arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
۵۷ سال پیش دختران ایرانی چطور با همسر آینده‌شان آشنا می‌شدند؟

۶۹ درصد با خواستگاری بی‌مقدمه به خانه بخت می‌رفتند

به طور کلی معلوم شده است که در ایران، دخترها بیش‌تر در رفت و آمدهای خانوادگی و سپس در خواستگاری‌های عادی با همسران آینده خود آشنا می‌شوند و نسبت نامزدی و ازدواج دخترانی که خود همسر آتیه خویش را انتخاب کنند و یا با اجازه پدر و مادر خویش آشنایی حاصل نمایند هنوز بسیار کم است. در آمار زیر، دخترهای تهران و آبادان از لحاظ آشنایی‌های امروزی با همسر آتیه خود رقم بزرگی به دست آورده‌اند. و رقم تبریز و مشهد و یزد و زاهدان آشنایی دخترها بیش‌تر از طریق خواستگاری است و در رشت و همدان و اصفهان و شیراز و رضاییه به صورت رفت و آمدها و معاشرت‌های خانوادگی و تحصیلی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ ۵۷ سال پیش، در سال ۱۳۴۱ یک موسسه تحقیقاتی اجتماعی و زناشویی بین‌المللی که در ایران کار می‌کرد، با توزیع بیش از بیست هزار پرسش‌نامه میان دختران نامزدشده و نوعروسان آمار جالبی از چگونگی آشنایی آنان با همسران‌شان به دست آورد. پرسش‌نامه‌ها در ۱۷ شهر بزرگ ایران؛ تبریز، تهران، اصفهان، آبادان، رشت، مشهد، شیراز، کرمانشاه، یزد، اهواز، ساری، همدان، قم، گرگان، ارومیه، قزوین و زاهدان توزیع شد. در نهایت جامعه آماری بیش از ۲۸ هزار دختر ایرانی بین سنین ۱۷ تا ۲۱ سال نامزدکرده و یا تازه‌عروس را در برگرفت. مجله تهران مصور نتیجه این پژوهش جالب توجه را در شماره دوم اردی‌بهشت ماه خود در سال ۱۳۴۲ (صص ۸ و ۵۰) به این شرح منتشر کرد:

به طور کلی معلوم شده است که در ایران، دخترها بیش‌تر در رفت و آمدهای خانوادگی و سپس در خواستگاری‌های عادی با همسران آینده خود آشنا می‌شوند و نسبت نامزدی و ازدواج دخترانی که خود همسر آتیه خویش را انتخاب کنند و یا با اجازه پدر و مادر خویش آشنایی حاصل نمایند هنوز بسیار کم است. در آمار زیر، دخترهای تهران و آبادان از لحاظ آشنایی‌های امروزی با همسر آتیه خود رقم بزرگی به دست آورده‌اند. و رقم تبریز و مشهد و یزد و زاهدان آشنایی دخترها بیش‌تر از طریق خواستگاری است و در رشت و همدان و اصفهان و شیراز و رضاییه به صورت رفت و آمدها و معاشرت‌های خانوادگی و تحصیلی، و به طور خلاصه این است، نتایج آمار جالب دخترهای ایرانی و طرز آشنایی آن‌ها با نامزد و همسر آتیه‌شان:

خواستگاری بلامقدمه: ۶۲ درصد (بیش‌تر در شهرهای جنوب شرقی)

رفت و آمدهای خانوادگی: ۸۱ درصد (در شهرای شمالی – مرکزی)

معاشرت‌های تحصیلی: ۲۷ درصد (در قسمت‌های غرب و جنوب ایران)

تصادف: ۸ درصد.

و اما مهم‌تر از همه آماری است که نشان می‌دهد دختران ایران به چه وسایلی عشق و محبت همسر آتیه خود را قبول می‌کنند. این آمار حقیقتا جالب است زیرا معلوم شده است که دختران ایران بیش‌تر به ۹ طریق زیر، عشق و محبت نامزد خود را می‌سنجند و به همسر آتیه خود ابراز علاقه می‌کنند. در این آمار:

به وسیله گل: ۴۵ درصد

به وسیله احساسات و قلب: ۶۲ درصد

با کادو گرفتن و هدیه: ۸۱ درصد

به وسیله تلفن: ۶۸ درصد

با شرکت در مجالس میهمانی: ۱۲ درصد

با سیگار: ۲۲ درصد

با نامه و روزنامه و مجله: ۳۶ درصد

با استفاده علمی و ادبی و فکر و ذوق: ۵۹ درصد

با پول و اتومبیل: ۸۸ درصد.

در این آمار شهرها و مناطق به طور تفکیک در نظر گرفته نشده است و کلی است.

امیدواریم شما دخترخانم عزیز، در شمار دختران ردیف سوم و نهم نباشید و به آن‌چه که در شأن یک دختر متفکر و متین امروزی است برای تشکیل کانون خانوادگی خویش توجه نمایید.

 

نظرات بینندگان