arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

فلاحت‌پیشه: کولبری یکی از صد اشتباه مدیران کشور است/ دود پان‌ترکیسم به چشم ترکیه می‌رود

نماینده پیشین اسلام‌آباد و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به رفتار مرزبانان ترکیه با کولبران اضافه می‌کند: «مرزنشینان بین ۲ اشتباه گیر کرده‌اند. اشتباهاتی که مسوولان این سوی مرز‌ها در حق مرزنشینان انجام می‌دهد و اشتباهاتی که در آن سوی مرز‌ها سربازان ترکیه با کولبران ایرانی که از سر ناچاری اجناسی را بر دوش خود حمل می‌کنند، انجام می‌دهند. طبق شنیده‌ها کولبران ایرانی مورد شکنجه و بی‌اخلاقی سربازان قرار می‌گیرند که این موضوع نیاز به بررسی دارد تا دیگر چنین اتفاقات ناگواری رخ ندهد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز: زندگی مرزنشینان ایران همواره دست‌خوش اتفاقات و رخ‌دادهای تلخ بوده است چه روزهایی که آوار جنگ بر سرشان خراب می‌شد، چه روزهایی که مورد حجوم گروهک‌های تروریستی قرار می‌گرفتند و چه روزهایی که زیر شکنجه نیروهای مرزبانی ترکیه جان خود را از دست می‌دهند ولی با تمام این اتفاقات زندگی دراماتیک خود را ادامه می‌دهند و هربار که مسوولی به این مناطق می‌رود به‌جای حل مشکل این طیف تنها کاری که از دستشان بر می‌آید احساس همدردی کردن است. یکی از نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی که از استان مرزی کشور وارد مجلس شده بود معتقد است کولبری یکی از صدها اشتباه مسوولان کشور است که با بی‌توجهی همچنان ادامه پیدا می‌کند.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار فراز را با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌خوانید.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به شکنجه و کشته شدن 2 کولبر ایرانی به دست مرزبانان ترکیه، به خبرنگار فراز می‌گوید: «پدیده کولبری یکی از صدها اشتباه مدیران کشور است زیرا نتوانستند در طول این سال‌ها اشتغال پایداری را برای مرزنشینان ایجاد کنند تا آنها با به‌خطر انداختن جان خود دست به کولبری نزنند. تحقیقاتی که در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی انجام دادیم نشان داد که تنها 9 درصد جابه‌جایی اجناس غیرقانونی متعلق به کولبران است و 91 درصد از این آمار توسط قاچاقچیانی است که با اتکا به رانت و نزدیکی به افراد سیاسی فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌دهند. در واقع می‌بینیم که خوش‌نشین‌های تهران از ظرفیت مرزنشینان سوءاستفاده می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که مرزنشینان هم در این سوی مرزها و هم در آن سوی مرزها دچار مشکلات زیادی هستند.»

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظیفه حاکمیت در قبال مرزنشینان ادامه می‌دهد: «در درجه اول حاکمیت باید عزم خود را جزم کند و ابتدا مقابل آن 91 درصدی که با استفاده از رانت و سودجویی از نزدیکی با افراد سیاسی قاچاق سیستماتیک انجام می‌دهند بگیرد و با کاهش این نوع قاچاق بتواند مرزنشینان را از نظر اقتصادی تقویت کند. یکی از راه‌هایی که بتوانیم به آینده مرزنشینان کمک کند همین مبارزه با قاچاق‌چیان خوش‌نشین‌ تهرانی است که باید در اولویت حاکمیت قرار بگیرد.»

