arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

هشدار کمبود اکسیژن در روزهای آینده

مدتی از شروع موج چهارم کرونا می‌گذرد. فقط یک هفته بعد از هشدار برخی استان‌ها نسبت به برپایی بیمارستان صحرایی حالا از گوشه و کنار، نگرانی‌هایی درباره کمبود اکسیژن برای بیماران کرونایی مطرح می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدتی از شروع موج چهارم کرونا می‌گذرد. فقط یک هفته بعد از هشدار برخی استان‌ها نسبت به برپایی بیمارستان صحرایی حالا از گوشه و کنار، نگرانی‌هایی درباره کمبود اکسیژن برای بیماران کرونایی مطرح می‌شود.

آذربایجان‌شرقی، اصفهان و خوزستان استان‌هایی هستند که تا امروز درباره کمبود اکسیژن در صورت افزایش موارد بستری‌ هشدار داده‌اند. این در حالی است که بنابر اعلام وزارت بهداشت همه استان‌ها با افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی مواجه هستند و احتمال کمبود اکسیژن در آنها هم وجود دارد.

با توجه به اعلام وزارت بهداشت هفته گذشته ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری و مازندران دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری و البرز، همدان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری بوده‌اند. میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور نیز همچنان پایین و نگران‌کننده (۵۸.۵ درصد) است و ایلام و سیستان و بلوچستان پایین‌ترین رتبه را در این‌باره دارند.

خلف وعده شرکت اکسیژن‌ساز

آذربایجان‌شرقی، نخستین استانی بود که درباره کمبود اکسیژن هشدار داد. آذربایجان‌شرقی برای تامین اکسیژن مورد نیاز خود با یکی از تولیدکنندگان اکسیژن مایع قرارداد امضا کرده بود، اما خلف‌وعده این شرکت مشکلاتی را برای استان به‌وجود آورد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز در این‌باره می‌گوید: «این شرکت قرار بود تا پایان دی سال گذشته ۱۵ دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی نصب کند، اما خلف‌وعده کرد و ما مجبور شدیم اکسیژن را از شرکت دیگری تامین کنیم.» محمدحسین صومی با بیان اینکه با پیگیری‌ها و قرارداد با شرکت جایگزین ۱۳ دستگاه اکسیژن‌ساز جدید در بیمارستان‌های استان نصب شده است، می‌افزاید: «فعلا از نظر تامین اکسیژن مشکلی نداریم و فقط در روزهای گذشته شهرستان مرند به‌صورت موقت مشکل داشت که رفع شد.»

او با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۷۰۰ بیمار کرونایی در استان بستری هستند، توضیح می‌دهد: «اگر این میزان بستری یک‌و نیم برابر شود، اکسیژن‌رسانی مختل خواهد شد. هم‌اکنون موارد ابتلا و بستری روزانه یکی دو درصد افزایش می‌یابد و روزانه بیش از ۳۰۰ نفر بستری جدید داریم.»

کمبود اکسیژن در ۲ شهر اصفهان

در اصفهان هم شرایط مشابه آذربایجان‌شرقی است. در روزهای گذشته از برخی شهرهای این استان مانند خمینی‌شهر و داران خبرهایی مبنی بر کمبود اکسیژن منتشر شد. مهدی ابن‌النصیر، رئیس بیمارستان شهیدرجایی داران از کمبود اکسیژن و نگرانی برای حجم بیماران بستری خبر داده و علی‌اکبر جنگجو، رئیس مجمع بیمارستانی خمینی‌شهر هم با اشاره به مصرف روزانه ۲تن از کمبود اکسیژن گفته بود. با وجود این، سخنگوی علوم‌پزشکی اصفهان اعلام می‌کند هم‌اکنون استان مشکلی ندارد، اما او همه‌چیز را منوط به شرایط روزهای آینده استان می‌داند. آرش نجیمی، افزایش بیماران بستری در روزهای آینده را یکی از عواملی می‌داند که ممکن است استان را با کمبود اکسیژن مواجه کند.

افزایش مصرف اکسیژن در خوزستان

خوزستان هم یکی دیگر از استان‌هایی بود که در روزهای گذشته درباره کمبود اکسیژن هشدار داد. این هشدار مربوط به شهرستان دزفول بود که وضع خوبی از نظر ابتلا و بستری بیماران کرونایی ندارد. عبدالکریم فیروززاده، معاون دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول تأکید کرده بود که به‌دلیل افزایش بستری‌های کرونایی در بیمارستان بزرگ دزفول، مصرف اکسیژن در این بیمارستان افزایش یافته است ولی فعلا کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور شرایط در دیگر شهرهای خوزستان فعلا تحت‌کنترل است و کمبودی گزارش نشده.

وضع خوب بوشهر و یزد

در بوشهر و یزد اما شرایط مناسب است. یزدی‌ها در پیک سوم تجربه تلخی را از سر گذراندند به‌طوری که در این پیک، سیاه‌ترین استان از نظر ابتلا و مرگ‌ومیر کرونایی بودند. همین تجربه تلخ اما همان زمان موجب تامین تجهیزات بیمارستان‌ها شد، به‌طوری که در پیک چهارم طبق اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی، یزد مشکلی برای تامین اکسیژن ندارد. کمک خیران و همچنین اعتبار دولتی همه بیمارستان‌های این استان را به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز تجهیز کرد. در بوشهر هم سعید کشمیری‌ از همکاری پتروشیمی‌ها برای تولید اکسیژن مایع و فروش آن با قیمت بسیار پایین به بیمارستان‌ها خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: «خوشبختانه شرکت‌های پتروشیمی استان به استان‌های همجوار هم کمک می‌کنند.» او توضیح می‌دهد که هم‌اکنون با اضافه شدن ۸ دستگاه اکسیژن‌ساز جدید و تعمیر ۲ دستگاه قبلی و مهم‌تر از همه ثابت شدن آمار بستری نگرانی‌ای در بوشهر وجود ندارد.

در کرمان اوضاع مناسب است و در کرمانشاه و اردبیل هم فعلا کمبود خاصی گزارش نشده. اما صحبت مسئولان استانی با اما و اگرهایی نسبت به آینده همراه است. افزایش شیب ابتلا و بستری بیماران کرونایی، آمار بیماران بدحال را هم بالا می‌برد و در این شرایط مصرف اکسیژن بیشتر خواهد شد. با توجه به هشدارهای صادرشده در برخی استان‌ها به‌نظر می‌رسد ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری، مازندران، البرز، همدان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی بیشتر از همه در معرض کمبود قرار گیرند.

همشهری آنلاین

نظرات بینندگان