arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

افزایش تنش آبی در ۲۰۰ شهر/ وزارت نیرو: بارش‌ها کاهش ۴۰ درصدی داشته؛ مشکل تامین آب جدی است

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: امسال شهرهای بیشتری در کشور به علت کاهش بارش‌ها به تنش آبی گرفتار خواهند شد. طبق پیش بینی های انجام شده نسبت به متوسط دوره درازمدت ۴۰درصد کاهش بارش تاکنون رخ داده است. البته وزیر نیرو در این باره گفته است: برنامه ریزی هایی از قبل صورت گرفته تا در تامین آب شرب و بهداشت مردم در شرایط کرونا مشکلی ایجاد نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: امسال شهرهای بیشتری در کشور به علت کاهش بارش‌ها به تنش آبی گرفتار خواهند شد.


«بنفشه زهرایی» افزود: تنش آبی در سال هایی که با بارش کمتری همراه است بیشتر نمایان می شود گرچه فقط ناشی از کاهش بارش نیست.

وی ادامه داد: تنش آبی همچنین ناشی ازکافی نبودن تجهیزات و تاسیسات آب رسانی و دسترسی به آب سالم و پایدار است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان ساخت: اما امسال شرایط بارشی مزید علت شده و برهمین اساس انتظار می رود شهرهای بیشتری وارد تنش آبی شده و تامین آب برای آنها با مشکل جدی روبرو شود.

زهرایی مدیریت شدن تنش های آبی را در گرو همکاری و همراهی مردم و متولیان دانست.

به گفته وی، کارهای مختلفی می توان انجام داد تا اثر تنش های آبی کمتر نمایان شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزیر نیرو یکی از این راهکارها را حصول اطمینان از استاندارد بودن تجهیزات آب و شیرآلات دانست و افزود: اکنون برخی از این تجهیزات از استاندارد لازم برخوردار نبوده که خود موجب هدر رفت مقدار زیادی آب می شود.

وی استفاده از وسایل کاهنده مصرف را از راهکارهای دیگر کاهش و مدیریت تنش آبی ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: بسیار از شیرآلات استانداردهای ملی مقررات ساختمان را رعایت نمی کنند و این سبب شده آب بیشتری در موقع مصرف به هدر برود و هر میزان هدر رفت آب به بیشتر شدن تنش آبی کمک خواهد کرد.

زهرایی ادامه داد: حذف فضای سبز منازل، استفاده از سایبان بر روی کولرهای آبی، تعویض پوشال های کولرآبی و مراقبت از چکه نکردن آب در کولرهای آبی از دیگر راهکارهایی است که باید جدی گرفته شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: مدیریت مصرف آب در شهرهای دارای تنش باید اولویت قرارگرفته و همگان ملزم به رعایت شوند.

 در فصل تابستان به دلیل کاهش بارشی که اتفاق افتاده شرایط متفاوتی خواهیم داشت.

طبق پیش بینی های انجام شده نسبت به متوسط دوره درازمدت ۴۰درصد کاهش بارش تاکنون رخ داده است.

البته وزیر نیرو در این باره گفته است: برنامه ریزی هایی از قبل صورت گرفته تا در تامین آب شرب و بهداشت مردم در شرایط کرونا مشکلی ایجاد نشود.

وی بر اعمال روش های مدیریت مصرف به صورت جدی تر تاکید کرد تا در این شرایط، مردم و بخش درمان با مشکل روبرو نشوند.

تابستان سال ۱۳۹۹ با اقدامات گسترده ای که انجام شد شهرهای دارای تنش آبی به ۱۷۰ شهر کاهش یافت، اما به دلیل کاهش بارش باران و برف در سال آبی جاری تعداد شهرهای دارای تنش آبی افزایش خواهد یافت و پیش بینی می شود بیش از ۲۰۰ شهر دارای تنش شود.

شهرهایی که وضعیت قرمز تنش آبی دارند یعنی بیش از ۲۰ درصد نسبت به آب مورد نیاز کمبود در آن مناطق وجود دارد، در وضعیت تنش نارنجی ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به آب مورد نیاز کمبود دارند و به کمتر از ۱۰ درصد کمبود نسبت به نیاز نیز وضعیت زرد گفته می شود.

نظرات بینندگان