نماینده پیشین اسلام‌آباد و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به رفتار مرزبانان ترکیه با کولبران اضافه می‌کند: «مرزنشینان بین 2 اشتباه گیر کرده‌اند. اشتباهاتی که مسوولان این سوی مرزها در حق مرزنشینان انجام می‌دهد و اشتباهاتی که در آن سوی مرزها سربازان ترکیه با کولبران ایرانی که از سر ناچاری اجناسی را بر دوش خود حمل می‌کنند، انجام می‌دهند. طبق شنیده‌ها کولبران ایرانی مورد شکنجه و بی‌اخلاقی سربازان قرار می‌گیرند که این موضوع نیاز به بررسی دارد تا دیگر چنین اتفاقات ناگواری رخ ندهد.»

او با انتقاد از سیاست‌های مسوولان ترکیه ادامه می‌دهد: «دولت ترکیه 3 هزار میلیارد دلار از اتحادیه اروپا برای سامان دادن به وضعیت مهاجرانی که از مرزهای شرقی وارد این کشور می‌شوند کمک هزینه دریافت کرد ولی در مقابل دیدیم که این پول را برای ساخت دیوار هائل در مرز بین ایران و ترکیه هزینه کرد تا تردد مهاجران سخت‌تر بشود. از سوی دیگر می‌خواهند در فاز بعدی و در ادامه تکمیل این دیوار مسلسل‌های خودکار نصب کنند. نصب مسلسل‌های خودکار می‌تواند برای افرادی مانند کولبران که در این مسیر تردد می‌کنند بسیار خطرناک باشد همچنین خطر بزرگی برای محیط زیست منطقه محسوب می‌شود و بسیاری از حیوانات منطقه منقرض خواهند شد چون این مسلسل‌ها هر تحرکی را شکار خواهند کرد.»

فلاحت‌پیشه در واکنش به اینکه برخی ترکیه را به قوم‌گرایی محکوم می‌کنند می‌گوید‌: «اینکه ترکیه به‌صورت سیستماتیک شکنجه و هدف قرار دادن کولبران را در دستور کار قرار داده است نیاز به بررسی دارد ولی این نکته لازم به ذکر است که اگر ترکیه در این مورد به‌خصوص اهداف قوم‌‌گرایانه داشته باشد به ضرر خودش تمام می‌شود زیرا استان‌های مرزی ایران و ترکیه ساکنان کُرد دارد و در خود ترکیه هم 17 استان کُرد نیشین با جمعیتی بیش از22 میلیون دارند و اگر بخواهد چنین هدفی را دنبال کند می‌توان تاثیران منفی بسیاری داشته باشد و در درجه اول دود این اختلافات به چشم مسوولان ترکیه خواهد رفت و هرگونه فعالیت‌های پان‌ترکی داشته باشند خودشان ضرر خواهند کرد.»

او با انتقاد از مسوولانی که فقط برای همدردی به مناطق محروم مرزی کشور سفر می‌کنند ادامه می‌دهد: «می‌بینیم که برخی مسوولان برای رسیدگی به وضعیت مرزنشینان به مناطق مرزی سفر می‌کنند ولی نتیجه‌ای در بر ندارد و تنها ابراز هم دردی می‌کنند. موضوع اصلی مرزنشینان این است که مشکلات معیشتی دارند و حاکمیت در طول این سال‌ها نتوانسته‌اند آن را بر طرف کنند ما در مجلس بارها و بارها به این موضوعات اشاره داشته‌ایم ولی متاسفانه کاری از پیش نبرد.»

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تذکری به دولت در خصوص رسیدگی به رفتار غیر اخلاقی مرزداران ترکیه با کولبران اضافه می‌کند: «دولت جمهوری اسلامی ایران باید به صورت ریشه‌‎ای به این چالش‌ها رسیدگی کنند تا دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد. خاصیت مردم ایران یک‌پارچه بودن اقوام است در نتیجه توهین به کُردهای ایران توهین به کل ایرانیان است و نباید اجازه داد که چنین رفتارهایی به رسم تبدیل شود و از همین ابتدا به‌فکر پیشگیری باشیم و حقوق شهروندان ایرانی دفاع کنیم.»

نظرات بینندگان