arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ترومن در گفت‌وگوی مطبوعاتی در ۶۹ سال پیش؛

بر اثر اخطار من شوروی‌ها از ایران خارج شدند

پرزیدنت ترومن در مصاحبه مطبوعاتی هفتگی خود اظهار داشت در سال ۱۹۴۶ [۱۳۲۵] در موقع بروز اختلاف راجع به آذربایجان ایران پیامی به عنوان ژنرالیسم استالین مخابره و نخست‌وزیر شوروی را متذکر ساخته چنان‌چه ارتش شوروی ایران را تخلیه نکند، آمریکا به ایران نیرو اعزام خواهد داشت و اقدامات مقتضی را به عمل خواهد آورد. پرزیدنت ترومن در خاتمه با قیافه جدی اضافه نمود که «بر اثر این اخطار شوروی‌ها از ایران خارج شدند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ واشنگتن – پریروز [پنج‌شنبه ۴ اردی‌بهشت ۱۳۳۱] پرزیدنت ترومن در مصاحبه مطبوعاتی هفتگی خود اظهار داشت در سال ۱۹۴۶ [۱۳۲۵] در موقع بروز اختلاف راجع به آذربایجان ایران پیامی به عنوان ژنرالیسم استالین مخابره و نخست‌وزیر شوروی را متذکر ساخته چنان‌چه ارتش شوروی ایران را تخلیه نکند، آمریکا به ایران نیرو اعزام خواهد داشت و اقدامات مقتضی را به عمل خواهد آورد.

پرزیدنت ترومن در خاتمه با قیافه جدی اضافه نمود که «بر اثر این اخطار شوروی‌ها از ایران خارج شدند.»

در این مصاحبه پرزیدنت ترومن گفت مشارالیه یک مرتبه استالین نخست‌وزیر شوروی را با ارسال یک فقره اتمام حجت مجبور ساخت ایران را تخلیه کند.

[...]بار دیگر در این جلسه راجع به اخطار به روسیه درباره ایران از وی سوال شد که آیا مشارالیه طی یک پیام خصوصی راجع به ایران به استالین اتمام حجت خود را ابلاغ کرده است؟

رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد: «اتمام حجت مزبور با استفاده از طریق عادی ابلاغ شده بود.»

سوال شد «طبق اتمام حجت مزبور برای تخلیه ایران از ارتش شوروی ضرب‌الاجلی تعیین شده بوده است یا خیر؟»

پاسخ داد: «به شوروی‌ها ابلاغ شده بود در ظرف مهلت معینی خاک ایران را تخلیه بکنند ولی یادم نیست چند روز به آن‌ها مهلت داده شده بود.»

سوال شد: «استالین پاسخ کتبی به شما داد؟

جواب داد: «استالین ایران را تخلیه کرد.»

ترومن در پایان مصاحبه گفت:

کمونیسم بین‌المللی پس از قضیه ایران سعی کرد که یونان و ترکیه را به تصرف خود درآورد ولی این کشورها نیز موفق شدند با کمک آمریکا آزادی خود خویش را حفظ کنند. سپس کمونیست‌ها برلین را محاصره کردند ولی باز آمریکا با کمک خود برلین را آزاد ساخت [...]. (اطلاعات؛ شنبه ۶ اردی‌بهشت ۱۳۳۱).

نظرات بینندگان