arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

درمان کدام بیماری‌ها در دوران کرونا نباید به تعویق بیفتد؟

یکی از موضوعات مهم در دوران شیوع کرونا بیماری‌هایی است که درمان آن‌ها را هرگز نباید به تعویق انداخت و با در نظر گرفتن ملاحظات و پروتکل‌های بهداشتی باید نسبت به درمان آن‌ها اقدام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از موضوعات مهم در دوران شیوع کرونا بیماری‌هایی است که درمان آن‌ها را هرگز نباید به تعویق انداخت و با در نظر گرفتن ملاحظات و پروتکل‌های بهداشتی باید نسبت به درمان آن‌ها اقدام کرد.

اینکه ترس از ابتلا به کرونا بسیاری از مردم به‌ویژه افراد سالمند را از مراجعات پزشکی به مراکز درمانی باز داشته، اتفاقی غیرعادی نیست اما چنین ترسی زمانی که بیمار به‌دلیل آسیب وارده یا بیماری مزمنی با تأخیر در مراجعه دچار عوارض خطرناکی شود، غیرعادی خواهد بود. پس به تعویق انداختن اعمال جراحی اورژانسی نه تنها به هیچ‌وجه جایز نیست بلکه می‌تواند بیمار را با عوارض خطرناکی نیز روبه‌رو کند.

ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت و درمان، دستورالعملی را در ارتباط با عمل‌های الکتیو یا انتخابی از سال گذشته به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌است. براساس این دستورالعمل می‌توان نوبت‌دهی انجام جراحی‌های الکتیو ضروری مانند جراحی‌های تومورهای خاص، تعویض دریچه قلب و... تا 30‌روز، جراحی‌های الکتیو نیمه ضروری مانند بعضی از جراحی‌ها در بیماری‌های زنان تا 90روز و جراحی‌های الکتیو غیرضروری که شامل جراحی‌های زیبایی مانند لیپوساکشن ،جراحی زیبایی بینی و... هستند را تا حداقل یک سال بعد به تعویق انداخت.

دکتر سیدرضا فاطمی، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان با تأکید بر اینکه افراد در صورت داشتن علائم مشکوک به سرطان باید به پزشک مراجعه کنند یا آنلاین ویزیت شوند گفت: «در صورت تشخیص سرطان، تأخیر در روند درمان در دوران پاندمی کرونا جایز نیست.» او با بیان اینکه با شیوع کروناویروس در جامعه برخی افراد مراحل تشخیص و ادامه روند درمان را به تعویق می‌اندازند، افزود: «بی‌تردید این موضوع می‌تواند باعث بحران‌هایی جدی در آینده شود.»

این متخصص مراجعه دیرهنگام به پزشک را یکی از دلایل سخت‌تر شدن روند درمان سرطان و در عین حال، افزایش هزینه‌های این بیماری دانست و عنوان کرد: «به تأخیر افتادن درمان بیماری در پاندمی کرونا خطرناک‌تر از خود کروناست.چون در درمان سرطان مستقیما زمان نقش اصلی و اساسی دارد.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه افراد مبتلابه سرطان باید درباره تأخیر احتمالی درمان با پزشکان و مراقبان بهداشتی درمانی در ارتباط باشند اظهار کرد: «در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها تکنیک‌های درمانی به خصوص در درمان مشکلات مربوط به دستگاه گوارش وجود دارد که با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی یا مطب پزشکان می‌توان به میزان قابل توجهی از بار بیماری کاست.»وی در ادامه ضرورت انجام آزمایش‌های دوره‌ای کولونوسکوپی را برای افراد دارای علائم و ریسک بالا ضروری دانست.

فاطمی گفت: بیماران سرطانی و افرادی که مشکوک به سرطان هستند به هیچ بهانه‌ای نباید برنامه تشخیص و روند درمان خود را به تعویق بیندازند. فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر به‌دلیل ترس و واهمه بسیاری از افراد از کرونا، هم در تشخیص و هم در درمان بیماری سرطان شاهد تأخیر در مراجعات پزشکی هستیم، تاکید می‌کند: زمان در تشخیص سرطان‌های نوع حاد و سرطان‌هایی که تنها با یک جراحی درمان می‌شوند، عامل بسیار مهمی است.

فاطمی با بیان این که بیش از هفت‌ماه از شیوع پاندمی کرونا در دنیا می‌گذرد، توضیح می‌دهد: اگر مبتلایان دارای علامت خصوصا در سرطان‌های دستگاه گوارش مراجعه به پزشک را به تعویق بیندازند قطعا با فاجعه‌ای بزرگ در درمان این افراد روبه‌رو خواهیم بود چرا‌که ممکن است بیماری را در مراحل اولیه با یک عمل جراحی و یک رادیوتراپی درمان کرد، اما در مراحل بالاتر ممکن است شیمی درمانی و یا حتی مخاطرات بعدی نیز به روند درمان اضافه می‌شود.

فاطمی توصیه کرد: افراد در صورت داشتن علائمی مشکوک به سرطان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پزشک مربوطه مراجعه کنند یا در صورت امکان به صورت آنلاین ویزیت شوند؛ در صورت تشخیص سرطان، تأخیر در روند درمان جایز نیست، زیرا خطر بیماری سرطان از ابتلای ویروس کرونا کمتر نیست. براساس نظر متخصصان از جمله بیماری‌هایی که درمان آن‌ها را نباید به تعویق انداخت می‌توان به مشکلات روانی ای که زندگی را حاد کرده مانند افسردگی حاد یا شدید شدن فوبیا و وسواس اشاره کرد.

به یاد داشته باشیم قرار نیست از ترس ابتلاء به کرونا شرایط را سخت‌تر کنیم؛ اقدامات بهداشتی، درمانی مهمی همچون واکسیناسیون کودکان، جراحی آب سیاه چشم و درمان قند کنترل نشده برای بیماران دیابتی نباید به‌خاطر شیوع کرونا به تأخیر بیفتند. مشکلات اورژانسی قلب به‌ویژه برای افرادی که سابقه فشارخون بالا دارند و همچنین جراحی قلب و باز کردن عروق و مشکلات ضروری ارتوپدی مثل شکستگی دست و پا نیز از دیگر مواردی هستند که درمان‌شان نباید به تعویق انداخت. همچنین زنانی که در معاینات خانگی با علائمی مانند غده یا خونریزی مواجه می‌شوند و افرادی که در بستگان خود سابقه سرطان پستان دارند نباید چکاپ خود را عقب بیاندازند.

بیماران مبتلا به ام‌اس به یاد داشته باشند که از ترس ضعیف شدن ایمنی بدن، نباید داروهای خود را خودسرانه قطع کنند و حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنند. مبتلایان به سرطان نیز حتما برای زمان‌بندی درمان با پزشک خود مشورت کنند. برای درمان به پزشک‌مان اعتماد کنیم و اگر تشخیص داده شد مشکل مان اورژانسی است برای درمان خود اقدام کرده و برای درمان بیماری‌های غیراورژانسی تا خارج شدن شهرمان از وضعیت هشدار صبر کنیم.

 روزنامه صبح نو 

نظرات بینندگان