arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

یک گروه کُرد حمله به فرودگاه بغداد را برعهده گرفت

با گذشت ۲۴ ساعت از حمله راکتی به نزدیکی فرودگاه بغداد یک‌ گروه ناشناخته مسلح‌ کردی که خود را حامیان دولت کردستان عراق نامید؛ مسوولیت این حمله را برعهده گرفته است. بامداد دیروز جمعه ۸ راکت به سمت پایگاه ویکتوریا تحت سیطره آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد شلیک شد که فقط ۳ راکت آن عمل کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: با گذشت ۲۴ ساعت از حمله راکتی به نزدیکی فرودگاه بغداد یک‌ گروه ناشناخته مسلح‌ کردی که خود را حامیان دولت کردستان عراق نامید؛ مسوولیت این حمله را برعهده گرفته است.

بامداد دیروز جمعه ۸ راکت به سمت پایگاه ویکتوریا تحت سیطره آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد شلیک شد که فقط ۳ راکت آن عمل کرد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که در دو هفته گذشته تنش سیاسی و نظامی میان گروه های مسلح و نظامیان آمریکا به شدت بالا رفته و مواضع آمریکایی‌ها بارها مورد حمله گروه های مختلف قرار گرفته بود.

با توجه به اینکه حمله بامداد جمعه نیز به پایگاه محل استقرار نظامیان آمریکا انجام شد، احتمال می‌رفت این حمله نیز توسط گروه‌های ضداشغالگری‌ صورت گرفته باشد اما ساعاتی پیش رسانه‌های عراق نوشتند که یک گروه ناشناخته کردی با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است؛ ماجرایی که باعث شده حالا عقربه قطب نمای تحولات اخیر عراق به طور کلی جهتی وارونه را نشان دهد.

این گروه ناشناخته که خود را "حامیان دولت کردستان" معرفی کرد؛ در بیانیه خود آورده است که "حمله به فرودگاه بغداد تنها آغاز مبارزه" است و در پاسخ به آنچه که "حمله شبه نظامیان عراقی به فرودگاه اربیل" عنوان کرده انجام شده است.

این گروهک جدایی طلب که نقشه خیالی از کردستان‌های ایران، ترکیه و سوریه و عراق را در بالای بیانیه خود درج کرده، در ادامه حتی دولت عراق را نیز متهم به حمایت از "شبه نظامیان" ادعایی خود کرده و مدعی شده است که این گروه ها در پوشش دولت بغداد (دولت فدرال و رسمی عراق) فعالیت دارند.

در ادامه این بیانیه از استمرار حملات و بازپس‌گیری سرزمین ادعایی این گروهک سخن به میان آمده است.

حمله روز گذشته و تهدیدات این گروهک پس از آن صورت می‌گیرد که در جریان تنش های اخیر عراق تیپ ۳۰ الحشدالشعبی نیز مورد حمله راکتی قرار گرفت که به گفته مهندالعقابی مسوول اطلاع رسانی بسیج مردمی‌ عراق، این حمله از سوی نیروهای پیشمرگه‌ وابسته به دولت محلی اقلیم کردستان صورت گرفت.

همچنین این بیانیه در حالی منتشر شده که مسوولان محلی اقلیم کردستان همواره در مواقع حملات به فرودگاه اربیل واکنش‌های تندی نشان می‌دهند و در حملات مشابه به سایر نقاط عراق و بغداد واکنش خاصی بروز نمی‌دهند؛ حال باید منتظر ماند تا واکنش ها نسبت به این بیانیه صادر شوند.

در این بین رسانه‌های نزدیک به کردستان نیز که حملات به پایگاه های مختلف را تقریبا بدون وقفه زمانی و استثنا گزارش می‌دادند از انتشار و پوشش این بیانیه تاکنون خودداری کرده‌اند.

همچنین مسرور بارزانی نخست وزیر محلی اقلیم کردستان جمعه شب در تماس تلفنی با وزیر خارجه آمریکا درباره مسائل داخلی اقلیم کردستان و حتی عراق گفت‌وگو کرد.

نخستین مساله مورد اشاره در گفت‌وگوی دو طرف حملات موشکی، راکتی و پهپادی اخیر عراق بود که بعضا در این اقلیم صورت گرفت؛ هر دوطرف حملات به پایگاه های آمریکا در اقلیم کردستان عراق را محکوم کردند.

بارزانی همچنین در مسائل داخلی عراق را نیز با وزیر خارجه آمریکا درمیان گذاشت و برای حل اختلافات میان بغداد و اربیل و حاشیه های بودجه ۲۰۲۱ عراق از دولت آمریکا کمک خواست، موضوعی که امروز در بغداد با واکنش منفی نسبتا گسترده مواجه شد چراکه صاحب نظران امور آن را دخالت در کار دولت فدرال عنوان می کنند.

به هر روی انتشار بیانیه تهدید آمیز با ادعاهای بدون سند یک گروه ناشناخته مساله‌ای ‌است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذر کرد و طبیعتا نیازمند واکنش رسمی دولت های فدرال بغداد و محلی اربیل است.



نظرات بینندگان