arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیشنهاد نتانیاهو به گانتز به روایت شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل:

گانتز در یک سال اول نخست وزیر شود؛ دو سال بعدی را نتانیاهو و یک سال آخر را هم دوباره گانتز نخست وزیر شود

نخست‌وزیر فعلی اسرائیل به وزیر جنگ خود و رئیس حزب آبی‌وسفید پیشنهاد داده که در یک توافق چرخشی جدید برای تشکیل کابینه، او در دور اول نخست‌وزیر باشد. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از این گزارش، در پیشنهاد جدید نتانیاهو، گانتز برای سال اول کابینه نخست‌وزیر خواهد بود سپس این سمت برای دو سال در اختیار نتانیاهو قرار گرفته و دوباره گانتز در آخرین سال کابینه نخست‌وزیر اسرائیل می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی که خود را در خطر کنار رفتن از عرصه سیاسی در این رژیم می‌بیند، بار دیگر برای باقی‌ماندن در قدرت دست به‌دامن «بنی گانتز» وزیر جنگ کنونی این رژیم شد.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه گزارش داد حزب لیکود به ریاست نتانیاهو به گانتز پیشنهاد داده که دوباره توافق چرخشی برای تشکیل کابینه امضا کنند اما این بار گانتز در دوره اول نخست‌وزیر باشد.

این شبکه، پیشنهاد نتانیاهو به گانتز را نشانه‌ای از افزایش ناامیدی او از تشکیل کابینه و باقی‌ماندن در قدرت توصیف کرده و این در حالی است که توافق چرخشی قبلی آن دو، سال قبل فروپاشیده و منجر به برگزاری مجدد انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی شد.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از این گزارش، در پیشنهاد جدید نتانیاهو، گانتز برای سال اول کابینه نخست‌وزیر خواهد بود سپس این سمت برای دو سال در اختیار نتانیاهو قرار گرفته و دوباره گانتز در آخرین سال کابینه نخست‌وزیر اسرائیل می‌شود.

از دیگر مفاد این پیشنهاد می‌توان به حفظ سمت وزارت جنگ توسط گانتز در زمان نخست‌وزیری در سال اول و تداوم حضور نتانیاهو در اقامتگاه نخست‌وزیری در شهر قدس اشغالی برای تمام مدت چهار سال کابینه اشاره کرد.

در حالی که از یک هفته پیش شایعه چنین پیشنهادی در محافل سیاسی رژیم صهیونیستی پیچیده بود، شبکه ۱۲ این رژیم گزارش داد نتانیاهو روز جمعه آنهم در تماس تلفنی و نه دیدار چهره به چهره، این پیشنهاد را به گانتز ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، گانتز و حزب وی (آبی‌وسفید) نیز این پیشنهاد را قویاً رد کرده و به نتانیاهو گفته چنین امری را ممکن نمی‌بیند.

سه هفته پیش بود که «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی با بیان اینکه هیچکدام از گزینه‌های پیشنهادی برای نخست‌وزیری از اکثریت لازم برخوردار نبودند، گفت نتانیاهو را به دلیل داشتن رأی بیشتر مأمور تشکیل کابینه می‌کند (جزئیات بیشتر).

از آن زمان، نتانیاهو چهار هفته (۲۸ روز) فرصت دارد تا کابینه را تشکیل داده و به رئیس این رژیم ارائه کند. تا کنون سه هفته از فرصت قانونی گذشته و به گفته رسانه‌های صهیونیستی، نتانیاهو هنوز نتوانسته پیشرفتی در این امر به‌دست بیاورد.

البته در صورت تمایل، نتانیاهو می‌تواند دو هفته دیگر (۱۴ روز) نیز از ریولین وقت بگیرد.

چند روز پیش نیز رسانه‌های اسرائیلی به نقل از رئیس این رژیم گزارش داده بودند که او تصمیم گرفته در صورت ناتوانی نتانیاهو در تشکیل کابینه، مأموریت این کار را به «یائیر لاپید» رئیس حزب یش‌عتید و رهبر احزاب اپوزیسیون در کنست بسپارد.

نظرات بینندگان