات گسترده در آمریکا در اعتراض به بدرفتاری پلیس با آفریقایی تباران همراه شد.

اظهارات جو بایدن

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و معاون او کامالا هریس بعد از اعلام حکم با خانواده فلوید صحبت کردند.

بنابه گزارش ها بایدن در این تماس گفته است که "عدالت حداقل تا حدودی اجرا شد."

او گفت: "کارهای خیلی بیشتری خواهیم کرد. این اولین گام برای رسیدگی به مشکل نژادپرستی نهادینه در کشور است."

او همچنین در نطقی تلویزیونی در عصر روز سه شنبه گفت: "نژادپرستی سیستماتیک لکه ای بر جان و روح کشور است."

خانم هریس هم کنگره را تشویق کرد طرح جورج فلوید را با هدف اصلاح پلیس تصویب کنند: "این لایحه بخشی از میراث جورج فلوید است. خیلی در این کار تاخیر کرده ایم."

فدراسیون پلیس مینیاپولیس - یک سازمان غیرانتفاعی که پلیس را نمایندگی می کند - از هیات منصفه برای "به دوش کشیدن این بار سنگین" قدردانی کرد.

این گروه گفت: "ما همچنین می خواهیم دست دوستی به سوی جامعه دراز کنیم و تاسف خود از درد عمیق آنها را بیان کنیم، ما هم هر روز این درد را حس می کنیم. این پرونده هیچ برنده ای ندارد و ما به تصمیم هیات منصفه احترام می گذاریم."

انتظار می رود شوین از این حکم تجدید نظر بخواهد.

آخرین تحولات محاکمه چه بود

در جریان محاکمه ۴۵ نفر شهادت دادند، از جمله پزشکان، کارشناسان استفاده از قوه قهریه، ماموران پلیس، رهگذران و کسانی که به فلوید نزدیک بودند.

از ۱۲ عضو هیات منصفه شش نفر سفیدپوست، چهار نفر سیاهپوست و دو نفر چندنژادی هستند. هفت نفر آنها زن و پنج نفر مرد بودند.

دادستان ها و وکلای مدافع روز دوشنبه آخرین ادله خود بعد از محاکمه‌ای که سه هفته طول کشید را ارائه کردند.

اریک نلسون وکیل شوین استدلال کرد که موکل او کاری را کرد که هر "مامور معقولی" با قرار گرفتن در یک وضعیت "متغیر" و "سیال" انجام می دهد، یعنی زمانی که مردی با هیکل درشت (جورج فلوید) با سه مامور کلنجار می رود.

وکلای مدافع سعی کرده بودند نشان دهند که مرگ فلوید به مصرف مواد مخدر مربوط بود.

نلسون گفت که استفاده فلوید از مواد مخدر "قابل توجه" بود، چون بدن به استفاده از این مواد واکنش نشان می دهد، به خصوص در کسی که به فشار خون مبتلا بوده.

او همچنین استدلال کرد که بعید است موکل او به طور عامدانه مقررات استفاده از زور را نقض کرده باشد چون می دانست که کل این رویارویی ضبط می شود.

در مقابل دادستان ها سعی کردند نشان دهند که استفاده پلیس از زور بود که به مرگ جورج فلوید منجر شد.

دادستان استیو اشلایشر با اشاره به ویدئویی که از زانو زدن پلیس روی گردن جورج فلوید وجود دارد هیات منصفه را ترغیب کرد "به عقل سلیم مراجعه کنید. به دیدگان خود اعتماد کنید."

او افزود: "ماموریت پلیس این نبود. این قتل بود."

جری بلَکوِل دیگر دادستان پرونده در پایان گفت که موضوع "آنقدر ساده است که یک کودک هم درک می کند."

او در اشاره به یک شاهد جوان که به رفتار پلیس با جورج فلوید اعتراض کرده بود گفت: "در واقع، این کودک موضوع را درک کرد، زمانی که این دختربچه ۹ ساله گفت 'از روی او بلند شود'. موضوع به همین سادگی است. 'از روی او بلند شو. ' عقل سلیم."

نظرات بینندگان