arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

دختران ایرانیِ ۶۱ سال پیش چه نوع شوهری را می‌پسندیدند؟

در درجه اول هوش و حواس عده‌ای از دخترها، از دانش‌آموزان گرفته تا کارگران کارخانه‌های جوراب‌بافی پیش هنرپیشه‌هاست.... صدی ۵۳ دخترهای ایرانی (البته به طور نسبی) از ویگن و منوچهر به طور مساوی خوش‌شان می‌آید... در طبقه‌بندی ورزشکارهای خودمانی تختی صدی ۴۱، آراء و حبیبی صدی ۳۵ آراء به دست آوردند... صدی ۳۹ دخترهای ما دل‌شان می‌خواست اگر با یک سیاستمدار ازدواج کنند، زن دکتر اقبال شوند. دخترها مخصوصا از قیافه و چشم و ابروی نخست‌وزیر و رفتار تکبرآمیز او خیلی تعریف می‌کردند...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ دخترها چه جور مردی را می‌پسندند؟ این سوالی است که روزی هزارها دفعه از زبان هزارها نفر که به نحوی از انحا سر و کارشان با دخترها افتاده و در شرف ازدواج هستند شنیده می‌شود و با وجودی که دنیا، دنیای انرژی اتمی و اقمار مصنوعی و پیشرفت‌های خارق‌العاده بشر در همه موارد شئون زندگی است مع‌هذا هنوز که هنوز است هیچ دانشمندی از اتم‌شناس و موشک‌شناس گرفته تا جامعه‌شناس و روان‌شناس نتوانسته است این راز را حل کند که راستی دخترها از چه جور مردی خوش‌شان می‌آید و اگر زبان و اخلاق و دین و مملکت دخترها فرق می‌کند در این یک مورد همه با هم متحدالمسلک و متفق‌القول‌اند یعنی هیچ‌کدام حقه سر به مهر دل‌شان را باز نمی‌کنند و این راز را فاش نمی‌کنند که چه تیپ مردی بیش‌تر مورد توجه آن‌ها است. اگر به طور قاطع و صد در صد به این سوال بین‌المللی پاسخ داده نشده در عوض راه‌های مختلفی جلوی پای جامعه‌شناسان وجود دارد که به آن وسیله می‌توانند تا نزدیکی‌های مقصود اسب بتازند و در این اسب‌دوانی‌ها و اسب‌تازی‌ها دختران کشور گل و بلبل خودمان نیز از قلم نیفتاده و منظور شده‌اند یعنی با آمارهای مخصوصی که به لطائف‌الحیل از چند تیپ مشخص دختران ایرانی جمع‌آوری شده تقریبا معلوم شده‌است که دختر ایرانی به طور متوسط چه جور مردی دوست دارد و شخصیت‌های مورد علاقه‌اش و اگر نشد لااقل با کسی که تا اندازه‌ای از جهات مختلفه با او شباهت دارد ازدواج کند...

دختران دانشجو، دختران خانه‌دار، دختران کارمند و کارگر و دختران چند شهرستان بزرگ در این آمار منظور شده‌اند.

 

در درجه اول هوش و حواس‌ها پیش هنرپیشه‌هاست

در درجه اول هوش و حواس عده‌ای از دخترها، از دانش‌آموزان گرفته تا کارگران کارخانه‌های جوراب‌بافی پیش هنرپیشه‌هاست. (مخصوصا دختران دانش‌آموز در این راه خیلی افراط می‌کنند). هر کدام برای خودشان از این قیافه‌های چاق و لاغر و اخمو و خنده‌رو و کوتاه و دراز بتی ساخته‌اند که از تیپ او خوش‌شان می‌آید. از مجموع جواب‌هایی که به دست آمده معلوم شده صدی ۵۳ دخترهای ایرانی (البته به طور نسبی) از ویگن و منوچهر به طور مساوی خوش‌شان می‌آید، صدی ۲۲ دختر از قیافه ناصر ملک‌مطیعی خوش‌شان می‌آید. صدی ۱۷ قیافه‌ای مثل قیافه جعفری را می‌پسندند و بقیه یعنی ۸ درصد، جواب‌های مختلفی داده‌اند. سه درصد از قیافه «مهدی علی‌محمدی» تعریف کردند. دو درصد از قیافه وحدت و ۱ درصد هم از قیافه «متوسلانی» هنرپیشه تازه‌کار.

