arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
الاخبار:

کابوس دیمونا؛ بزرگترین نگرانی فعلی اسرائیل چیست؟

شلیک موشک سوری به سمت اسرائیل، پاسخ به سوالات سختی در مورد شکست سامانه های دفاعی اسرائیلی ها را ضروری می کند. سناریویی که بیش از هر چیز در اینجا روی میز تل اویو قرار دارد، این امکان است که موشک مذکور، حتی اگر غیر عمدی شلیک شده باشد، می تواند آغازگر یک مسیر تازه از مقابله با اسرائیل بوده و گزینه های در دسترس سوریه و محور مقاومت را روشن کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الاخبار، چاپ بیروت در مطلبی به قلم يحيى دبوق نوشت: به دنبال شلیک موشکی به «امن ترین نقطه در جهان»، سوالات زیاد و سنگینی روی میز اسرائیل قرار گرفته است، سوالاتی با محوریت دو مساله اصلی: اول طبیعت حادثه و اهداف آن و دوم، شکست اطلاعاتی و دفاعی اسرائیل. این موشک خواه به صورت غیر عمدی و سرگردان به دیمونا رسیده باشد و چه از روی عمد، رژیم صهیونیستی خود را در برابر چالشی سخت می بیند که به ناچار مجبور به اقدام بازدارنده ای خواهد شد، علاوه بر اینکه بار دیگر سامانه پدافند هوایی پاتریوت شکست خورد و این در حالی است که مقامات اسرائیلی اخیرا از افزایش آمادگی این سامانه برای مقابله با سناریوهای افراط گرایانه خبر داده بودند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: پس از حادثه شلیک یک موشک از سوریه به عمق دولت عبری، نوعی ابهام و پیچیدگی اسرائیل را فرا گرفت، در ادامه، شاهد آشفتگی و تناقض در روایتهای مربوط به این حادثه از سوی اسرائیلی ها بودیم، که نشان دهنده حجم غافلگیری آنها از این اتفاق است. ضمن اینکه سوالات زیادی در مورد نیت های طرف مقابل، انگیزه ها و اهداف آن، مطرح می شود.

در ابتدا گفته شد موشکهای پاتریوت به سمت موشک سوری شلیک شده، اما در ادامه سخنگوی نظامی اسرائیل از صحبتهای خود عقب نشینی و تاکید کرد که پاتریوت در مأموریت خود برای مقابله با موشک سوریه شکست خورده است. سناریوی دیگری که اسرائیل سعی داشت در بین مردمش ترویج کند، اطمینان دادن به اسرائیلی ها در مورد «حادثه» خواندن شلیک موشک، گذرا بودن حادثه و قابل کنترل بودن آن است. با این حال، سوالاتی همچنان روی میز ارزیابی در تل آویو وجود دارد.

آیا طرف سوری عمدا موشک خود را به عمق اسرائیل شلیک کرد؟ آیا این مساله نشانگر اقدام عملی سوریه در مورد اتخاذ سیاست جدیدی برای مقابله با اسرائیل است؟ سامانه های دفاع هوایی اسرائیل با وجود پیشرفتگی و امکانات گسترده چطور نتوانستند مانع از فرود موشک شوند؟ اینها مهمترین سوالاتی هستند که این روزها در تل آویو مطرح می شود، که اسرائیل با پاسخ دادن به آن می تواند مسیری که امروز با آن مواجه است را دریابید. این در حالی است که بین عمدی یا اتفاقی بودن شلیک موشک، تفاوت زیادی است، بویژه آنکه حتی این حادثه گذرا هم می تواند مقدمه ای برای عمدی شدن حملات موشکی بعدی به تل آویو باشد.

در این شرایط، چند سناریو مطرح می شود: اگر حمله عمدی بوده باشد، بدین معناست که دمشق قصد رساندن پیامی به تل آویو را داشته، امری که باب گسترده ای را در برابر سوالات در مورد ماهیت پیام مذکور، می گشاید، از جمله آنکه آیا پیام سوریه مبتنی بر آن است که با توجه به تجاوزهای اسرائیل به خاک سوریه، شاهد حملات این کشور عربی به عمق اسرائیل هم خواهیم بود اما آنچه کار را برای صهیونیستها دشوار می کند، پیامدهای چنین حملاتی برای امنیت اسرائیل و عمق آن است.

از سوی دیگر، به نظر می رسد مسیری برای واکنش به تجاوزهای اسرائیل نمایان شده، حتی اگر شلیک موشک به سمت دیمونا، نتیجه یک اقدام غیر عمدی بوده باشد. در این حالت، نتیجه شلیک موشک، باعث می شود طرف سوری یا به طور کلی محور مقاومت، گزینه های خود برای پاسخ به تجاوزهای تل آویو را براساس آن بنا نهند. به همین دلیل است که اسرائیل تمام تلاش خود را می کند تا به دشمنانش بفهماند شلیک غیر عمدی بوده، چرا که حمله عمدی، پاسخ اسرائیل را می طلبد، تا مانع از ادامه اینگونه ضربات به تل آویو شود. ضمن اینکه در صورت عمدی بودن شلیک موشک، اسرائیل به ناچار باید علاوه بر هدف گرفتن طرف سوری، به نحوی عمل کند که مانع از اقدامات مشابه از سوی دشمنان خود شود.

معضل اسرائیل دقیقا همینجاست: واکنشی که عملا منجر به بازدارندگی مورد نظرش شود، در شرایط فعلی دشوار بوده و موانعی سر راه خود دارد، که تنها منحصر به قوای سوری و هم پیمانان آن در محور مقاومت نیست و دیگر هم پیمانان را نیز در بر می گیرد. گذشته از آنکه اگر واکنش اسرائیل تناسبی با شلیک موشک از سمت سوریه نداشته باشد، تهدیداتی که متوجه تل آویو است، پایان نمی یابد.

همزمان، نباید از شکست سامانه پدافند هوایی پاتریوت در مقابله با موشک سوری غافل شویم، امری که نشانگر وجود اختلال در سامانه های هوایی اسرائیل است، که در این حالت، سوریه و محور مقاومت می توانند محاسبات خود را براساس توجه به «شکست ناپذیر نبودن» سامانه های دفاع هوایی اسرائیل، بنا کنند.

در مجموع، شلیک موشک سوری به سمت اسرائیل، پاسخ به سوالات سختی در مورد شکست سامانه های دفاعی صهیونیستها را ضروری می کند. همانطور که لازم است انگیزه های این حمله و مضمون پیام های آن، مشخص شود. سناریویی که بیش از هر چیز در اینجا روی میز تل اویو قرار دارد، این امکان است که موشک مذکور، حتی اگر غیر عمدی شلیک شده باشد، می تواند آغازگر یک مسیر تازه از مقابله با اسرائیل بوده و گزینه های در دسترس سوریه و محور مقاومت را روشن کند.

نظرات بینندگان