arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

مسکو: از تلاش‌هابرای احیای برجام رضایت داریم / واشنگتن و تهران مصمم هستند به نتیجه برسند

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «از تلاش‌ها و رایزنی‌های کشورهای عضو برجام و آمریکا برای احیای آن رضایت داریم. دیدگاه‌های روسیه در مذاکرات مطرح شد. شاهد هستیم که همه طرف‌ها از جمله واشنگتن و تهران مصمم هستند که به نتیجه برسند و به‌دنبال ایجاد تعادل میان منافع ذیل برجام و اجرای آن به شکلی پایدار هستند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، مسکو از تلاش‌های انجام شده برای احیای برجام رضایت دارد.

زاخاروا در نشستی خبری گفت: «از تلاش‌ها و رایزنی‌های کشورهای عضو برجام و آمریکا برای احیای آن رضایت داریم. دیدگاه‌های روسیه در روند مذاکرات مطرح شد».

او در ادامه گفت: «هدف این گفت‌وگوها احیای تعهدات برجامی طبق اصول و چارچوب زمانی اولیه است. شاهد هستیم که همه طرف‌ها از جمله واشنگتن و تهران مصمم هستند که به نتیجه برسند و به‌دنبال ایجاد تعادل میان منافع ذیل برجام و اجرای آن به شکلی پایدار هستند».

این دیپلمات روس افزود: «آمریکایی‌ها، این واقعیت را به چالش نمی‌کشند که نقض آشکار برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باید تصحیح شود و به همین دلیل به‌دنبال ایجاد شرایطی برای بازگشت ایران به تعهداتی هستند که در پاسخ به خروج آمریکا از برجام کنار گذاشته است».

زاخاروا در ادامه گفت: «باور داریم که جایگزینی برای برجام وجود ندارد و تمام شرایط لازم برای اجرای مجدد برجام با ظرفیت کامل، مهیا است. اعتقاد داریم که موثرترین راه برای رسیدن به این اهداف نظارت دقیق بر تعهدات تمامی طرف‌ها خواهد بود. این چیزی است که روسیه باور دارد و از همه طرف‌ها می‌خواهیم از آن تبعیت کند».

نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه‌شنبه در «گرندهتل» وین برگزار و قرار شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد. در این نشست، رؤسای هیات‌های مذاکره‌کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند. 

در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی ضمن تأکید مجدد اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود رو به جلو ارزیابی کرد.‌ 

نظرات بینندگان