arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

رئیس کمیسیون اروپا: در سفرم به ترکیه، برایم صندلی نگذاشتند چون مرد نبودم

سه هفته پیش (شش آوریل)، در جلسه اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل رئیس شورای اروپا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، برای خانم فون‌درلاین صندلی در نظر گرفته نشده بود. این رفتار که در شبکه‌‌های اجتماعی بازتاب گسترده داشت و به "سوفاگیت" معروف شد، با واکنش‌ منفی و انتقاد فراوان مواجه شد. اگرچه نوک این انتقادها عمدتا متوجه دولت ترکیه بود اما از شارل میشل هم که روی تنها ‌صندلی، کنار آقای اردوغان نشست، انتقاد فراوان شد که چرا واکنشی به این موضوع نشان نداده است. آقای میشل بعد از این بابت عذرخواهی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت نگذاشتن صندلی برای او در نشست رسمی با سیاست‌مداران مرد هر چند او را "آزرده‌خاطر" کرد اما در دفاع از حقوق زنان متعهد‌تر کرده است.

سه هفته پیش (شش آوریل)، در جلسه اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل رئیس شورای اروپا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، برای خانم فون‌درلاین صندلی در نظر گرفته نشده بود.

این رفتار که در شبکه‌‌های اجتماعی بازتاب گسترده داشت و به "سوفاگیت" معروف شد، با واکنش‌ منفی و انتقاد فراوان مواجه شد. اگرچه نوک این انتقادها عمدتا متوجه دولت ترکیه بود اما از شارل میشل هم که روی تنها ‌صندلی، کنار آقای اردوغان نشست، انتقاد فراوان شد که چرا واکنشی به این موضوع نشان نداده است. آقای میشل بعد از این بابت عذرخواهی کرد.

ترکیه اتحادیه اروپا را مقصر دانست و گفت چیدمان صندلی‌ها را اروپایی‌ها پیشنهاد کرده بودند.

اما خانم فون درلاین دیروز (دوشنبه ۲۶ آوریل) به نمایندگان اتحادیه اروپا گفت هیچ دلیلی نمی‌بیند که چرا باید با او رفتاری متفاوت از آقای میشل می‌داشتند جز تبعیض جنسیتی:

"من اولین زنی هستم که رئیس کمیسیون اروپا هستم. من رئیس کمیسیون اروپا هستم، به همین دلیل انتظار داشتم در سفرم به ترکیه، با من مثل رئیس کمیسیون اروپا رفتار شود، ولی چنین نشد".

"من نمی‌توانم هیچ توجیهی برای رفتاری که با من در اجلاس اتحادیه اروپا شد پیدا کنم. بنابراین به این نتیجه می‌رسم که چون زن هستم این اتفاق برایم افتاد. آیا اگر من کت و شلوار و کراوات به تن داشتم، باز هم این اتفاق می‌افتاد؟ در تصاویری که از جلسات پیشین هست، من کمبود صندلی نمی‌بینم. اما نکته اینجاست که در تصاویر آن جلسات هیچ زنی را هم نمی‌بینم".

در آن جلسه چه اتفاقی افتاد؟

این نشست برای ترمیم روابط متشنج اتحادیه اروپا و ترکیه ترتیب یافته بود و خانم فون درلاین و آقای میشل باید با رئیس‌جمهور در کاخ ریاست‌جمهوری با آقای اردوغان دیدار و گفتگو می‌کردند.

اما وقتی این سه نفر وارد اتاق شدند تا بنشینند، فقط دو صندلی در كنار پرچم‌های اتحاديه اروپا و تركيه بود. آقای میشل و آقای اردوغان روی دو صندلی طلاکاری به سبک عثمانی نشستند و خانم فون درلاین را که از نظر جایگاه سیاسی هم‌رده آنهاست، ایستاده گذاشتند.

در ویدئوهای این نشست خانم فون درلاین بوضوح متعجب به نظر می‌رسد و نارضایتی خود را با صاف کردن صدایش نشان می‌دهد و دستانش را به نشانه ناراحتی از هم باز می‌کند.

در نهایت خانم فون درلاین روی یک کاناپه، بسیار دور از آقای اردوغان، روبروی مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نشست که از نظر دیپلماتیک هم‌سطح او نبود.

این نشست با نشست مشابه در سال ۲۰۱۷ مقایسه شده است. در آن جلسه هر دو مقام ریاست کمیسیون اروپا و شورای اروپا در مبل‌های راحتی کنار رئیس‌جمهوری ترکیه نشسته بودند.

رئیس کمیسیون اروپا در مورد حقوق زنان چه گفت؟

خانم فون درلاین در سخنرانی روز دوشنبه خود آقای اردوغان یا آقای میشل را ملامت نکرد اما گفت بعنوان "زن و اروپایی" احساس "آزردگی‌خاطر و تنها ماندن" کرده است:

"این مسئله مربوط به چیدمان صندلی‌ها یا پروتکل نیست. بلکه به جوهر و اصل این که ما چه کسی هستیم برمی‌گردد. این به ارزش‌هایی برمی‌گردد که اتحادیه ما تعریف می‌کند و پایش می‌ایستد.".

خانم فون درلاین در توییتی نوشت: "سفر من به ترکیه نشان داد که ما هنوز راه درازی در پیش داریم تا به آنجا برسیم تا با زنان برابر رفتار شود. همیشه و همه جا. داستان من خبرساز شد. اما زنان داستان‌های زیادی دارند که اکثر آنها بسیار جدی‌تر هستند و کسی مطلع نمی‌شود. باید یقین حاصل کنیم که این داستان‌ها هم بیان می‌شوند!"

این ماجرا درست در دیداری اتفاق افتاد که رهبران اروپایی می‌خواستند از وضعیت حقوق زنان در ترکیه انتقاد کنند. پیش از این دیدار، آقای اردوغان با اعلام خروج ترکیه از کنوانسیون استانبول، خشم رهبران اروپایی در بروکسل را برانگیخته بود. این توافقنامه‌ای بین‌المللی است برای منع خشونت با زنان و کودکان.

خانم فون درلاین گفت در آن جلسه از فرصت استفاده کرد تا "نگرانی‌های عمیق" خود را از خروج ترکیه از کنوانسیون استانبول بیان کند. او تاکید کرد که محافظت زنان از خشونت "اولویت" کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، باقی می‌ماند.

آقای میشل هم در سخنرانی خود در پارلمان اروپا بار دیگر از آن ماجرا ابراز تاسف کرد و گفت می‌داند زنان بسیاری را آزرده خاطر کرده است.

او همچنین به نمایندگان پارلمان اروپا گفت روابط اقتصادی بیشتر با ترکیه به دلیل وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق و آزاد‌ی‌های اساسی ازجمله حقوق زنان دشوار است.

نظرات بینندگان