به این ترتیب معلوم می‌شود که اگر خدای نکرده ویگن زن نداشت و صاحب سه عدد دختر هم نبود و یا منوچهر به آمریکا پناه نمی‌برد از هر مرد هنرپیشه ایرانی دیگری بیش‌تر «کشته و مرده» دارد. اما این فقط نظر دخترها درباره مردان هنرپیشه داخلی بود که تعدادشان هم محدود و معدود بود در صورتی که هنرپیشه‌های خارجی نیز از راج‌ کاپور گرفته تا عبدالوهاب و مارلون براندو و ویتوریو دسیکا علاقه‌مندان فراوانی در میان دخترهای ایرانی دارند که درجه محبوبیت‌شان از این قرار است: صدی ۳۳ دخترها به مارلون‌ براندو، صدی ۲۵ به مارچلو ماستریانی، صدی ۱۳ به روسانو برانزی، صدی ۱۲ به تونی‌ کورتیس، صدی ۷ به ویتوریو دسیکا و صدی ۱۰ بقیه هم آرای متشتت داده‌اند. ۳ درصد بدون این‌که بدانند عبدالوهاب حالا پیرمردی۴۰-۵۰ ساله است، او را ترجیح داده‌اند. دو درصد به مونت‌کمری کلیفت، دو درصد به برت ‌لانکلستر و دو درصد به راج کاپور و یک درصد باقی‌مانده هم به فرانک‌‌سیناترا.

 

۴۱ درصد دختران به تختی علاقه‌مندند

در جدول مردان مورد علاقه دخترهای ایرانی وزرشکاران هم مقام برجسته‌ای داشتند. اول از همه این را باید گفت که با همه تلاشی که برای بسط و توسعه وزرش میان دخترهای ایرانی می‌شود مع‌هذا دخترها خیلی بی‌علاقه هستند به طوری که یا از امور ورزشی چیزی نمی‌دانند یا اگر بدانند فقط مال کشور خودشان را می‌دانند و روی این حساب از ورزشکارهای خارجی هیچ‌کس را حتی سایلر اسکی‌باز اتریشی، پوشکاش فوتبالیست مجارستانی، کونووزنه برادر آمریکایی و زاتوپک دونده معروف را هم نمی‌شناسند اما در طبقه‌بندی ورزشکارهای خودمانی تختی صدی ۴۱، آراء و حبیبی صدی ۳۵ آراء به دست آوردند. نامجو ۱۵ درصد و رهنوردی ۷ درصد آراء را داشتند و دو درصد باقی‌مانده نیز متعلق به قهرمانان سایر رشته‌ها مثل احتشام‌زاده قهرمان پینگ‌‌پونگ و چند دونده و فوتبالیست و شاگرد شمشیرباز بود.

 

و اما دخترها و سیاستمدارن

صدی ۳۹ دخترهای ما دل‌شان می‌خواست اگر با یک سیاستمدار ازدواج کنند، زن دکتر اقبال شوند. دخترها مخصوصا از قیافه و چشم و ابروی نخست‌وزیر و رفتار تکبرآمیز او خیلی تعریف می‌کردند... صدی ۲۱ دخترها دل‌شان برای وزیر جدید بازرگانی یعنی«منصور» قیلی‌ویلی می‌رفت. مهندس خسرو هدایت وزیر مشاور ۲۰ درصد رای داشت. ذوالفقاری شهردار تهران هم با وجود زن و بچه بین دخترها سوکسه [محبوبیت] خوبی داشت و ۱۴ درصد دخترها به او توجه داشتند. به قدرتیِ خدا حتی یک نفر از سناتورها اسم‌شان هم به زبان دخترها جاری نشد ولی از این وکلای مجلس چند تایی مورد توجه بودند که البته آراء کمی به دست آوردند.

و آن‌چه که در زیر از نظر کیمیااثر خواننده عزیز می‌گذرد یک طبقه‌بندی کلی از صاحبان مشاغلی است که بیش‌تر مورد توجه و علاقه دختر خانم‌های آرزومند و به اصطلاح دمِ بخت است. دکترها و مهندسین در درجه اول، افسرهای ارتش و شهربانی در درجه دوم، کارمندان دولت (حالا هرچه می‌خواهد باشد فرقی نمی‌کند) در درجه سوم، ثروتمندان و پول‌داران در درجه چهارم (چون این دسته اغلب مسن هستند با تمام توجهی که دخترها به پول دارند زیاد طرفدار نداشتند). کاسب‌کارها در درجه پنجم و از کسبه نیز بیش‌تر تجار، لوکس‌فروش‌ها و کتاب‌فروش‌ها مورد توجه علیا مخدرات شوهرنکرده قرار داشتند...

 

این رپرتاژ می‌تواند راهنمای خوبی برای همه آن بندگان خدایی باشد که با چشم و گوش باز به سرعت ساعتی ۱۸۰ کیلومتر دارند به طرف ازدواج می‌رانند؛ حالا ببینید چه کاره‌اید و چقدر در ازدواج شانس دارید.

 

منبع: سپید و سیاه، سال هفتم، شماره مسلسل ۳۴۷، جمعه ۹ اردی‌بهشت ۱۳۳۹، ص ۶ و ۸۲.

نظرات بینندگان