arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۲۱۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

مجلس نمایندگان آمریکا طرح ایالت شدن پایتخت را تصویب کرد

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرده که در صورت تصویب نهایی به محدوده واشنگتن دی‌سی، اجازه خواهد داد که به عنوان پنجاه و یکمین ایالت آمریکا در کنگره دو سناتور و یک نماینده داشته باشد. با این حال به نظر نمی‌رسد این مصوبه شانسی برای کسب اکثریت آرا در مجلس سنا را داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: مجلس نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرده که در صورت تصویب نهایی به محدوده واشنگتن دی‌سی، اجازه خواهد داد که به عنوان پنجاه و یکمین ایالت آمریکا در کنگره دو سناتور و یک نماینده داشته باشد. با این حال به نظر نمی‌رسد این مصوبه شانسی برای کسب اکثریت آرا در مجلس سنا را داشته باشد.

واشنگتن دی‌سی با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت کرسی در مجلس نمایندگان و سنا آمریکا ندارد و نماینده فعلی این منطقه در کنگره، الینور هولمز نورتن، حق رای ندارد.

خانم نورتن روز پنجشنبه، ۲۳ آوریل، پیش از رای‌گیری درباره این طرح که به اچ‌آر ۵۱ معروف شده گفت: "در قانون اساسی آمریکا نمی‌توان از شهروندان انتظار پرداخت مالیات داشت اما به آنها اجازه مشارکت در حکومت را نداد. این وضعیتی است که بر واشنگتن دی‌سی مستولی است؛ یعنی پرداخت مالیات بدون حق داشتن نماینده در قوای حکومت".

در حقیقت جمله اعتراضی "پرداخت مالیات بدون حق نماینده داشتن" (Taxation without Representation) شعاری است که روی پلاک خودروهای شماره‌گذاری شده در پایتخت هم نوشته شده است.

با این حال، موضوع مستقل ماندن محدوده واشنگتن دی‌سی از ساختار حکومتی آمریکا هم سابقه طولانی دارد و تلاش‌ها برای تغییر آن بارها با شکست روبرو شده است.

دموکرات‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان را در دست دارند سال گذشته هم این طرح را تصویب کردند اما در آن زمان مجلس سنا در کنترل جمهوری‌خواهان بود و به همین علت میچ مک کانل، رئیس وقت سنا، حتی اجازه طرح موضوع در صحن سنا را نداد.

اما در جریان انتخابات نوامبر سال گذشته و انتخابات سنا در ایالت جورجیا، دموکرات‌ها توانستند تعداد کرسی‌های خود در مجلس سنا را به ۵۰ برسانند و با وجود مساوی بودن سهم هر دو حزب، اکنون دموکرات‌ها با اتکا به رای معاون ریاست جمهوری، کامالا هریس، که قانونا رئیس سنا هم محسوب می‌شود، کنترل سنا را در دست گرفته‌اند. برای همین هم فعالان ایالت شدن واشنگتن دی‌سی، امیدوارند تصویب مجدد طرح آنها در مجلس نمایندگان، این بار در سنا شانسی برای تصویب داشته باشد.

اما سناتورهای جمهوری‌خواه مخالفت جدی با این طرح دارند و آن را تلاش دموکرات‌ها برای افزایش کرسی‌های خود در سنا و مجلس نمایندگان می‌خوانند.

واشنگتن دی‌سی به طور سنتی به دموکرات‌ها رای می‌دهد و در صورت ایالت شدن، به دموکرات‌ها این نوید را می‌دهد که دو سناتور و یک نماینده برای مجلس نمایندگان را به حساب قدرت سیاسی خود در کنگره واریز کنند.

حالا چه می‌شود؟

مصوبه مجلس نمایندگان از حمایت کامل جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، برخوردار است. او دو روز پیش از رهبران دموکرات کنگره خواسته بود با تلاش جدی مسیر ایالت شدن واشنگتن دی‌سی را فراهم کنند.

چاک شوهر، رهبر اکثریت دموکرات سنا وعده داده این طرح را به صحن سنا ببرد و به رای بگذارد.

اما برای تصویب این طرح در سنا دموکرات‌ها دست کم به ۶۰ رای موافق نیاز دارند و این در حالی است که ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه به طور یکپارچه گفته‌اند که مخالف ایالت شدن دی‌سی هستند.

حتی در میان ۵۰ سناتور دموکرات هم بر سر این موضوع اتحادی وجود ندارد و سناتور جو منشن، از ایالت ویرجینیای غربی و سناتور ریستن سینما، از ایالت آریزونا، بارها مخالفت خود را با این طرح ابراز کرده‌اند.

نظرات بینندگان